Skip to main content

Følg customer journey
med online værktøjer

Online handel har gjort, at kundernes rejse ofte er langt mere komplicerede, end dengang man bare gik ind i en butik. De online kunder kommer mange forskellige steder fra. Nogle går direkte til din hjemmeside, nogle finder den i søgemaskineresultater, andre kommer fra sociale medier, nogle kommer fra leads på betalte annoncer, nogle fra nyhedsbreve og andre fra linkbuilding artikler eller influencerblogs. Hvordan de kommer til din hjemmeside, er bare et step i rejsen, som også vedrører, hvordan dine kunder agerer på din hjemmeside. Klikker de sig direkte til kurven eller besøger de flere sider på din hjemmeside, før de handler? Køber de overhovedet noget ved det første besøg? Og vigtigst af alt, kommer dine kunder tilbage?

Hvad er customer journey?

En kunderejse definition kunne lyde på: “Kundens rejse fra den første interaktion med din virksomhed til den endelige konvertering og eventuelle genbesøg”. Det involverer

  1. De marketingkanaler, som kunderne kommer fra,
  2. De sider kunden bevæger sig på på din hjemmeside,
  3. Kundens konvertering,
  4. Om kunden vender tilbage og
  5. Om kunden anbefaler din hjemmeside til andre.

Hvordan ser du dine kunders kunderejse?

Google Analytics er et godt værktøj, når du vil analysere dine kundernes online færden, fra første gang de klikker på din annonce, finder dig i en Google søgning eller følger et link i dit nyhedsbrev. Her kan du nemlig se nærmere på hver enkelt kunderejse, for hver eneste konvertering i din webshop. Måske har kunden besøgt din hjemmeside via et direkte link 30 gange, før kunden egentlig foretager et køb. Det kan også være, at kunden er kommet igennem til din hjemmeside via flere annoncer, fordi du kører remarketing.

En kunderejse omhandler også aktiviteten på din hjemmeside. Den kan du også følge med i på Google Analytics. Her kan du se, alt fra hvilke sider kunden besøger til hvor længe de er på hver enkelt side. Det kan give dig et godt praj om, hvor brugervenlig din hjemmeside er. F.eks. om der er nok interne links, der fører din kunde videre til produkter fra f.eks. blogsider.

Få hjælp til customer journey mapping

Det at undersøge dine kunders rejse på, til, på og fra din hjemmeside handler ikke bare om, at det er spændende at se, hvor kunderne kommer fra. Du kan også bruge denne information til at forbedre kunderejsen. Det gør du ved at lave customer journey mapping. Det vil sige et kort over rejsen, hvor du plotter de vigtigste punkter ind. På den måde kan du finde frem til de vigtigste marketingkanaler – hvilke der virker og hvilke der ikke gør. Du kan også undersøge, om din hjemmeside egentligt er let at navigere eller om det kræver en pokkers masse kliks at komme til indkøbskurven. Derudover bør du også se nærmere på, om din kunde vender tilbage. Det afhænger selvfølgelig meget af, hvilken type produkt du forhandler. Sidst men ikke mindst kan du også se nærmere på, om dine kunder anbefaler din hjemmeside – f.eks. via et link fra sociale medier.

Vil du vide mere om dine kunders rejse? Så bør du få lavet en oversigt over din customer journey med River Online. Vores eksperter kender alle de gode tricks, når man skal klarlægge og forbedre kunderejsen på sin hjemmeside.

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse