Skip to main content

Nu kommer Facebook Shops

Du kender sikkert allerede Marketplace, hvor der handles alt fra børnecykler til aflagte terrassefliser. Nu kommer Facebook med endnu en banebrydende nyhed – nemlig Shops. Tirsdag d. 19. maj 2020 kom ejer og stifter af Facebook, Mark Zuckerberg, med en udmelding omkring deres nye tiltag:

”I think this particularly important right now because so many small businesses are moving online to deal with the economic fallout from Covid-19. As people are being told to stay home, physical storefronts are having a hard time staying open and millions of people are losing their jobs. I’ve been personally working with our teams on Facebook Shops every day for the last couple of months so we could accelerate launching it to small businesses who could use tools like this now.”

Mange mindre virksomheder kæmper og tvinges til at lukke deres fysiske butikker og i stedet flytte deres forretning online. Målet med Facebook Shops er at gøre det nemmere og mere tilgængeligt for små virksomheder at inspirere, connecte og komme tættere med sine kunder gennem online shopping. På denne måde skabes der et online univers, hvor virksomhederne på bedste kundeservicevis kan interagere med sine kunder via WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct. Kunder kan altså hurtigt få svar på de samme spørgsmål, de ville have lyst til at stille i forbindelse med et besøg i en fysisk butik.

På samme måde som det er tilfældet i Facebooks nuværende setup, hvor det er muligt at annoncere på tværs af Facebook og Instagram, vil det også blive muligt at sælge gennem Instagram Shop, live shopping osv., hvor Shops således er integreret. Det bliver altså muligt at promovere sine produkter flere steder for sine kunder.

Allerede fra i dag er Facebook Shops blevet lanceret, og der vil helt sikkert komme mange flere opdateringer i de kommende måneder vedrørende, hvordan den tekniske del af Shops fungerer samt selve databehandlingen af de handlende kunder.

Facebook Shops vil helt sikkert give et enormt skub til e-handlen og tillige spille en rolle i genopbygningen af økonomien efter COVID-19. Intet er overladt til tilfældighederne, og med rekordmange førstegangssælgende virksomheder online vil den nye mulighed give endnu flere virksomheder en livline i disse pressede tider.

Virksomhederne vil være i stand til at oprette deres Facebook Shop gratis og herefter uploade produktkataloger, ønskede produkter samt tilpasse diverse farver. Shops vil blive synlige på virksomhedens Facebook- og Instagram-sider, hvor det også bliver muligt at promovere gennem stories og annoncer. Varerne vil blive vist som i de fysiske butikker, og kunderne har mulighed for enten at gemme en vare eller gennemføre et køb, ligesom det er tilfældet ved brug af en ’normal’ webshop. Herudover vil det samtidig blive muligt for nogle Shops (først og fremmest i USA), at deres kunder kan gennemføre købene direkte på Facebook.

Under Shops-paraplyen vil Facebook – som ved mange af deres andre funktioner – rulle forskellige tiltag ud såsom; loyalitetsprogrammer, Instagram Shops, Live Shopping gennem både Facebook og Instagram samt integration med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics.

Når alt kommer til alt, så har COVID-19-pandemien vist, at vi som forbrugere er blevet mere tilbøjelige til at foretage store dele af vores handel online. En stor del af os bruger allerede nu Facebook og Instagram som inspirationskilder. Er vi eksempelvis i tvivl om åbningstiderne for en given butik, leder vi ofte efter informationen på Facebook. I og med vi allerede ofte er på Facebook og/eller Instagram for at finde informationer, hvorfor så ikke muliggøre for de besøgende at foretage køb uden at skulle forlade Facebook igen? Selvom dette tiltag først blev udklækket i går, vil det uomtvisteligt påvirke e-handlen, og hvordan vi i dag shopper online. Spørgsmålet er så, hvor det stiller de ”almindelige” webshops, når først det bliver muligt at betale direkte gennem Facebook.

Shops bliver rullet ud på Facebook i først og fremmest USA. Instagram Shops vil blive introduceret engang til sommer. Vi glæder os rigtig meget til, at vi også får lov til at lege med det i Danmark og resten af Europa. Indtil da følger vi hos River Online spændt med på sidelinjen.

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse