Skip to main content

Landing pages – 5 tips

Er du i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside er god i forhold til konvertering? Hvis du er det mindste i tvivl, så kan du med fordel læse vores tjekliste igennem for at få ideer til forbedringer til din side.

Den side, hvor din bruger kommer ind fra Google (eller andre sider), er ekstrem vigtig. Det er ikke optimalt, hvis siden ikke sender de rigtige budskaber eller signaler. Der er en lang række faktorer, der er med til at afgøre, om den besøgende skal forblive med at være ”besøgende” eller kunde.

1) Formålet med siden, hvad vil du have brugeren til at gøre

Dette punkt er typisk det punkt, hvor man som hjemmesideejer går fejl i byen. Lyder ”jeg har et VVS-firma – de skal da ringe og få en aftale”, ”Jeg har en webshop – de skal da købe” som noget, du kunne tænke? Hvis dine besøgende skal kontakte dig og dette er formålet med hjemmesiden, har du således sikret dig at dine kontaktoplysninger er synlige på alle sider? Her er det vigtigt, at den landingsside, som de besøgende kommer ind på har klokkeklare oplysninger på en prominent plads på alle sider.

Hvis du har dine kontaktoplysninger skjult under ”Kontakt” eller ”Om Os” i din topmenu, så bør du kraftigt overveje at lave det om.

2) Indhold til brugeren

Når den besøgende kommer ind på din landingsside, så har han/hun ofte lavet en søgning på Google – for eksempel ”Chaiselong Sofa”. Når han/hun lander på din landingpage, er det så tydeligt, at denne side handler specifikt om… ”Chaiselong Sofa”? Er der en stor og tydelig overskrift, der viser, at siden handler om ”Chaiselong Sofa”? Hvis produktet egner sig til at blive vist på et billede så sørg for, at billedet er stort og lyst som muligt. Hellere for stort end for lille. Bruger du vandmærker på dine billeder, bør du også kraftigt overveje at fjerne det. Vandmærker har en stor signalværdi – ”Det er MIT billede, du må gerne kigge, men der bliver ballede, hvis du gør mere…”. Dine landingpages kommer til at signalere: ”skrub af”, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt, når du forsøger at overbevise den besøgende om at blive kunde.

3) Indhold til Google

Dine landing pages er ikke kun til dine kommende kunder – de er også til Google. Du kan optimere din landing page, så du kommer til at blive placeret bedre på de organiske søgninger (SEO), og samtidig betale mindre for dine klikpriser i Adwords.

I forhold til SEO er det vigtigt, at du skriver dit søgeord i din page title, H1 overskrift, og så må ordet også gerne fremgå et par gange i din brødtekst. Fremgår søgeordet i din URL dinhjemmeside.dk/søgeord, er det også en vigtig faktor. Når du optimerer til SEO, optimerer du i høj grad også til Adwords. De faktorer, som virker i forhold til SEO, er ofte med til, at din ”Quality Score” kan blive væsentligt øget. Jo højere din ”Quality Score” er, jo billigere, bliver dine klikpriser

4) CTA – Call To Action

En Call to Action (CTA) betyder, at der skal være noget på din side, der fortæller, at den besøgende skal gøre et eller andet. Typisk er det en knap med ”Læg i Kurv”, ”Se mere” eller ”Kontakt Os”. Du kan læse mere om Call to Action her

Har du ikke en Call to Action på din side, bør du få lavet en hurtigst muligt.

Dine Call to Action skal altid være synlige. Det vil sige, at dine besøgende behøver ikke scrolle for at finde den. Det er ligeledes vigtigt, at farven på knappen har en markant farve. Det må gerne være en kontrast farve, som skiller sig ud fra den baggrund, den er placeret på. Sidst, men ikke mindst, så er det vigtigt, at du ikke har for mange ”Call to Actions” på din side. 2-3 er som udgangspunkt muligt for dine besøgende at navigere i. Har du flere, kan det godt forvirre dine besøgende – du kræver simpelthen, at de skal forholde sig til for mange signaler.

5) Troværdighed

Ofte så kender de besøgende dig ikke. De har måske heller ikke handlet på din side før. Derfor er det vigtigt, at du kan give dem en form for tryghed, når de handler på din hjemmeside. Det kan du for eksempel gøre ved at bruge:

  • Testimonials: Du kan fortælle/vise, at andre har haft en god oplevelse ved at handle på din side
  • Case studies: Hvis du leverer ydelser, der er målbare, så sørg for at gøre det synligt (sådan sparede Virksomhed X, 17% ved at bruge dette produkt
  • Ikoner:  Der er en del ikoner, som kan give troværdighed – for eksempel Trustpilot, Emærket, FDIH, medlem af branche foreninger og lignende
  • Kontakt: Hvis du ikke kan kontakte dem, du køber af, hvordan kan du så vide, de ikke er banditter? Undgå utryghed ved at sætte dine kontaktoplysninger synligt på alle sider. Hvis du er lidt mere ambitiøs, så få en chat funktion, så kunden får indtrykket af, at der sidder levende mennesker i den anden ende, samt at man kan få fat i dag blot ved at åbne chatten.

Skal vi lave din Landing page?

Hos River Online arbejder vi meget med pages til landing og konverteringsoptimering gennem landing sider.
Så hvis du søger en stærk partner til Landing pages, er vi det rigtige valg.

Få mere ud af din digitale marketing

Lad os kigge din online marketing igennem og danne et overblik over, hvor vi kan optimere bedst muligt.

Thomas Muus
Senior Strategic Advisor

   +45 25 94 00 19     tm@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse