Skip to main content

Det første vi gør hos River Online, når vi kigger på en ny AdWords konto, er at vurdere hvor godt up-to-date kontoen er med de nyeste funktionaliteter. Har man forsømt sin konto i nogen tid, eller ikke opdateret den med de nyeste funktioner i et par måneder, så er der helt sikkert nogle skjulte guldkorn som ikke er blevet taget i brug.

Vi har samlet de vigtigste punkter for Søgekampagnes budindstillinger, så kan du tjekke om benytter alle dine muligheder i 2018.

RLSA – Remarketing List for Search Ads

RLSA, kort for Remarketling List for Search Ads, er en form for remarketing, men en del anderledes end den remarketing du oplever på displaynetværket med bannerannoncer som folk rundt på nettet. Ikke desto mindre, hvis du har en remarketing liste i din AdWords konto kan du koble den op på din søgekampagne og derved vælge 2 indstillinger:

  1. Målretning – Søgekampagnen viser kun annoncer til folk på remarketinglisten
  2. Observér (tidl. Kaldt ”Kun bud/Bid Only”) – Søgekampagnen viser annoncer til folk uanset om de er på listen eller ej, med mulighed for særlig budjustering hvis de er på listen.

RLSA giver dig mulighed for at byde op i resultaterne på Google når en søgende allerede har besøgt din side eller opfyldt en konvertering. Det kan være at en tidligere kunde ikke kan huske din side, men hvis de fremgår i en remarketingliste som du tilfældigvis kører RLSA med, så kan du sørge for at byde højere op i resultaterne og derved sikre din visning overfor kunden.

Der er som udgangspunkt altid en interesse i at fange folk som tidligere har besøgt din hjemmeside, derfor anser vi hos River Online det som standard, at alle søgekampagner (og Shopping for den sags skyld) optimerer budpriser med RLSA.

SAS – Similar Audience Search

SAS, kort for Similar Audience Search, fungerer lidt ligesom RLSA. Hvis dine Remarketinglister er store nok, vil Google automatisk lave nye nogle remarketing lister for dig, kaldet ”Similar to …”. Hvis du har en meget defineret eller niche målgruppe vil SAS give dig mulighed for at opsætte remarketinglister på dine Søgekampagner, hvor du kan budjustere på de målgrupper som ligner dem du allerede har i en remarketingliste. I Facebook terminologi kaldes de ”Lookalike Audiences”, som egentlig beskriver funktionen meget godt.

I vores erfaring er der næsten ingen der kører med SAS budgivning, hvilket er ærgerligt. Hvis det bare tilnærmelsesvis fungerer lige så godt som RLSA, så er der en masse resultater at hente.

NB: Det kan kræve en stor original remarketingliste inden der dukker en Similar to liste op i AdWords kontoen.

Search Partners

For nogle kan Search Partners (søgepartnernetværk) virke skræmmende. Bliver mine annoncer så vist andre steder end på Google? – Ja, det gør de, men er det så slemt? Tit og ofte oplever vi, at folk fravælger Search Partners fordi man jo ikke rigtig har taget stilling til, om man bør blive vist andre steder end Google, og så kommer der ofte lidt mærkelige data fra de her søgepartnere, hvor både søgetermerne og CTR’en kan være markant anderledes, og ringere, end den data man får fra Google Search. Hos River Online kigger vi dog altid på resultaterne, og ofte ser vi, at man ved at aktivere søgepartnere opnår 2, 3 eller måske 5% ekstra konverteringer fra netværket, og ofte til konverteringspriser der ligger i samme boldgade som det man opnår normalt på Google.

Så måske kan du ikke bruge dataen fra søgepartnerene til særlig meget, men hvorfor sige nej til et par ekstra konverteringer?

Smart Bidding – eCPC

Du har måske set denne indstilling på dine kampagner under budstrategi:

eCPC, også kaldet Udvidet CPC eller ”Enhanced” CPC er en form for fleksibilitetsnet som gør, at Google hjælper dig med at inddrive de klik som er vigtigst for dine konverteringsmuligheder. Hvis Google kan se, at et givent søgeord rent historisk set performer godt for dine konverteringer, så kan Google byde lidt ekstra end hvad du har angivet som budpris for den søgning. Dertil indregner Google andre faktorer såsom hvornår på dagen der bliver søgt, hvilken enhed & browser der bruges, samt demografien på kunden der søger (køn & alder). eCPC er modsat CPA og ROAS budgivning mere kontrolleret, for selvom Google kan byde over ens angivne CPC i nogle tidsrum, så vil den altid over tid justere ned til det max man har angivet så man i gennemsnit over en periode på 30,4 ikke kommer over det max bud man har angivet fra starten af. Det er en perfekt mulighed for at få lidt af Googles machine learning teknologi indover sine kampagner på et niveau hvor man stadig føler at man har kontrol.

Udnytter du dit fulde potentiale?

Hvis du er i tvivl om, hvis din konto udnytter hele potentialet, så kan du bestille en 360 graders AdWords analyse. Analysen er gratis og uforpligtende samt vil klarlægge om der er forbedringer som kan foretages på netop din konto – så hvad venter du på?

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse