Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Broad Match Modifier i Google Ads

Når du annoncerer på Google Ads med søgeannoncer skal du koble dine søgekamapgner op med søgeord i annoncegrupperne (ad groups). Disse søgeord kan have forskellige "match types". Det betyder kort og godt, at man kan modificere sine søgeord til at have en lidt anden betydning, samt hjælpe Google med at vide i hvilke tilfælde du ønsker din annonce skal vises.

Ved brugen af Broad Match Modifier (også kendt som Modified broad) søgeord fortæller du Google, at det søgeord du har valgt til din annoncering skal fremgå i søgeforespørgelsen på Google, men ikke i en specifik rækkefølge, hvilket gør det muligt at vise annoncer på søgeord hvor der er brugt en anden ordstilling.

"Broad Match Modifier" søgeord, også forkortet BMM skal ikke forveksles med "Broad Match" søgeord (broad match keyword), der er en afgørende forskel i hvordan de virker rent teknisk. Når du sætter søgeord ind i Google angiver du et søgeord med et + symbol foran. F.eks.:

Søgeord som Broad Match: Sorte sko

Søgeord som Broad Match Modified: +Sorte +Sko

Forskellen er, at Broad Match søgeordet vil forsøge at matche op på forskellige synonymer for både "Sorte" og "Sko". Det kan gøre, at annoncen kunne blive udløst på f.eks. søgninger som "Mørke Sko" eller "Støvler sort". Broad Match Modified vil derimod kun udløse på søgninger som har en meget tæt relevans, det kan f.eks. være søgninger såsom "Sort sko" eller i tilfælde af anden ordstilling såsom "Sko i sorte farver". Det eneste krav er sådanset, at ordet skal være i tæt relevans, og ordene skal indgå i hele søgningen.

Det er normalt at man benytter forskellige kombinationer af denne type søgeord i ens ad groups, og i nogle tilfælde ser vi at rigtig mange kampagner består næsten udelukkende af søgeord af denne match type. Vi vil dog altid anbefale at man tester sig frem til hvad der virker, for nogle gange kan man også komme til at annoncere på noget, som ikke er det man rent faktisk gerne vil findes på. Et eksempel kunne være:

+Billigt +Kørekort

Det virker måske ret uskyldigt, at man har sådan et søgeord hvis man er en køreskole som gerne vil have kunder. Det kan dog hurtigt gå galt, fordi broad match modifier tilllader lige præcis, at man kan snige ord ind mellem "Billigt" og "Kørekort", og derfor kan man hurtigt ende med at vise annoncer på "Billigt Taxa Kørekort", "Billigt Traktor kørekort, "Billigt førstehjælpskursus til kørekort" osv. Hvis man er godt vidende i sine søgeord kan der være andre match typer som kan virke bedre. Ønsker man, at "Billigt" og "Kørekort" skal indgå i en samlet sætning, skal man i stedet bruge det keyword match som hedder "Sætningsmatch".

Brug Search terms til at se hvad der virker

Du kan altid optimere dine resultater når du bruger Broad Match Modified søgeord ved at undersøge, hvad der rent faktisk udløser dine annoncer. Det kan du gøre ved at markere (tjekke af) de søgeord du ønsker at undersøge og så trykke på "Søgetermer". Her burde du kunne se hvad der udløser dine søgeord og annoncer. Hvis der er nogle søgetermer som du ikke vil findes på, så kan disse sættes som negative søgeord. Hvis du får mange irrelevante søgetermer på dit Broad Math Modifier søgeord så bør du måske overveje, om du kan specificere det lidt yderligere med ekstra ord, eller om ordet gør sig bedre til i en anden match type.

Tænk altid quality score (kvalitetsresultat) når du udbygger dine søgeord i dine annoncegrupper. Fælles for alle søgeord er, at din quality score bliver bl.a. vurderet på, hvor godt dit søgeord matcher op mod din annonce. Det gør sig også gældende for denne type søgeord. Fordi du ved, at det brugte søgeterm skal indeholde søgeordet så har du netop en god mulighed for at skrive en tilhørende annonce med et meget præcist budskab til netop dét søgeord.

Udover at bruge søgetermer til at finde ud af, hvad du skal sætte som negativ, kan det altid være en god idé at man løbende benytter de nyfundne søgetermer til at oprette dem som søgeord med egne tilhørende annoncer, altså hvis de vel og mærke er relevante. På den måde er der rigtig meget godt at komme efter ved brugen af Broad Match Modifier søgeord.

Få mest ud af Broad Match Modifier

Vi hjælper rigtig gerne med at belyse, om du gør brug af Broad Match Modifier på den rigtige måde. Udfyld formularen forneden og vi kontakter dig med henblik på en gratis gennemgang af din Google Ads konto.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer