Skip to main content

Hvis du ser godt efter på den første side af Google, når der søges på et søgeord med høj konkurrence, finder du masser af elementer på det. Væk er de dage, hvor der kun er organiske tekstbaserede resultater på siden. I dag er der billeder, videoer, kort, fremhævede uddrag (featured snippets) og endda podcasts. Derudover er der også betalte placeringer, som er synlige oven over de organiske resultater. SEO-tendenser ændrer sig hurtigt, og det påvirker søgemaskinens resultatliste. Alt dette oversættes til faldende organisk rækkevidde, lavere klikfrekvens (CTR) og en stigning i nul-klik-søgninger.

Faktisk ender 51 % af alle søgninger uden et klik. Når søgemaskiner forsøger deres bedste for at opfylde brugernes behov på selve søgesiderne, vil færre brugere scrolle ned og klikke på din placering, da de får det ønskede svar på søgesiden længere oppe.

Men alt håb er ikke ude, for her får du 10 effektive måder, hvorpå du kan øge din Click-Through Rate (CTR) på Google.

2. Forbedre dine placeringer på Google

Ifølge en undersøgelse udarbejdet af Backlinko, der analyserede 5 millioner Google-søgeresultater, kan det at flytte en placering op, øge din CTR (klikrate) med næsten 30,8 %. Selvom dette kan variere afhængigt af din nuværende position, og den position du er flyttet til. Den samme undersøgelse viste også, at et spring fra 10. position til 7. position ikke havde den samme indvirkning, som det at flytte fra 6. position til 5. position eller 2. position til 1. position muligvis havde på din CTR (klikfrekvens). I stedet for at stræbe efter rangering på den første side af Google, skal du fokusere på de tre øverste positioner, da 75,1 % af alle klik går til de tre øverste placeringer.

3. Skriv fangende overskrifter

Hvad er det første, som brugerne læser, når de ser på søgeresultaterne? Det er overskriften også kaldet et title-tag. Det kan bogstaveligt talt betyde forskellen på, om brugeren klikker på dit resultat eller ej. Derfor er det vigtigt at skrive fangende overskrifter. Føj eventuelt et følelsesmæssigt element til din overskrift, da teste har vist, at inkludering af positive eller negative følelser til dine overskrifter, kan øge klikraten med 7%. Undersøgelsen, som der blev henvist til ovenfor, viste også, at titler der indeholder 15-40 tegn, har den højeste organiske CTR.

4. Meta-description og URL

Har du nogensinde kigget et søgeresultat efter i sømmene og set hvad det rent faktisk består af? Et søgeresultat består typisk af tre elementer:

  • Title-tag
  • URL
  • Meta-description

Efter at have optimeret din title, skal du fokusere på at optimere din ULR og meta-description. Dette kan gøres ved at tilføje dit søgeord i webadressen, da det øger frekvensen med 45% sammenlignet med webadresser, som ikke indeholder søgeordet. Søgeordet kan med fordel også tilføjes i din meta-description. Skriv din meta-description så interessant som muligt og med en Call To Action, for at få brugerne til at klikke på lige netop dit søgeresultat. Sørg for, at alle sider på dit websted har en metabeskrivelse, da sider der indeholder meta-description, genererer 5,8 % flere klik end sider uden meta-description.

5. Tilføj schema markup

Søgemaskiner bruger en spider til at gennemgå websider og oprette et indeks over alle disse sider. Jo lettere det er for søgemaskiner at gennemgå dine sider, jo hurtigere gennemgår de dit websted og øger dermed sandsynligheden for, at din hjemmesider bliver indekseret og rangeret. Ved at tilføje skemaopmærkning til dit websted, kan du gøre det let for søgemaskiner at forstå, hvad dit websted handler om.

Der er forskellige typer af schema markup og implementering af den rigtige slags på dit websted, kan gøre underværker. For eksempel giver en skemaopmærkning med reviews søgemaskiner mulighed for at vise vurderinge) i dine organiske resultater. Er din vurdering god, kan det øge din troværdighed, opbygge tillid og hjælpe dig med at tiltrække nye kunder, samtidig med at din klikrate øges.

6. Optimer din Google My Business (GMB)

Har du en Google My Business-side? Hvis dit svar er nej, går du glip af at blive fremhævet. Få din virksomhed vist på Google My Business og indtast alle forretningsoplysninger. Uanset om det er placeringsbaserede søgninger (lokation f.eks. Odense), brandsøgninger, forretningsrelaterede eller servicerelaterede søgninger, vises din Google My Business næsten altid.

En anden fordel ved at bruge Google My Business er, at det giver dig mulighed for at indsamle anmeldelser og vurderinger fra kunder, og GMB tillader din virksomhed at besvare brugerspørgsmål. Begge kan hjælpe dig med at opbygge tillid og vinde nye kunder. Jo flere positive anmeldelser din virksomhed har, eller jo højere rating, jo bedre. GMB tilbyder også nogle nyttige funktioner til kunder, såsom at dele forretningsoplysninger med andre eller kontakte virksomheden direkte.

7. Kør målrettet Google Ads

En af de bedste måder at overvinde faldende organisk rækkevidde er at investere i PPC-annoncer. Ja, de kan være dyre i visse brancher og fungerer muligvis ikke så godt i andre brancher, men hvis du leder efter hurtige resultater, er Ads annoncer det bedste valg, forudsat at din målretningsstrategi er lige i skabet. Kør Ads-annoncer på brand-søgninger, og du kan forhindre andre i at overtage din annonceplads.

Når du kører PPC-annoncer, tiltrækker det målrettet trafik, der er mere tilbøjelig til at konvertere til betalende kunder. Dette betyder, at det ikke kun øger din klikfrekvens, men ogs dine konverteringsfrekvenser. Nøglen til succes med PPC-annoncer er at vælge den rigtige annoncetype i henhold til din branche.

8. Optimer billeder og video til SEO

Som nævnt før er resultatlisten på Google ikke længere begrænset til at vise organiske resultater. De viser også billeder, videoer og fremhævede uddrag for blot at nævne nogle få. Hvad der er endnu mere interessant, er Google, der viser billeder og videoer, langsomt men sikkert stiger i antal. Dette betyder, at du kan optimere dine billeder og videoer for at øge dine chancer for gode placeringer.

Her er nogle af de måder, du kan anvende for at optimere din billeder.

  • Brug målrettede søgeord i billed- og videotitel, beskrivelse og alternativ tekst (ALT-tekst)
  • Placer billedet og videoen i et afsnit på siden eller i indholdet, hvor det bedst matcher søgeordsintentionen
  • Komprimer billeder og videoer, så load-tiden forbedres
  • Brug almindelige billedstørrelser og optimale billedformater

9. Tilbyd et uimodståeligt tilbud i en begrænset tidsperiode

Prøv at skabe en fornemmelse af, at et køb haster og brug taktikker såsom nedtællinger (countdowns) eller vis antallet af resterende varer tilbage. Når en bruger ser disse ting på din side, skynder de sig med en beslutning og foretager sig den ønskede handling. Giv et tidsbegrænset tilbud, som din målgruppe ikke kan modstå, og du vil se din klikfrekvens stige mærkbart. Glem ikke at tilføje en call to action, der fortæller brugerne hvilken handling de skal tage næste gang.

10. Optimer dine sociale mediekanaler

Sidst, men ikke mindst, er der mulighed for at optimere sider på sociale medier til knowledge panels. Søgemaskiner viser disse videnspaneler for at præsentere alle dine forretningsoplysninger på en kortfattet måde. Som virksomhed kan du bruge dette som en mulighed for at oprette forbindelse til dine sociale mediekontoer og lade brugerne kontakte dig direkte fra søgemaskinens resultatsider. For at denne proces skal fungere, skal alle dine sociale mediekontoer bestå ”Google-bekræftelsen”. Du kan også bruge schema markup til at fremhæve dine sociale mediekontoe

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse