Skip to main content
Sociale Medier

5 bedste take aways fra Social Media Manageren ´18

Af december 11, 2018februar 17th, 2022No Comments

I denne artikel får du de 5 bedste take aways fra Social Media Manageren´18. Dem kan du bruge til at styrke din SoMe indsats i 2019.

Men det skal du ikke nøjes med.

Du får også 5 tips direkte fra Facebook, før Twerk Queen får lov at få den afsluttende bemærkning. Og den kan du glæde dig til…

Her får du først de fem tips til sociale medier, som jeg hæftede mig mest ved.

SoMe strategien er død!

… eller pulsen er i hvert fald så lav, at den skal have livreddende førstehjælp. Og den skal aldrig mere stå alene.

Sociale medier og content marketing kan ikke længere ses som en ”fritstående” marketingdisciplin. Det er ikke en niche som du skal praktisere alene for at være synlig og skabe trafik til vores website. Strategien skal i langt højere grad være en integreret del af selve forretningsstrategien.

Tænk bredere og tænk branding før du tænker målgrupper og markedsføring. Når du har skabt interesse, bruger du data og automation til at lede folk videre på kunderejsen, og konvertere dem til leads og salg.

Payoffs, pays off

Hvad er det, mennesker får ud af at følge dig?

Hvad er lønnen for deres opmærksomhed?

Det handler ikke om, hvad du gerne vil fortælle din målgruppe. Det handler om, hvad de gerne vil – og har brug for – at høre fra dig.

Så gør det til en vane at sætte dig i målgruppens sted. Når du har et opslag klar, så kig på det med forbrugerens øjne og spørg kritisk: What’s in it for me?

Dét skal du være knivskarp på at formidle.

Stumfilmen er tilbage

”95 % af tiden brugt på vores videoer, er uden lyd”.

Sådan fortæller DR-forskerne, der har omsat mediekoncernens tilstedeværelse på sociale medier til en lang række spændende tal, som de fremlagde på konferencen.

Mennesker er på sociale medier døgnet rundt. Også til mødet, familiemiddagen og når de har brug for en pause på jobbet. Og så er lyden slået fra.

Det kan altså ikke komme som en overraskelse, at hvis du vil benytte dig af video i din markedsføring, så skal du lave undertekster, evt. også grafik, der understøtter fortællingen. Ellers vil du miste en meget stor del af den opmærksomhed, dit indhold rent faktisk fortjener.

Stories er det nye sorte

”Stories bliver større end feed på Facebook”.

Ordene kommer fra Daniel Käfer, chef for Facebook i Danmark. Så han har nok fat i noget…

Grunden til, at stories er populært er, at det er legesygt, hurtigt, autentisk, fullscreen og interaktivt.

Efter at have snuset rundt i stories på hhv. Instagram og Facebook, må jeg indrømme, at jeg godt kan se ideen.

  • Det er genialt til at fange opmærksomheden.
  • Det er personligt og engagerende.
  • De gør større indtryk.
  • Det er sværere at være ”instaperfect”. Du kan ikke holde et duckface længe på video, før det bliver akavet.

Lyt og fang bølgen!

Lyt til hvad der bliver talt om, og vær med i front, når der sker noget.

Brug et overvågningsværktøj til at lytte til, hvad der bliver talt om på dit område.

Sker der noget ude i den store verden, som har betydning for dig eller din målgruppe, så får du mest ud af, at være den første (blandt dine nærmeste konkurrenter) til at skrive om det.

Det er en genial måde til at være aktuel og værdifuld at følge.

Var du med på konferencen?

Hvis du var med på konferencen, deltog du måske i nogle andre oplæg, og har fået nogle andre take aways med hjem.

Hvis du vil dele dem med os, så skriv dem gerne i kommentarfeltet på Facebook.

5 tips fra Facebook

1. Tænk stort!
Verden når langt ud over din virksomhed, og selvom du selv synes du er en supervigtig virksomhed, så skal der noget til, før målgruppen også synes du er det. Der skal du ud i et større perspektiv.

2. Glem microtargeting
Lad være med at sigte (for meget) mod små målgrupper, og bruge store annoncebudgetter på at få dem til at købe dine produkter, få likes og kommentarer. Tænk branding mere end salg.

3. Vær en del af den store plan
Det understreger også budskabet som vi hørte fra flere andre. Vi er ovre den tid, hvor SoMe var en niche i virksomheden. Det er hér, du har muligheden for at være en del af målgruppen. Derfor skal du være en del af den overordnede markedsføringsplan og – endnu vigtigere – forretningsstrategien.

4. Lad algoritmen hjælpe dig
Du kan ikke vinde over algoritmen. Lær den at kende, og brug den til at styrke din markedsføring og dit budskab. Når du begynder at bekæmpe algoritmen, kommer du nemt til at gøre ting som irriterer både algoritmen og brugerne, og så bliver du straffet, og brugerne vil give dig negative kliks. ”Og dem har du virkelig ikke lyst til at få!”, som Daniel fik understreget kraftigt.

5. Tænk forretningKPI’er
Lad være med at kigge på likes, kommentarer, rækkevidde og andre data på Facebook. Disse tal kan du ikke bruge til noget i det store billede.
Kig på forretningens KPI’er i stedet, og brug data bag disse tal til at få overblik over din indsats.
Hvor mange leads eller konverteringer får I via indsatsen på sociale medier? Er det nok? Hvis I kan svare ja, så find ud af, hvad I gør rigtigt, og gør mere af det. Hvis I svarer nej, så undersøg hvad I kan gøre bedre.

Hvad Twerk Queen kan lære os om SoMe (… og os selv)

Arrangørerne bag konferencen havde lagt en lille overraskelse ind i programmet.

En lille, karikeret kvinde iført leopardprikket heldragt og en jakke i neonpink fake fur, der ville få Miss Piggy til at blegne af misundelse. Twerk Queen.

Jeg vil ikke lyve: Hendes entré på scenen delte salen. Nogle jublede i begejstring. Andre gjorde som den habitklædte cheftype på 5. række, som meget anspændt og insisterende hviskede: De får mig IKKE til at twerke.

Det var også det jeg tænkte. Jeg var ganske enkelt nervøs for, om min krop ville ”go rogue” og overtage styringen.

Og det var her Twerk Queen hamrede hovedet på sømmet, og det er derfor, at netop hendes ord får lov at lukke denne artikel, for hun har fat i den lange ende:

”Stå ved dig selv! Du skal ikke holde dig tilbage, fordi du er bange for at folk kigger. Det skal flæske og det skal gynge og du skal bare føle dig fri og nyde det. Det er jo DIG!”

For dig, der arbejder med Social Media Marketing betyder det, at hvis du ikke hviler i hvem du er, og tør stå frem i al din uperfekthed, så er du ikke unik.

Og hvorfor skal din målgruppe så følge dig, hvis du alligevel bare er som gennemsnittet?

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse