Skip to main content

I mange tilfælde vælger brugeren at acceptere cookies, men undlader ”marketing”. Det gør at man som hjemmeside mister utrolig meget data og indblik i brugeradfærden. Det er for annoncørerne utrolig vigtigt at have en forståelse af, hvordan brugere konverterer på deres websteder. Bliver ens annoncekroner tjent hjem igen og opnår man sine mål? Det har man selvfølgelig brug for at vide.

Kort fortalt kan man altså måle konverteringer og trafik med Google Consent Mode, og stadigvæk respektere besøgendes cookiesamtykke. Det gør at man kan få indblik samt data omkring hvor ens besøgende kommer fra og se, hvilke kampagner, der har ledt dem hen til hjemmesiden. Så selv om brugeren afslår samtykke, får du altså mulighed for at se komplet data omkring adfærden.

Hvad er det og hvorfor er det vigtigt?

Det er en API fra Google. Det betyder at hjemmesider kan måle konverteringer og trafik i Google Analytics og samtidig overholde GDPR. Derfor er det altså utrolig vigtigt. Hvem vil ikke gerne overholde GDPR, men stadig have adgang til brugeradfærd og konverteringer?

Betydningen af databeskyttelse er steget markant siden 2016. Samtykke til brug af personlige data kræves af næsten alle lovgivninger om beskyttelse af personlige oplysninger i verden. Så næsten alle webstedsejere og dataansvarlige har brug for en brugers samtykke for at kunne behandle disse data.

Hvordan virker det?

Google Consent Mode har introduceret to nye tagindstillinger, som kan administrere cookies for analyseformål. Det kræver at man bruger det globale sitetag (gtag.js) eller Google Tag Manager. Disse to indstillinger kan bruges til at tilpasse, hvordan Googles tags opfører sig før og efter at brugerne træffer deres samtykkebeslutninger. Det utrolig vigtigt, for det hjælper annoncører mere effektivt til at kunne måle konverteringer, samtidig med at man respekterer valg af brugertilladelse for annoncecookies og analytics-cookies.

To nye tagindstillinger introduceres af Google Consent Mode. Den ene (analytics_storage) håndterer cookiehåndtering til analyse og den anden (ad_storage) håndterer cookiehåndtering til Ads.

Implementering af kode

Implementering af Consent Mode kræver blot tilføjelse af et par kodelinjer over det globale sitetag eller Tag Manager-containeren. Der findes forskellige udbydere.

kilde: https://support.google.com/analytics/answer/9976101?hl=da

Overhold GDPR

Consent Mode er et modsvar til de europæiske regler vedrørende samtykke. Google er en af mange teknologivirksomheder, der understøtter et initiativ kaldet IAB Europe. Der er en global multiindustriaftale, der skal vejlede udgivere, teknologileverandører, agenturer og annoncører om krav til gennemsigtighed og valg i henhold til den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR).

Formålet med cookies har udviklet sig siden de tidlige dage af internettet til at omfatte annonce- og analysedata. Mange mennesker ønsker dog ikke at blive fulgt med en annonce, når de møder et cookiebanner, der vises på webstedet. Det udfordrer marketingfolk, som naturligvis gerne vil kunne måle adfærd og konverteringer, men samtidig respektere brugerens valg af cookies.

Analytics og Google Ads – Hvordan hjælper Consent Mode?

Hermed eksempel på hvordan det virker iht. Analytics og Ads. Forestil dig at ens besøgende ankommer til dit websted og ser en cookie pop-up. Typisk støder man på et stort banner, hvor man kan give samtykke til forskellige kategorier af cookies. Måske den besøgende vælger ”nødvendige cookies” og ikke mere. Det gør egentlig at man mister cookies for statistik og almindelig tracking af den specifikke bruger. Læs med her om Google Consent mode påvirker Analytics og Ads.

Analytics

Accepterer brugeren ikke marketing cookies og afslår samtykke herom, vil der altså ikke blive brugt cookies hertil og samtidig vil man ikke modtage information til Analytics – men Consent Mode vil nu i stedet tage over og sende anonyme pings til Analytics. Det gør at man så får lov til at se anonymiseret data. Dataene vil give komplet information om dine besøgenes adfærd samt sidevisninger, men de kan altså ikke bruges til retargeting.

Google Ads

Ankommer brugeren til et website og afslår marketing cookies samt samtykke herom, vil man stadig se data omkring konverteringerne i Ads platformen, men mindre data vil være synligt.

Afsluttende noter

Google Consent Mode giver en ny dimission ift. databeskyttelse og samtidig kunne måle effekten af ens annoncer. Det hjælper virksomheder med at opretholde deres forretningsmodel og samtidig kunne respektere brugernes privatliv. Consent Mode er primært for alle og specielt til dig, der ikke kan undvære data og samtidig være på den sikre side ift. GDPR.

Desuden er det meget vigtigt at kunne måle sin effekt af sine kampagner og måle ROAS. Som webshop er der utrolig vigtigt at vide om man tjener sine penge hjem igen. En hjemmeside skal samtidig gerne kunne måle sin KPI’er og aflæse data herfor.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse