Skip to main content
Markedsføring

CRO – Optimer din konverteringsrate

Af august 26, 2020februar 17th, 2022No Comments

Konverteringsrate er et ord som alle, der arbejder med hjemmesider, bør kende. Det er nemlig ikke kun online marketing i sig selv, der skal skabe dine konverteringer. Det skal din hjemmeside og indholdet på den også gøre. Du kan derfor bruge CRO til at forstå og forbedre din hjemmeside, så du får flere konverteringer gennem den. Men hvordan finder du konverteringsraten for din hjemmeside? Og hvordan forbedrer du den? Læs med her, og bliv klogere på conversion rates.

Hvad er konverteringsrate?

For at forstå hvad konverteringsrater er, skal du først vide, hvad en konvertering er. En konvertering på din hjemmeside er f.eks., når en person tilmelder sig dit nyhedsbrev, foretager et opkald, udfylder en kontaktformular, booker et møde eller en tid, køber et produkt eller bestiller en service.

Din conversion rate er raten for hjemmesidens evne til at skabe disse konverteringer. Hvordan udregner man så denne rate? Det kræver ikke nogen supercomputer. Du kan helt selv let og hurtigt udregne den. Du skal blot dividere de unikke køb på din side med antal af sessioner på din side. Hvor finder man disse tal, spørger du så nok? Dem kan du enten finde i statistikker i dit CMS system eller via Google Analytics.

CRO handler om at effektivisere alle områder på din hjemmeside, så du opnår flest mulige konverteringer, hvad enten det gælder køb, tilmeldinger, opkald eller udfyldte kontaktformularer. Men hvordan optimerer du din rate?

Værktøjer til conversion rate optimization

Du kan bruge alle undersider på din hjemmeside til at optimere din rate for konverteringer. Hver side har faktisk sin helt egen rate. Der er mange måder, du kan realisere en bedre rate på. Du kan optimere din konverteringsrate med alt fra:

  • CTA på forskellige sider – med brug af opfordringer til at foretage en handling, kan du påvirke personer til at købe, tilmelde sig eller booke et møde – altså en konvertering og dermed en forbedring af sidens rate.
  • Pop ups på blogsider eller forsiden – disse kan bruges til at sende din bloglæser over til en side, hvor der kan foretages en konvertering. På forsiden kan du bruge popup til at gøre brugeren opmærksom på at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Effektive tests af landingsider – ved at teste forskellige landingsider mod hinanden kan du finde frem til, hvilket indhold der konverterer bedst.
  • Brug af chatfunktion på bestemte sider – med denne kan brugeren komme i kontakt med dig eller en af dine medarbejdere og få svar på sine spørgsmål. Dette giver større anledning til en konvertering, end hvis brugeren først skal sende en mail og vente på at få svar på sine spørgsmål.
  • Re-targeting – når du bruger re-targeting, viser du annoncer til brugere, der allerede har besøgt din hjemmeside. En god idé er at målrette dem mod brugere, der har besøgt dine sider med de bedste conversion rates. Således får du dem tilbage på siden igen og forhåbentligt realiserer du en konvertering.

Konverteringsoptimering hos River Online

Vil du gerne have en bedre konverteringsrate? Så kan vi hjælpe dig godt på vej med rådgivning. Vores online eksperter har stor erfaring ift. opsætning af mål samt komme med forslag på, hvad der vil give mening for din forretning. De er klar til enhver udfordring og leverer altid stærke resultater!

GET AN OFFER

An offer is 100% unbinding.

    Gratis Tool Box

    Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

    Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

     

    Se værktøjskasse