Skip to main content

Få en baglomme til Googles første side

Af august 11, 2017februar 17th, 2022No Comments

Er du en lokal virksomhed, som annoncerer med Google AdWords Search i nærområdet? Så kan du måske få en baglomme blandt dine højstbydende konkurrenter.

Google Maps er Danmarks førstevalg når det kommer til at finde vej og services i lokalområdet, men det er kun de færreste virksomheder der annoncerer på Google Maps. Det er også de færreste virksomheder som, selvom de har AdWords søgeannoncer, ikke ved at de faktisk i samme ordning kan få et sponsoreret resultat med på Google Maps. Eksempel:

På en søgning på ”Mekaniker Kolding” ligger altså en annoncør øverst med et sponsoreret resultat fra Google Maps, som den eneste. Der er masser af mekanikere i Kolding, men kun ét sponsoreret resultat i Google Maps. Ifølge Google kan der være op til 2 sponsorerede resultater i Google Maps resultatet og ét sponsoreret direkte i søgningerne. Bemærk at det ikke er den øverste sponsorerede annoncør som får lov til at ligge som et sponsoreret Google Maps resultat, og derved har givet en ”baglomme” til en af deres konkurrenter – dette vender vi tilbage til. Lad os prøve en anden søgning:

Som det første ser vi at ”A Hereford Beefstouw – Kolding” ligger nr. 1 på Google Search og som nummer 1 på det sponsorerede Google resultat. Som andet resultat har vi ”Madkælderen på Koldinghus” og som tredje resultat ”Nicolai Café i Kolding”.

Hvis man går under Maps fanen vil der være 2 sponsorerede resultater. Bemærk, at det denne gang er det første & tredje resultat i søgeannoncerne der ligger på Google Maps. Madkaelderen.dk som ligger nr. 2 er ikke sponsoreret i Google Maps, men det burde de alt andet lige, for de ligger jo nummer 2 i søgningerne.
I vores undersøgelser har vi fundet ud af, at den første søgeannonce er den, som får lov til at ligge direkte på søgesiden, hvor det ligeledes er de 2 første annoncører der får pladsen inden på selve kortet. Vi har dog 2 virksomheder som ikke kommer frem på Maps, henholdsvis en mekaniker og en restaurant. Årsagen er egentlig meget simpel, man har simpelthen ikke konfigureret Google My Business siden med AdWords kontoen. Klikprisen for et klik på kortet udregnes på lige vis med et klik på en normal søgeannonce, dvs. at hvis man som annoncør har betalt sig til at ligge nummer 1, så giver man alligevel en fribillet til en konkurrent som byder mindre, fordi man simpelthen ikke er konfigureret til at opsnappe den ene plads i Google Maps. Derfor:

Få sikret din plads i Google Maps…

Ligger du i toppen af de annoncerede søgeresultater? Så sørg for at.. :

1) Have oprettet en Google My Business konto med opdaterede oplysninger, der matcher den annoncerede information i Google Søgeannoncen.
2) Linke Google My Business konto med AdWords og aktiver adresseudvidelser.

.. Eller få en fribillet..

Hvis du derimod ikke ligger i toppen af de annoncerede søgeresultater i Google, så kan du følge punkt 1 & 2 og måske få en fribillet til at ligge fremme øverst i Google Maps visningen, for chancen for at de første 1, 2, 3, 4 eller måske 5 annoncører har styr på både AdWords & Google My Business er ikke særlig stor.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse