Skip to main content

Venner og familie skal prioriteres og det bliver på bekostning af virksomhedernes synlighed. Det er Facebooks nye kurs, eller rettere sagt, det er den gamle kurs som genoptages. Da Facebook blev skabt var det med formålet at samle venner fra hele verdenen. Mark Zuckerberg har muligvis set sit livsværk blive mere og mere fyldt med fake news, virksomhedsopslag og passive oplevelser i sådan en grad, at det udvander det som gjorde Facebook succesfuldt i første omgang, nemlig interaktionen mellem venner og familie. Det er ikke usædvanligt at større virksomheder vælger at gå tilbage til deres kerne, og beslutningen om at skifte sti kan betyde længere levetid for Facebook i det lange løb. facebookpic

Hvis du som virksomhed ikke ved hvad det vil betyde for din Facebook markedsføring i fremtiden, så har vi samlet de vigtigste punkter her.

Organisk Facebook - Store ændringer

Udmeldingen om algoritme ændringen sker hovedsageligt for den organiske aktivitet brugerne ser i deres feed, det er også her at man som virksomhed vil mærke den største ændring.

I øjeblikket er det meget populært at f.eks. køre konkurrencer. Konkurrencerne går som ofte viralt, hvor folk tagger hinanden og derved er med til at sprede budskabet. Konkurrencer vil med stor sandsynlighed opleve et mærkbart fald i aktivitet fordi det bliver svære at nå ud i folkets nyhedsfeed. Det betyder, at hvis man som virksomhed gerne vil være synlig med organisk materiale på Facebook, at man skal arbejde meget mere med interaktion og content i ens indhold. 2018 kan sagtens blive det år, hvor vi ser et løft af indholdskvalitet i opslagene fra virksomheder som modsvar til nedprioriteringen af content brugerne ikke interagerer med.

Betalt Facebook - Påvirkede ændringer

Umildbart er der ikke en udmelding om, at de betalte annoncer på Facebook er berørte af lige denne algoritmeændring. Der er dog en god sandsynlighed for, at virksomheder vil opleve øget konkurrence som et resultat af, at der skabes øget konkurrence for at få den eksponering man kunne have hentet via organisk indhold.

4 Hurtige Facebook Tips

Det er svært at vurdere på forkant hvor stor en effekt disse ændringer vil have, det kan sagtens være at vi slet ikke kommer til at mærke en større forskel. Vi har samlet nogle tips, så uanset hvor stor en påvirkning det har, så kan du sagtens klare dig igennem den næste tid.

  • Installér Facebook-pixlen hurtigst muligt.

Hvis du installerer Facebook-pixlen, vil den begynde at indsamle en masse information på de brugere der bl.a. besøger dit website og du kan bl.a. igangsætte remarketing med disse informationer. Det er ikke et krav at starte med annonceringen det øjeblik du opsætter Facebook-pixlen, derfor er det en god idé at gøre det allerede nu så du kan begynde at opsamle information til den dag du eventuelt vil starte en annoncering. Dertil er der en masse andet brugbart data som bl.a. kan gøre dig klogere på hvilke type kunder der handler hos dig.

  • Fokusér på content

Skal du lave opslag, så tænk dem igennem. Modtageren skal kunne bruge opslaget. Hvis du f.eks. uddeler viden som er gavnligt for andre, så kan det sagtens betyde at organisk Facebook kan skabe resultater for dig.

  • Tænk marketing i 360°

Uanset om det er Facebook, AdWords, SEO, E-mail eller andet, så sørg for at din markedsføring, budskab og brand styrkes på samtlige kanaler. Hvor godt er dit Facebook indhold, hvis kunden ikke kan finde dig på Google bagefter? Hos River Online kan vi hjælpe dig med at sammensætte og eksekvere en komplet Marketingplan for 2018.

 Læs hele Mark Zuckerberg’s udmelding her.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse