Skip to main content

SEO er ikke bare titles, tekst og links, det også overvågning og analyse. SEO står for Search Engine Optimization; oversat til dansk betyder det søgemaskineoptimering, men det ved du jo nok allerede. Det handler om at øge antallet af besøgende fra de organiske kilder, så der kan komme flere kunder i butikken.

Så ud over at skabe bedre rankings og at bibeholde de (gode) placeringer, som allerede er skabt, hvad har overvågning og analyse så med SEO at gøre?

Overvågning via Ranktracker

Alle River Onlines kunder og deres søgeord ligger i en såkaldt ranktracker, så man kan følge den daglige udvikling af performance på Google placeringer. Det man kan aflæse, er simpelthen om placeringerne på søgeordene går frem eller tilbage. Vores arbejde bliver jo målt på at skabe bedre placeringer på Google og derfor er det vigtigt, at have et redskab, der kan vise, hvilken retning søgeordene går i. Naturligvis ser vi helst at vores arbejde bærer frugt, og vi kan vise fremgang. Dette ser vi også i langt de fleste tilfælde måned for måned.

Nogle gange sker der også et fald i forskellige søgeord og så er det vores job at finde ud af hvorfor vi ser et fald. Det som oftest sker i disse tilfælde er:

  • Konkurrenterne har forbedret sig
  • Google har tilpasset deres algoritmer
  • Ændring af URL uden opsætning af redirects
  • Ændring af indholdet på siden
  • Ændring af sidens title
  • Nye og meget tunge billeder eller video på siden
  • Andre ændringer på website uden dialog med SEO Bureau

Derfor skal du inddrage dit SEO Bureau

Denne case er forholdsvis ny og viser hvor galt det kan gå, hvis man afprøver ting på ens website, uden at forhøre sig hos sit SEO-bureau.

Billedet viser et specifikt søgeord med ca. 1.000 månedlige søgninger, hvor det hele tiden har haft en stabil placering i top-3 på Google. I perioden d. 14 & 15. maj sker der så et markant fald. Fra den ene dag til den anden falder søgeordet til position 48. Så fra at have domineret side 1 lå søgeordet sidst på side 5 på blot nogle timer.

Pludselig begyndte det samme at ske for flere og flere søgeord, så det var absolut alarmerende. Af de 32 udvalgte søgeord i vores Ranktracker på kunden, ser så vi et fald på næsten 900 placeringer på meget kort tid. Mange af ordene gik fra topplaceringer til en placering langt omme på side 2, 3, 4 eller 5.

Ser man Search Console data for en specifik landingsside, ser man samtidig også et markant fald i kliks i perioden. Faktisk har den specifikke landingsside slet ikke skabt nogle kliks til domænet.

Det viser blot at man skal være påpasselig med ændringer og altid tænke over konsekvenserne. Heldigivs var vi hurtige til at opfange problemet og efterfølgende årsagen.

Ser man udelukkende på data fra Analytics på de seneste måneder, ser man i den rødmarkerede kasse at trafikken også faldt på en specifik landingsside. Efterfølgende ser kurven stadig ikke ud til at være på niveau med tidligere måneder og det viser blot, hvor farligt sådanne ændringer kan være. Det er nemt at lave ændringer, som går galt, hvilket medføre trafiktab. Derfor er det utrolig vigtigt at have et godt samarbejde med en SEO-kynding, der kan rådgive med sin ekspertise.

Hvad var årsagen?

Årsagen var ikke lige til at finde med det samme. Ingen URL’er var ændret, canonical var stadig den samme, domænet og de forskellige landingssider var stadig indekserbare. Robots.txt var heller ikke årsagen. Sidens indhold var hverken ændret eller fjernet. Hvad kunne det så være? Jeg forsøgte efterfølgende at tjekke siden via https://technicalseo.com/tools/fetch-render/, hvor man har mulighed for at se hvordan Googlebot læser siden.

Det viste sig at landingssiden viderestillede (redirect) via JavaScript. Hvorfor dog det?

Der er opsat sprogvarianter på domænet, da det findes i de skandinaviske lande og England. I stedet for at stole på (korrekt) opsætning af rel=alternate hreflang, synes kunden, det var smart, hvis browseren selv viderestillede URL’en efter den besøgendes lokation. Dette er ikke smart, da Googlebot oftest kommer fra et engelsksproget land og derfor automatisk viderestilles til den engelske sprogversion. Det betyder at søgerobotten aldrig vil få adgang til det danske indhold. Det gjorde at de danske url’er så småt begyndte at forsvinde fra indeks. Reglen er nu fjernet igen og rankings er heldigvis tilbage igen.

Vi kan hjælpe dig

Ud over at være eksperter i digital marketing, så er der også en tryghed i at have tilkoblet et bureau som os. Vi overvåger dagligt din synlighed på Google og sker der det mindste, ringer vores alarmklokker. Søger du derfor efter bedre placeringer, vedligehold af dine nuværende placeringer eller bare en ekstra tryghed, så kontakt os i dag.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse