Skip to main content
SEO

BERT opdatering – Hvad betyder algoritmen for dig?

Af oktober 30, 2019april 29th, 2022No Comments

Google har for nyligt annonceret sin seneste algoritme kaldet BERT. De officielle rygter går på, at den blev rullet ud omkring d. 24. oktober. Google fortæller selv, at den vil påvirke op til 10 % af alle søgeforespørgsler, og er derfor blandt Googles største opdatering inden for de seneste 5 år. BERT står for “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”, og er en netværksbaseret teknik til at forudane naturligt sprog.

Hvad siger Google selv?

”Search handler om at forstå sprog. Det er vores job at finde ud af, hvad du søger efter og få nyttige oplysninger fra internettet, uanset hvordan du staver eller kombinere ordene i din forespørgsel. Selvom vi fortsat prøver at forbedre vores sprogforståelsesevner gennem årene, får vi nogle gange stadig ikke helt det korrekte udtryk. Specielt ikke omkring komplekse- eller samtaleforespørgsler. Faktisk er det en af grundene til, at folk ofte bruger “keyword-ese”, ved at indtaste strenge af ord, som de tror, vi vil forstå. Det er naturligvis ikke måden man normalt vil stille et spørgsmål på.”

”Med de seneste fremskridt fra vores forskerteam inden for videnskaben om sprogforståelse – muliggjort ved maskinlæring – gør vi en betydelig forbedring af, hvordan vi forstår forespørgsler. Derfor repræsenterer algoritmen det største spring i de sidste fem år, og et af de største spring fremad i Search historien.”

Afsnittet er taget herfra og oversat til dansk:
https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/

Hvad betyder det for din SEO?

Du skal først og fremmest være opmærksom på, om BERT betyder, at der er ændringer i din trafik de kommende dage og uger. Det gode er, at dette ikke er en algoritme, der straffer nogen. Den er blot beregnet til bedre at kunne forstå brugerforespørgslen og søgeforespørgslen.

Du kan sikre dig at vinde med denne opdatering, ved at have indhold der besvarer spørgsmålene fra din målgruppe. Det forventes, at websteder der har masser af godt indhold i form af velskrevne, lange guides har stor mulighed for at blive vinderen af denne opdatering.

Hvad skal du gøre, hvis dit site taber trafik?

Er man så uheldig, at man ser et fald i trafikken, bør man ikke foretage sig noget drastisk, indtil trafikken stabiliserer sig. Det er bevist mange gange, at søgeordene springer frem og tilbage og trafikken op og ned, når Google udruller nye algoritmer (BERT algoritme i dette tilfælde).

Fortsætter man med at miste trafik i løbet af de kommende uger, er der dog nogle ting, du kan gøre:

Identificerer søgefraser via Google Search Console

1. Gå til Google Search Console og vælg Effektivitet

2. Sammenlign de seneste 7 dage med forrige periode

3. Klik på Forespørgsler og analyser forskellen. Det er specielt her man kan se søgefraser, hvor man har tabt trafik

Find ud af hvad der nu ranker og optimerer din(e) landingside(er)

Søg via Google på de forskellige forespørgsler og se hvilken type content, der nu ranker.

  • Måske det er noget helt andet content end tidligere?
  • Måske er er det en helt anden vinkel?
  • Svarer det på et andet spørgsmål end tidligere?

Tilpas dit gamle indhold, så det matcher det nye man finder højtrangeret på Google. Måske du kan nøjes med små ændringer, eller det kan være, du skal optimere din landingsside helt fra ny. Google viser altid på de øverste organiske placeringer, hvad de vil have. Så benyt dig af samme model og forhåbentlig lander du inden længe helt i top.

Eksempler på BERT opdateringen i praksis

Tag fat i os og hør mere

Vi kan rådgive dig vedr. BERT og hjælpe dig med at finde den rigtige SEO-løsning, hvis du kontakter os. Den bedste måde at gøre det på, er ved at udfylde vores formular med dine informationer. Derefter har vi alt hvad vi skal bruge, for at sætte os ordentligt ind i din webshop eller hjemmeside og herefter ringer vi til dig.

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse