Skip to main content

Du har sikkert set dem i søgeresultaterne, men har du tænkt på om de kan hjælpe din synlighed?

Det jeg vil fortælle dig lidt om i dag, er disse spørgsmål-svar i søgeresultaterne som kan foldes ud.

Åbner du google.dk og søger billedoptimering kommer nedenstående resultat frem:

Link til søgning: https://www.google.com/search?num=100&safe=off&gl=da&q= billedoptimering&sa=X

De to linjer ”Hvor meget kan billeder optimeres?” og ”Mobiloptimerede billeder” er kodet ind i siden https://www.riveronline.dk/billedoptimering for at få dette vist på søgeresultatsiden (SERP)

Koden kan indsættes på flere forskellige måder, men vores erfaring viser at den metode, som har den største succesrate, er JSON.

Du kan læse mere om ”FAQs with structured data” her: https://developers.google.com/search/docs/data-types/faqpage

Hvordan laver jeg FAQPage koden?

Det er faktisk rigtig svært at skrive koden til FAQPage, hvis man ikke har programmeringserfaring. Strukturen i koden SKAL overholdes, ellers virker det ikke.

Vores erfaring er at både spørgsmålet og teksten i dit svar skal stå på siden hvortil koden skal bruges, for at få succes med FAQPage i SERP.

Heldigvis er der hjælp at hente på nettet.

Når du har defineret dine spørgsmål og svar, kan du indsætte dem i en online FAQ builder.
Jeg anvender oftest den der er udviklet af Saijo George

Du finder værktøjet på https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/

Hvordan tester jeg FAQPage koden?

Når koden er indsat og siden er offentliggjort, bør du teste at koden også kan valideres af Google. Derfor har Google udviklet et værktøj til test af udvidede resultater, heriblandt FAQPage.

Du finder værktøjet her: https://search.google.com/test/rich-results

Findes der ikke bare et plugin til FAQPage?

Det korte svar er ”jo, de findes”.

Det er muligt at finde et plugin til langt de fleste CMS, men disse er ofte betalingsversioner for at virke optimalt eller også er de mangelfulde i forhold til korrekt implementering og opdateringer.

Der findes gode og gratis plugins, til eksempelvis WordPress, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og anbefale de ene fremfor det andet.

Der er også muligheder for at indsætte koden gennem Google Tag Manager (GTM), men det kræver lidt knæbøjninger for at få koden accepteret af testværktøjerne.
Her kan du få hjælp til at formatere koden til GTM: https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/tag-manager-fix/
Det skal dog lige nævnes at Google fraråder denne implementeringsmulighed for Schema Markup.

Vi anbefaler at koden indsættes manuelt på de sider der skal vise FAQPage snippets, da dette er den metode vi har haft størst succes med.

FAQPage og Search Console

Når din side har fået implementeret FAQPage snippets og disse er valideret af Google, vil de fremgå i Google Search Console under ”Forbedringer” > ”Ofte stillede spørgsmål”

Det er også muligt at aflæse hvor effektive dine søgninger er på de organiske resultater.
Dette gøres under ”Effektivitet” hvor ”Udvidede resultater for ofte stillede spørgsmål” SKAL vælges som filter for ”Søgelayout”

Forskellige tricks til bedre FAQPage snippets.

Det er muligt at bruge forskellige HTML koder til svarteksten på dit Ofte Stillede Spørgsmål, men brug det varsomt, og hold dig til dem vi ved virker.

Det er muligt at bruge afsnitsbegrænsende HTML koder som

  • <p>
  • <div>
  • <span>

Det er muligt at bruge testformaterende HTML koder som

  • <strong> eller <b> til fed tekst
  • <em> eller <i> til skråskrift
  • <u> til understregning

Det er muligt at lave lister med <ul><li>

Det er også muligt at links med <a href> men man skal lige være varsom med citationstegnene, som skal laves som enkelte, ikke dobbelte, da JSON koden ellers går i stykker.

Jeg eksperimenterer i øjeblikket med andre HTML elementer og ASCII-koder, men har ikke noget delbart på nuværende tidspunkt, men noget tyder på at kun de ”simple” HTML koder virker.

FAQPage og SEO

Det er ikke beviser for at implementering af FAQPage hjælper SEO, men heller ikke for det modsatte.

Faktisk har flere talspersoner fra Google har udtalt at de bruger Schema data til at forstå sidens indhold og opbygning, så her vil man få en fordel.

Det giver utvivlsomt et mere dominerende resultatudseende i SERP, og jeg har set eksempler på at siden kan opnå et infopanel på spørgsmål markeret op som FAQPage. Se mere om dette i næste afsnit.

Det er på nuværende tidspunkt kun muligt at besvare 2 spørgsmål i SERP, hvor der tidligere ikke synes at være en begrænsning.

Tidligere var det også muligt at bruge ASCII-koder til at lave ikoner, både i spørgsmålet og i svaret, men nu vises ikonerne ikke, og flere af spørgsmålene er blevet fjernet, eller rettere ignoreret.

Oftest er det kun søgeresultatplaceringerne på side 1, som får tildelt FAQPage snippets, men jeg er begyndt at se dem på side 2 og 3, hvilket også giver god mening.

FAQPage og infopaneler

Jeg har ikke mange eksempler, men vi har opnået FAQPage på søgningen ”Hvad er Headless CMS” hvor et af spørgsmålene ligeledes har opnået et infopanel i SERP.

Om dette infopanel, også kaldet Knowledge Panel, stadig ligger i SERP, kan du se ved at udføre nedenstående søgning.

https://www.google.com/search?num=100&safe=off&gl=da&q=hvorfor+skifte+til+headless+cms&sa=X

Her er resultatet i skrivende stund.

Eksempel nummer 2 er til siden ”Core Web Vitals” hvor det er lykkes at få følgende infopanel

https://www.google.com/search?num=100&safe=off&gl=da&q=Hvordan+tester+jeg+Core+Web+Vitals%3F&sa=X

Dette resultat falder faktisk lidt udenfor, eftersom svaret ikke er markeret op med FAQPage JSON.

Det skyldes at Google mener at have fundet svaret et andet sted på siden, og viser derfor det de mener er mest rigtigt.

Det ”rigtige” svar vi har angivet ses på dette skærmprint.

Du kan læse artiklen om Core Web Vitals her: Google Core Web Vitals update
Du skal heller ikke gå glip af Google Page Experience Update

Jeg håber du har fået blod på tanden og er klar til at gå i krig med dine egne FAQPage, også på dansk; Ofte stillede Spørgsmål.

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse