Skip to main content

Black Friday er lige på trapperne, og det er derfor på tide at begynde med at forberede de første reklamefremstød sådan, at I kommer til at sparke r** online i år. Du er garanteret allerede i gang, men vi tænkte, at vi også ville byde ind med vores viden – enjoy!

Se vores 2018 black friday tilbud her

I år forventes e-handelen at ramme en samlet omsætning på 83.800.000.000kr. – altså lige i underkanten af 84 milliarder kroner! Det er en stigning på +19% ift. forrige år ifølge DIBS (Dansk Internet Betalings System). Det tænker vi, at du og din forretning gerne vil være en del af, ikke?

Graf over udviklingen af dansk nethandel siden 2013 (Kilde: DIBS)

Læsevejledning

Vi har samlet en solid portion af de bedste råd fra vores nørder til dig i dette indlæg. Alle har budt ind med anbefalinger fra små lavpraktiske ting til overordnede strategi, som du kan tage til dig og implementere.
Vores råd er opdelt inden for tre kategorier: Strategiske, praktiske og tekniske.
Efter vores råd til Black Friday finder du afslutningsvis lidt øvrig information om handel via mobile enheder og et par relaterede emner.
Hvis du er typen, der ikke gider at læse ting, så kan du også scrolle ned indtil, du støder på videoerne. De er tiltænkt som et par små korte pointers, som du kan se / lytte til i stedet det er en anden måde at konsumere vores viden på (0;

Black Friday rammer Danmark fredag d. 24 november i år
Vi er klar til Black Friday
er du?

Råd om strategi

Disse råd omhandler den overordnede strategi og tilgang til Black Friday. Hvordan griber du det an? Skal der være tilbud på det hele? Eller skal du nøjes med nogle ting? Lad os snakke om din strategi.

Gå all in

Dine kunder forventer at se besparelser på 30-50% i din webshop. Er dine rabatter mindre end det , kan de nemt blive tolket som useriøse og helt ærligt – så er det jo ikke et super tilbud.
Hvis du kun nøjes med at sætte et enkelt mærke, som ingen i øvrigt gider købe, ned med 10 – 15% så er det lige meget. Det gider folk ikke, og der er med garanti nogle af dine konkurrenter, der har et bedre tilbud.
Se på hvad dine konkurrenter gør. Træk nogle erfaringer fra andre virksomheder som ligner din. Hvad planlægger de? Har de nogle events klar, er de klar med deres Black Friday landingssider på websitet? Se hvad de andre gør og overgå dem.

Lav et tilbud hvor du giver avancen

En af udfordringerne med Black Friday konceptet som webshopejer er, at man ikke føler, at man vinder noget med at ”give tingene væk”. Det kan der være noget om, og det blev debatteret meget i dagene op til og omkring Black Friday sidste år.

Derfor er et af vores råd: Lav et tilbud hvor du giver avancen

Find én ting som du ved at folk bare VIL have. Brug den aktivt og tænk at denne ting – det skal være lokkemaden ind i din shop og den skal få gang i købsakten. For når en kunde først har besluttet sig for at købe noget, så vil hun være meget tilbøjelige til at putte lidt andre småting ned i kurven, som hun også lige handler, mens hun er der.
Så lav fx et vanvidstilbud på en computer og gør det nemt liiige at få købt en lækker ny skærm med til – eller en pakkeløsning med tastatur, mus osv.
Hun har jo lige sparet en masse penge på ’tingen’, så kan hun sagtens lige bruge de penge, hun har sparet også (0;

Planlæg dit adspend

Vi ved af erfaring, at det lige pludseligt kan løbe løbsk på Black Friday. Din webshop kan blive fuldstændigt rendt over ende af købshungrende mennesker – det kan have indflydelse på din annoncering.

Hvad du gør, hvis det går dårligt er én ting. Men hvad gør du, hvis det stikker af? Hvad er du så parat til at bruge? Der er et ordsprog inden for vores branche, der hedder: ”It takes money to make money”. Og vi anbefaler dig, at du faktisk bruger noget tid på at tænke over, hvor langt du er villig til at gå.

Du skal på forhånd have besluttet dig for, hvor mange penge du vil bruge.

Men du skal OGSÅ have en plan B og C.

Forbered din markedsføring

Det burde være en no-brainer det her, men du ville nok blive overrasket over hvor mange, der faktisk ikke forbereder sig i god tid til sådan noget som Black Friday eller andre større højtider.

Klargør dit mediemateriale og kampagner i god tid inden dagen!

Hvorfor? Jo her et par årsager:

• Du er ikke den eneste, som lige skal have 100 annoncer op
• Det tager tid for dit kreative team / grafikere mm. rent faktisk at producere tingene til dig
• Dernæst skal dit bureau (læs: os), bruge noget tid til at sætte det op
• Arbejder man fx i Facebook, så kan der faktisk gå op til et døgn, før dine annoncer bliver godkendt (det går typisk hurtigere, men vi har set det før)
Så hvis du ringer til os dagen før, og ikke har aktiveret din grafiker endnu – så bliver det ikke godt.

Det er det samme med julegaver købt den 23 december. De er der, men det er ikke lige dér, du får scoret point hos konen. ?

Praktiske råd

Disse råd er af en lavpraktiske karakter. Good to know, ting som du bare glemmer, fordi du har en milliard andre ting at tænke på også. Du kommer garanteret til at sidde og sige: ”Nåja, det vidste jeg egentligt godt”. Men hvis dét er det, som får dig aktiveret på tingene, så er det et win for os!

Opdatér lagerstatus

Black Friday er en dag, hvor baglandet bare skal spille. Du har en masse gode tilbud, du har shoppen klar, men du skal også sikre dig, at logistikken er klar.

Et supergodt råd er: STOCK UP!

Det kan være bitte små ting, som gør, at du taber et salg på Black Friday. Der er mange, der tilbyder det samme som dig, så hvis de er i gang med at handle hos dig, og de så ikke kan få ’den der anden ting også’, så dropper de dig og hopper over til konkurrenten.
Hvis du har varer, som er ”røde” i lager status, så er Black Friday dagen, hvor du skal have skiftet farven på dem. Ellers pil dem af websitet og undgå skuffede kunder. Tænk gerne over hvor nemt du kan gøre det for kunderne.
Du skal også gøre det nemt at få fat i dine såkaldte ”high runners”. De produkter du ved, at folk er tossede med, de skal være nemme at finde og hive ned på lageret. Tænk smartere og gør det så nemt for dine folk som muligt.

Mandskab

Hvis du allerede nu ved, at du får travlt, så kan du ligeså godt forberede dig på det. Én ting er at have hele shoppen til at spille 100% på dagen, men dit serviceniveau må ikke falde pga., at du får travlt.

Sørg for at have ekstra bemanding på. Der skal være nok til at løbe rundt ude på lageret sådan, at der ikke opstår flaskehalse. Der skal pakkes ordrer på samlebånd!
Derudover så er der rigtig mange mennesker, der benytter sig af Black Friday til julehandlen – så måske det var en idé at tilbyde gaveindpakning? Hvis du kan gøre det endnu nemmere for mig som kunde, så bliver jeg motiveret til at handle hos dig.

Et par praktiske på Facebook

Med mere end 2 milliarder aktive månedlige brugere, er Facebook bestemt et sted, du bør være aktiv før, under og efter Black Friday.
Der findes en lang række af community grupper rundt omkring, som du kan benytte dig af. Folk er opsøgende efter tilbud, og du kan ligeså godt gøre lidt benarbejde selv og fortælle, hvad du har på tapetet i år – giv folk noget at glæde sig til.

Her et direkte link, til en af sådanne grupper:
Black Friday gruppe 
Der findes garanteret også andre.

Du skal forberede dine fans på, at I laver noget. Opret en begivenhed for din webshop på Facebook. På den måde har du et direkte talerør til dem, som er über interesseret i Black Friday hos dig. Den kan du sagtens begynde at starte nu – vi har set flere som allerede har tusindvis af mennesker, som er interesserede eller deltager i diverse Black Friday begivenheder. Folk vil nemlig gerne undgå at gå glip af noget – så hjælp dem!

Du kan også bruge det aktivt til at gå i dialog med dine kunder.

Spørg dem om hvad de gerne vil se tilbud på.

Spørg dem om hvor mange procenter, der skal være (ikke 100% obviously), men giv dem en følelse af at kunderne har medbestemmelse og indflydelse på din shop – at du lytter til dine kunder. Hvis du ved, at du er villig til at give 40-50% så spørg dem inden for en %-rækkevidde, som matcher tilbuddet.

Tekniske råd

Disse råd, er af en mere teknisk karakter. Det er især her, du skal spidse ører, hvis du arbejder med SEO, er udvikler eller sidder med det tekniske ansvar for dit website.

Forvent at SEO-arbejdet tager tid

Man siger almindeligvis inden for SEO, at det tager op til to måneder for en ny landingsside at rykke for alvor.

Det kan sagtens gøres hurtigere, og SEO-specialisterne kender alle de små nifty tricks. En af vores egne folk, Claus Rump har selv haft succes med at få en landingsside til at ranke på ganske få dage.
Men du skal som udgangspunkt forvente, at det tager noget tid fra, at siden etableres og til at den får sine retmæssige placeringer ved indekseringen i Google.

Derfor bør du allerede være i gang nu med din Black Friday Landingsside!

Volumen i søgeords planlæggeren

Et af de værktøjer, man i høj grad benytter sig af inden for SEO og Adwords, er Keywordplanneren. Google har et værktøj, hvor du kan gå ind og se, hvor mange søgninger der er på et ord, term eller deciderede fraser, som kan have relevans i forhold til det arbejde, du laver i det univers.
Her findes en særlig god pointe i, at søgetermer som fx ”Black Friday iPhone” godt kan snyde lidt, da det gennemsnitlige antal månedlige søgninger faktisk resulterer i et lavt resultat. Det hænger sammen med, at Black Friday, som begreb, først bliver aktivt i slutningen af oktober, tager fart i starten af november og naturligvis stikker helt af lige omkring selve dagen.

Test dit website (Stresstest)!

Undgå at dit site gå ned på Black Friday, når der vælter +50.000 mennesker ind på én gang. Gå ind og kig i Analytics: Hvad skete der sidst?

Hvis det er første gang, at du er med på Black Friday, så skal du forvente x10 mere trafik på dit website end normalt. Har du kørt Black Friday før, jamen så kan du gå et år tilbage i tiden og kigge på, hvor meget trafik du faktisk havde den dag (fredag d. 25. november i 2016). Den trafik skal du gange med x3, for at være dækket rimeligt ind.
Black Friday fungerer pretty much som et DDoS-angreb (fra hacking verdenen) hvor meget store mængder af requests tilgår dit website på én gang. Kommer der for mange, går websitet ned. Derfor skal du og din hosting-udbyder være klar. I skal teste, hvad systemet kan holde til. Dernæst skal I have en plan for, hvad der skal ske, skulle I nå den mængde af trafik.

Test dit købsflow

Hvornår har du sidst fortaget et køb på dit eget website?
.
..

….
Hvis du ikke allerede har svaret nu, så er svaret ”det er vist for længe siden”, ikke?
Du skal ind og fortage et testkøb eller tre for at sikre dig, at tingene virker, som de skal. Få nogle personer der ikke er vant til at bruge din webshop til at teste det også – sæt din 60-årige mor til at købe et par røde sokker i størrelse 42.

Og så tester du også lige det samme på mobil og tablet! Alle undersøgelser og tendenser går i den retning, så det skal bare virke og være nemt. Og test det i forskellige browsere! Du kan se i Google Analytics, hvilke browsere, der er de mest anvendte på netop dit site.

Igen, gå ind og kig nærmere i din data fra Google Analytics og find ud af hvordan folk bruger dit website. Er der mange på mobile enheder, så skal du sikre dig at websitet fungerer ligeså godt her, som det gør på desktop versionen.

Om Black Friday

Black Friday er som bekendt årets absolut største promoveringsmulighed. Hele verden får en spontan hjerneblødning og sætter 40-70% rabat på alt i butikken – og folk slås for at få fingrene i de gode tilbud. Uanset hvad man mener om mærkedagen, så er det en af de dage, hvor Danmark i den grad svinger dankortet i din butik – og det skal du bare være klar til!

Tre arrestationer, en voldssag og en tilskadekommen i et indkøbscenter i Wembley i England.
(Billedkilde: dailymail.co.uk)

Dagen er et amerikansk fænomen og ligger i forlængelse af Thanksgiving, som på mange måder er større end julen i USA. Hvis du vil læse mere om historien bag, så er Wikipedia altid klar med et indlæg.

Dato: Fredag d. 24 november

Cyber Monday

Cyber Monday er den førstkomne mandag efter Black Friday. Til trods for ikke at være nær så kendt og eftertragtet som Black Friday, så er det alligevel en af de største handelsdage – særligt online (deraf navnet). En af de vigtigste psykologiske triggers du kan aktivere dine kunder på er scarcity eller ”frygten for at gå glip af det gode tilbud”.

Sidste år skrev Børsen om, hvordan de danske forbrugere bruger af deres opsparing på Black Friday. Impulskøb er én ting, men særligt frygten for at gå glip af muligheden for at spare penge er en stærk motivation.

Dato: Mandag d. 27. November

Så skete det!

I 2015 var den på 40%
I 2016 ramte vi 45%
2017 blev året, hvor vi ramlede op på 51%!
Vi snakker om køb fra mobil og tablets.

Figur 12: Har du handlet fra mobil eller tablet? Kilde: DIBS

Så hvordan ser det lige ud på din mobilversion af dit website? Tænk over det – du har telefonen med alle vegne. Den er med til bords, på toilettet, i sofaen, i toget – alle vegne! Smartphonen er det første og det sidste, du kigger på i løbet af din dag.

Og nu har over halvdelen af Danmarks befolkning altså også shoppet via den, så hvis det ikke har været et fokuspunkt for dig og din virksomhed endnu, så det uden tvivl den vigtigste trend, du skal tilpasse dig i 2018.
Allerede tilbage i november 2016 skrev vores SEO Specialist Emil Sørensen om, hvordan Google begynder at give mobiloptimerede websites bedre SEO-placeringer. Det blogindlæg kan du læse her.

Unique Selling Propositions - (USP)

Vi er ret vilde med nørdede ord og begreber, og USP’er er bestemt i den kategori. UPS’er er ting, du har, kan eller tilbyder, som gør dig og din webshop til noget særligt. Hvad kan du, som dine konkurrenter ikke kan?

• Gratis fragt
• Dag-til-dag levering
• Ombytning i fysisk butik
• Levering til døren
• Levering til valgfri adresse
• Levering til valgfri pakkeshop
• Prisgaranti
• Håndlavede varer
• Danskproducerede varer
• Specielt design
• Gratis varer ved køb
• Indpakning (særligt op til jul eller fx i forbindelse med fødselsdage)

Det var blot et par hurtige idéer, og der vil være mange flere. Basalt set handler det om at gøre det mere attraktivt for din kunde at handle hos dig fremfor hos konkurrenten. Det er blevet super nemt for webshops at tilpasse deres priser, så den konstante priskrig er én ting. Men hvis du nu kunne vinde på nogle andre parametre?

Jeg ved fra mig selv (red.), at jeg er en doven fætter. Hvis jeg kan få det hele samme sted, så handler jeg dér, og så er jeg faktisk ligeglad med, om det koster mig nogle hundrede kroner ekstra. Det skal bare være nemt og hurtigt, fordi jeg har travlt.

Figur 8: Hvorfor handler du på nettet & Figur 9: Hvorfor afbrød du dit køb
(Kilde: DIBS)

Henvisninger
DIBS (2017): Dansk E-handel: Alt du skal vide om e-handel i Danmark 2017.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse