Skip to main content

Facebook Målgrupper (Audiences)
– Hvordan finder jeg frem til ’mit’ Facebook audience?

Er du ny i Facebook Business Manager og til Facebook-annoncering i det hele taget, kan valget af målgrupper på Facebook måske virke en anelse uoverskueligt. Mulighederne er nemlig rigtig mange, når det kommer til Facebook-målgrupper, og derfor kan man hurtigt blive i tvivl om, hvordan man finder frem til ens mest værdifulde Facebook audience. I dette skriv belyser vi netop denne problemstilling ved at give dig et overskueligt indblik i flere af de muligheder, som social media-giganten stiller til rådighed. Det at finde frem til ens rette målgruppe er nemlig altafgørende for en indbringende Facebook-annoncering.

De forskellige former for målgrupper (Audiences) på Facebook

Indenfor Facebook-annoncering kan man overordnet skelne mellem følgende tre typer af målgruppedefinition:

  1. Detaljeret målretning (målgrupper, du definerer gennem Facebooks detaljerede målretningsværktøj).
  2. Brugerdefinerede målgrupper (målgrupper, du genererer ud fra handlinger, som brugere, der allerede kender din virksomhed, har foretaget).
  3. Kopimålgrupper (målgrupper, du genererer ud fra ovenstående brugerdefinerede målgrupper).

I det følgende beskrives hver af disse målgrupper, som Facebook stiller til rådighed.

Detaljeret målretning

Den detaljerede målretning af en given målgruppe foretages inde i selve annonceadministratoren (’Annonceadministrator’ i hovedmenuen i Facebook Business Manager), når du er i gang med at oprette din Facebook-kampagne. Nærmere specifikt er det på annoncesætniveau, at den detaljerede målretning af ens gruppe skal gennemføres.

Som du vil se inde på annoncesætniveau, har du via den detaljerede målretning mulighed for at målrette efter bestemte demografiske karakteristika, efter interesser og efter forskellige typer adfærd i din målgruppe. I og med at man på annoncesætniveau herudover også kan målrette efter lokation, alder, køn og sprog, giver Facebook dig altså mulighed for at definere et meget specifikt Facebook audience til din kampagne via denne detaljerede målretning. Vær opmærksom på, at du i forbindelse med den detaljerede målretning både har mulighed for at søge, gennemse og vælge Facebooks egne forslag til din målretning.

Noget, du ligeledes bør være opmærksom på, når du definerer et Facebook audience efter denne detaljerede målretning, er, at lige så vel som du kan inkludere og indsnævre din målgruppe efter forskellige karakteristika, kan du også ekskludere folk i din målgruppe (som det fremgår af ovenstående skærmbillede) – dette både via samme detaljerede målretning og via det, som Facebook kalder ’Forbindelsestyper’. Er du i gang med at skabe en kampagne, med hvilken du ønsker at øge kendskabet til din virksomhed, giver det god mening i denne kampagne at udelukke folk, der allerede synes om din virksomheds Facebook-side, så du ikke spilder penge på folk, der allerede kender din virksomhed i forvejen. Med dette ekskluderingsværktøj har du mulighed for at præcisere dine målgrupper på Facebook yderligere.

Facebooks detaljerede målretningsmulighed kan være særdeles effektiv at benytte sig af, når man ønsker at ’pushe’ mod nye målgrupper og således potentielle kommende kunder, der ikke kender din virksomhed i forvejen. I denne henseende er det væsentligt, at man sørger for at splitte på forskellige målgrupper, så man finder frem til de demografiske, interesse og adfærdsbaserede karakteristika, der har størst værdi for ens annoncering. Sidder man med en ny virksomhed, der ikke har erfaring med Facebook-annoncering gennem Business Manager, kan man have én bestemt opfattelse af, hvad der er ens ’best facebook audiences’. Ofte kan man via splittests med Facebooks detaljerede målretningsmulighed ende med at blive overrasket hvem, der faktisk har mest interesse i ens produkt og virksomhed.

Brugerdefinerede målgrupper

Med de brugerdefinerede målgrupper giver Facebook dig mulighed for at målrette mod personer, der allerede har et kendskab til din virksomhed. Som det fremgår inde under Facebook Business Manager-menuen, ’Målgrupper’, er det her, du skaber dine Facebook custom audiences (se følgende skærmbillede).

Som du vil erfare, når du inde på denne ’Målgrupper’-menu vælger ’Opret målgruppe’, er mulighederne mange indenfor oprettelse af brugerdefinerede målgrupper. Her giver social media-giganten dig både mulighed for at lave custom audiences ud fra trafik på din hjemmeside, ud fra forskellige kundelister, Facebook-aktivitet og appaktivitet.

Hos River Online har vi i varetagelsen af vores kunders Facebook-initiativer benyttet os mest af kilderne websitetrafik, Facebook-sideaktivitet, Facebook-videotrafik og kundelister, som alle er fire stærkt anvendte kilder, når det gælder Facebook custom audiences.

Brugerdefinerede målgrupper ud fra websitetrafik

Når du genererer et brugerdefineret Facebook audience ud fra websitetrafik, har du ikke alene mulighed for at målrette ud fra besøgende på din hjemmeside. Er din Facebook-pixel sat korrekt op, har du også mulighed for at skabe en brugerdefineret målgruppe ud fra deciderede bestemte handlinger, som dine hjemmesidebesøgende har foretaget på dit website. Du kan både lave målgrupper af personer, der har besøgt bestemte sider på din hjemmeside og dem, der brugt mest tid på din hjemmeside. Du kan herudover også lave målgrupper af personer, der har foretaget bestemte former for handlinger på dit site, som din pixel sporer. Disse audience insights giver Facebook-pixlen dig, såfremt denne fungerer, som den skal.

Brugerdefinerede målgrupper ud fra Facebook-sideaktivitet

Målgrupper, der er defineret ud fra Facebook-sideaktivitet, kan også være særdeles fordelagtige at målrette annoncering mod. Med denne målgruppekilde har du mulighed for at samle:

  1.  Personer, der har besøgt din virksomheds Facebook-side.
  2. Personer, som har interageret med et Facebook-opslag eller en Facebook-annonce.
  3. Personer, der har kigget på en handlingsknap.
  4. Personer, som har sendt en besked til din Facebook-side.
  5. Personer, der har gemt din Facebook-side eller et af dens opslag.

Med denne type brugerdefinition har du mulighed for at finde frem til mange af de personer, der har allerstørst interesse i din virksomhed.

Brugerdefinerede målgrupper ud fra Facebook-videoaktivitet

Med de brugerdefinerede målgrupper, du kan lave ud fra videoaktivitet, har du mulighed for at finde frem til flere af de personer, der har allerstørst interesse i din virksomhed. Denne målgruppedefinition giver dig nemlig mulighed for at finde frem til dem, der har brugt mest tid på at se de videoer, du tidligere har lagt op enten som organiske opslag eller gennem tidligere Facebook-annoncering. Kan man eksempelvis samle en gruppe af personer, der har set 10 sekunder eller mere af ens videoer, har man en særdeles relevant målgruppe. At bruge 10 sekunder eller mere på at se en video på Facebook er meget den dag i dag, hvor så mange virksomheder konkurrerer om vores Facebook audiences opmærksomhed.

Brugerdefinerede målgrupper ud fra kundelister

Når du ønsker at lave en målgruppe ud fra en kundeliste, giver Facebook dig muligheden for at uploade en kundefil, der inkluderer kundens livstidsværdi, og en fil, der ikke gør. Dertil er import fra Mailchimp også en mulighed. Csv.- og txt.-filer er brugbare i forhold til upload af ens kundelister. Facebook selv anbefaler, at man som Facebook-annoncør overfører en .csv-fil, som inkluderer kundens livstidsværdi. Når du uploader din kundeliste, hashkrypteres den, og den sendes derefter videre til Facebook, hvor der sammenlignes med nuværende Facebook-brugere. De match, der genereres, udgør således din kundelistedefinerede Facebook-målgruppe.

Ekskludering og tidsramme

Ekskludering

Når du opretter brugerdefinerede målgrupper, er det en mulighed indenfor flere af disse også at ekskludere personer. Ligesom det gør sig gældende i den detaljerede målretning, er muligheden for at ekskludere personer indenfor de brugerdefinerede målgrupper også med til at gøre målgruppen endnu mere præcis. Ser man eksempelvis stor værdi i at få fat i de 25 procent af ens hjemmesidebesøgende, der bruger mest tid på ens hjemmeside, men som samtidig endnu ikke har købt et produkt, giver det god mening at inkludere de 25 procent af dem, der har brugt mest tid på ens hjemmeside og så samtidig definere, at de ikke må have foretaget et køb indenfor en given tidsramme.

Tidsramme

Netop tidsrammen er et andet element, som du skal tage stilling til, når du arbejder med Facebook custom audiences. Det længste, du kan ”hente” folk i forhold til websitetrafik, er 180 dage tilbage. Når det gælder interaktion med din virksomheds FB-side, kan du til gengæld hente folk helt op til et år tilbage. Det kan have meget at sige, hvornår du vælger at ramme din målgruppe med din retargeting. Ligesom det gør sig gældende ved alt andet Facebook-annoncering, kan det kun hjælpe dig at splitteste. På denne måde bliver du klogere på, hvad dine ’best Facebook audiences’ er, og du vil tilmed måske ende med at blive overrasket.

Kopimålgrupper

Kopimålgruppen, som man også kalder ’lookalike audience’, kan ligesom de to ovenstående målgruppetyper også være særdeles værdifuld at benytte sig af. Facebook selv beskriver kopimålgruppen som metoden til at nå ud til nye personer, der med stor sandsynlighed vil være interesserede i din virksomheds produkt(er), da de minder om dine nuværende kunder og/eller interessenter.

Facebook lader dig med sin kopimålgruppefunktion lave lookalike audiences på dine allerede brugerdefinerede målgrupper og på de Facebook audience insights, som din Facebook-pixel giver dig. Ud over eksempelvis at kunne lave kopimålgrupper over folk, der har besøgt din hjemmeside, kan du altså også lave kopimålgrupper på folk, der har foretaget en vigtig handling på dit website. At kunne finde frem til den ene procent i Danmark, der ligner dine købende kunder mest, er eksempelvis én af de helt store styrker ved Facebooks kopimålgruppefunktion.

Kombinér målgruppetyperne

For overskuelighedens skyld er ovenstående tre målgruppetyper, som man kan tillade sig at skelne imellem i Facebook Business Manager-regi, defineret hver for sig. Selvom de er defineret hver for sig, må du som Facebook-annoncør meget gerne tænke på dem som en treenighed af målgruppefunktioner, som kan anvendes på kryds og tværs af hinanden. Den detaljerede målretning kan eksempelvis ofte være oplagt at benytte sig af, hvis du implementerer en brugerdefineret målgruppe eller en kopimålgruppe i din annoncering. Ved du eksempelvis at folk under 30 år historisk set ikke har nogen som helst interesse i din virksomhedsprodukter, da dine produkter ikke er relevante for denne aldersgruppe, giver det god mening at udelukke denne aldersgruppe via den detaljerede målretning.

5. Skal vi hjælpe dig med dine Facebook-målgrupper?

Hos River Online beskæftiger vi os med klienter fra flere forskellige brancher. Da vi har erfaring med mange forskellige brancher, har vi også kendskab til mange forskellige former for målgrupper. Netop dette ser vi som en grund til, at vi også kan hjælpe dig med at finde frem til dine mest indbringende Facebook-målgrupper.

Står du og skal bruge hjælp til dine Facebook-målgrupper eller til Facebook-annoncering i det hele taget, skal du være mere end velkommen til at ringe 80 600 400 for en uforpligtende snak. Vi sætter en ære i at opnå gode resultater for dig – i samarbejde med dig – og det er noget, der motiverer os helt vildt.

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse