Skip to main content

Få indblik i vækstmuligheder med Merchant Center

Af marts 3, 2020marts 22nd, 2022No Comments

I Google Merchant Center er der kommet en række nye funktioner, hvor du f.eks. kan smugkigge på dine konkurrenters produktpriser. Udover det kan du også holde øje med, hvad de andre forretninger har succes med at sælge på markedet, som du kan bruge til egen sortiments inspiration.

Hvor konkurrencedygtige er dine priser?

Det er nu muligt at få vist, om dine priser er konkurrencedygtige på Google Shopping. Det gør Google ved at matche GTIN på lige præcis din vare, og sammenligne med konkurrerende virksomheder som sælger samme produkt.

Den nye menu hedder ”Prisens konkurrencedygtighed” og kan findes under din vækst-menu i din Google Merchant Center:

I dette overblik kan du nemt og hurtigt finde ud af, hvor mange produkter du har, som ligger over markedsprisen. I dette tilfælde har annoncøren højere priser end resten af markedet på 35% af deres produkter.

I produktoversigten forneden kan man se, hvilke produktkategorier man evt. skal have kigget priser på:

I dette tilfælde har annoncørens mest populære kategori med 841 klik højere priser end resten af markedet på næsten halvdelen af produkterne.

Trykker man videre ind på ”Se indsendte produkter” så kan man undersøge, hvilke produkter man kan arbejde med på prisniveau:

Ligeledes kan man også undersøge det omvendt, for at finde ud af om man evt. sælger noget, hvor prisen godt kunne skrues lidt op i forhold til markedet for ekstra indtjening:

Opsnap de seneste produkttrends fra udlandet

Nogle gange kan man opsnappe en trend lidt for sent, og derfor gå glip af noget rigtig god omsætning. Især fra udlandet kan der komme mange trends til Danmark, som ikke alle lige nåede at være med på. I Merchant Center er der kommet en ny funktion, som hedder ”Mest populære”. Her kan du få et overblik over de mest populære produkter i hhv. USA, Tyskland, Frankrig og UK.

Lad os tage et eksempel, og undersøge hvad der er populært lige nu i UK inden for ”Vitaminer og tilskud”:

Det mest populære tilskud lader til at være af mærket ”Goli Nutrition”. En søgeordsanalyse kan vise os, om der er et godt grundlag for, at dette produkt er det mest populære på markedet i UK:

Med en vækst fra ingenting til næsten 25.000 månedlige søgninger kan vi i den grad sige, at dette produkt er i eksplosiv vækst. Produktet er endnu ikke kommet til Danmark, og det kan derfor måske kun være et spørgsmål inden dette produkt tager fart i landet.

Ligeledes, hvis man ønsker at lave en entre i et marked, som f.eks. Tyskland, så kan det være et rigtigt godt værktøj til at undersøge, hvad der er populært lige nu i markedet. Således er man sikker på, at man kan få en så god start med det rigtige sortiment:

Hvorfor er det vigtigt?

Når du skal have succes som forretning, så er yderst interessant, at Google åbner op for at kunne se, hvad andre sælger. Hvis du regelmæssigt undersøge dine muligheder i Google Merchant Center, så kan du nå at hoppe på en bølge af nye produkter inden det er for sent. I mange tilfælde kan det betyde millioner kroner af omsætning.

Tænk hvis man var den første, som hoppede med på fidget spinner bølgen? Det kunne man muligvis have set, eftersom fidget spinneren peakede 1 måned i USA, før den gjorte i Danmark.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse