I 2017 startede River Online en afdeling i Tyskland, og i dag har vi alle digitale marketing kompetencer samlet på vores kontorer i Hamborg og Düsseldorf. Siden da har vi oparbejdet en uvurderlig viden om et marked der ikke alene er enormt, men som også er markant anderledes end det danske.
Skal din virksomhed ekspandere til Tyskland?
Vi er specialister i at markedsføre danske virksomheder i Tyskland og har hjulpet massere danske virksomheder med en succesfuld entre på det tyske marked. Helt ligesom på vores danske kontorer, har vi på vores tyske kontorer specialister indenfor følgende SEO, Google Ads, SoMe, E-mail marketing samt Content.
Stort set alle vores medarbejdere i Tyskland er tyskere, og kan derfor ikke blot hjælpe dig med deres eget ekspertise område inden for marketing, men også rådgive dig om kultur og adfærd i Tyskland.
Fordelen for dig er ligeledes, at du kan få en dansk projektleder eller kontaktperson, som koordinerer og afrapporterer direkte til dig, såfremt du ikke ønsker at have en engelsk eller tysk dialog med vores tyske specialister.
Få undersøgt din virksomheds vækstpotentiale i Tyskland ganske uforpligtende
Udfyld formularen her, og vi kontakter dig hurtigst muligt.
Sådan hjælper vi danske kunder i Tyskland
Vi hjælper oftest vores danske kunder allerede fra overvejelse om entre på det tyske marked. Her udarbejder vi gerne en potentialeanalyse. Potentialeanalysen giver vores kunde et overblik over sin virksomheds muligheder på det tyske marked, i forhold til konkurrenter, priser, medier og evaluering af nuværende hjemmeside med tyske øjne.
I forbindelse med dette vurderer vi deres marketingbehov for en entre på det tyske marked og give dem vores bedste bud på en effektiv online strategi tilpasset deres tyske målgruppe – som vil give dem det bedste grundlag for succes! Vi er altid bundærlige, og vil hellere fortælle en kunde, at vi ikke ser en plads til deres produkt eller service på det tyske marked, end at give false forhåbninger.
Hvis beslutningen om entre på det tyske marked tages, så starter vi først og fremmest med at sikre os at virksomheden er top tunet til at entrere det tyske marked. Her kigger vi sammen på hjemmesiden og/eller produktet, hvor vi ofte assisterer med tyske oversættelser, content og SEO. Derudover giver vi altid sparring på de kulturelle aspekter og lovgivning.
Når vores kunde er klar til opstart i Tyskland, så hjælper vi oftest både med lanceringen, opstarten og efterfølgende med at skabe vedvarende vækst på det tyske marked. Her vil det altid være en skræddersyet dynamisk løsning til deres online marketing som vi leverer.
Vi er specialister i at markedsfører danske virksomheder på det tyske marked, og som tideligere nævnt, har vi på vores tyske kontorer specialister indenfor SEO, Google ads, SoMe, e-mail marketing og content – derfor har vi mulighed for at skabe den bedst mulige sammensætning af online markedsføring til vores kunder og være hurtig til at optimere og justere.
Er Tyskland det rette marked for jer?
Det tyske marked er rent online, ikke er mere konkurrencepræget end f.eks. det svenske, hvor virksomhederne ofte er skarpere online marketingmæssigt end hvad vi oplever i Tyskland.
Det tyske marked er også 8 gange større (10 mio. indbyggere i Sverige og + 80 mio. indbyggere i Tyskland) end det svenske. Rent online marketing-mæssigt betyder det i praksis at vi har større mulighed for at lave en god forretning for dig.
Et eksempel til at illustrere muligheden er, at hvis du f.eks. solgte sneakers og ønskede at sælge disse via Google Ads.
De fleste kan nikke genkendende til, at man skal bruge flere klik på at sælge et par sko hvis søgningen går på ”Sneakers” end hvis den f.eks. går på ”Hvide Nike sko herre”. Folk er i research fasen når de søger ”Sneakers”, og er tæt på køb når de søger ”Hvide Nike sko herre”.
”Hvide Nike sko herre” – et long-tail søgeord med tårnhøj konverteringsrate.
I Danmark må virksomhederne deles om de 50 månedlige søgninger som er på hele det danske marked. Det er godt nok ikke meget.
Men hvad nu hvis, man havde et fokus i Tyskland? Så var billedet anderledes. I Tyskland er der hele 1.600 månedlige søgninger på ”weiße Nike schuhe herren”.
Det betyder altså for dig, at da vi har en meget større målgruppe at gå efter, og at vi kan komme længere ned i salgstrakten og dermed lave en bedre forretning for dig. Dette gør sig gældende uanset hvilket medie der er tale om.
Til dig der driver en webshop
Hvis du driver en webshop i Danmark, kan du måske være bekymret omkring Tysklands digitale stadie. Der tales meget om at Tyskland er bag Danmark digitalt, og det er i mange henseender også korrekt. Dog ser det ikke ud til at det vil vare evigt – E-handelen i Tyskland har lige nu en højere vækstrate end i Norden, +75% der handler online og en forventet stigning i E-handel med +25% frem til 2023. Onlineforbruget pr. indbygger i 2019 var på 5.242 kr. Dette svarer til €57,8 mia. Dette gør Tyskland til verdens 5. største e-handelsmarked.
Det virker måske helt omvendt, da man skulle tro, at konkurrencen i Tyskland ville være hård online. Men i Denmark har vi kæmpet hårdere for at få succes, og derfor er vores danske webshops som regel så fintunede, at de hurtigt får succes i Tyskland.
Med Europas største økonomi og over 80 mio. indbyggere er Tyskland er et marked, du kan bruge til at skalere din virksomhed – men kun hvis du ved hvordan dette bør gøres!
Få mere ud af din digitale marketing
Lad os kigge din online marketing igennem og danne et overblik over, hvor vi kan optimere bedst muligt.
Thomas Muus
Senior Strategic Advisor