Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Tusindvis af kroner spildes på Google Shopping – hver eneste dag

Hver dag bruges der tusindvis af kroner på Google Shopping, men der er alt for lidt fokus på kvaliteten af de produkter, der leveres til Google. Det kan man næsten ikke bebrejde nogen, for det kan være svært at administrere flere hundrede, tusinde eller måske hundredetusinde produkter i en prioritet som giver mening, men ofte kan man faktisk slå gennem på enkelte stærke punkter.

Hvornår spilder man pengene på Google Shopping?

Man spilder sit budget på Google Shopping, hvis man viser de forkerte produkter. Så simpelt er det. Og hvad er et forkert produkt? Det er et produkt, som kunden trykker på med en tanke om at købe, men så er produktet alligevel ikke det, som kunderne leder efter.

Her er en søgning fra 19-08-2019 kl. 15.15 på ”billige løbesko”:

1. serp

Vi har i alt 10 forskellige annoncerer i det her resultat.

I det her tilfælde kan jeg prøve at sætte mig selv i perspektiv som kunde. Jeg er en mand, og jeg bruger str. 42 i sko. Lad os undersøge hvor mange af disse 10 resultater der i princippet er relevante for mig:

1) https://www.mandmdirect.dk/01/details/NB1698

2

Nr. 1 har ingen relevans, for den er ikke på lager i min størrelse.

2) https://www.zalando.dk/nike-performance-revolution-neutrale-lobesko-n1243a0pl-q11.html

3

Denne her fra Zalando har ej heller relevans. Det er faktisk en børnesko, men det fremgik ikke i Google Shopping resultatet.

3) https://www.zalando.dk/asics-gt-1000-7-neutrale-lobesko-as143a05j-k13.html

4

Endnu en børnesko fra Zalando og denne er endda udsolgt.

4) https://www.mandmdirect.dk/01/details/NB1692

5

Stadig ikke i str. 42, som er den størrelse jeg leder efter.

5) https://www.intersport.dk/maerker/nike/revolution-4/nike.aj3491.001.0888412661381.html

6

Stadig ikke i min størrelse da der er tale om et dameprodukt. Dog er det ”ok” eftersom søgningen er generel.

6) https://www.sportamore.dk/produkt/140914-nike-revolution-4-m-svartvit/621051

7

Yes! Resultat nr. 6 er endelig en sko jeg rent faktisk kan bruge. Og mange andre kan sikkert også bruge resultatet, da det ser ud til at der er et kæmpe lager.  

7) https://www.lagersport.dk/nike-revolution-i-sort-hvid-kvinder.html

8

Findes på lager i mange størrelser. Stadig en kvindesko, men det er i orden fordi vores søgning er generel.

8) https://www.sport24.dk/asics-gt-1000-6-gs-boern.html

9

Børnesko, pink, ikke i vores størrelse. Er det virkelig den sko man forbinder med en generel søgning på ”Billige løbesko”? Det er en ommer SPORT24.

9) https://www.loebeshop.dk/nike-herre-downshifter-9.html

10

En enkelt på lager i den størrelse jeg søger, hvilket er et acceptabelt resultat, så den er kvalificeret i forhold til det jeg søger.

10) https://www.billigsport.dk/Asics-Gel-Ikaia-løbesko-junior-1001591695

11

Endnu en juniorsko – det er ikke brugbart.

Samlet overblik

serp fail

Konklusionen er desværre skræmmende – kun 2 ud af de 10 resultater i Google Shopping kunne levere et brugbart resultat til en herre, som leder efter løbesko i størrelse 42.

Hvad kan man gøre som annoncør?

Man kan gøre rigtig meget, for at ens produkter ikke bliver vist uhensigtsmæssigt. For at komme det til livs, er det vigtigt, at man forstår nogle grundprincipper i hvordan Google Shopping fungerer.
For det første skal man være opmærksom på, at Google Shopping baserer sine resultater på trafikmønstre, dvs. hvis du har en vare i Google Shopping, som har fået rigtig meget trafik, og derved har solgt 90 % af de tilgængelige størrelser, så bliver den givetvis ved med at modtage en stærk prioritering i Google Shopping, indtil den er helt pillet af.

Google tager ikke højde for varer, som har forskelligt lagerantal ud fra varianter, så her skal man hjælpe Google på vej. Det gøres f.eks. ved at slukke annoncer helt på produkter, som ikke har de mest populære størrelser på lager. Fælles for alle de undersøgte shops er, at de i alle tilfælde har en eller flere varer, som i de tilfælde ville klare sig bedre på en generel søgning såsom ”Billige løbesko”, end den vare som ligger der lige nu. I tilfældet med juniorprodukterne bør man løse problemet, ved at optimere sit feed til at angive om produkterne er for voksne eller børn – her plejer Google at rette fornuftigt ind, men det kræver selvfølgelig, at dataene bliver sendt i feedet.

Hos River Online arbejder vi uden om faldgruberne

Vi har de nødvendige værktøjer til at administrere Google Shopping til at vise de mest relevante produkter, og undgå de største syndere. Vil du høre mere om vores løsning, eller ønsker du en gennemgang af dine Google Shopping resultater så benyt formularen forneden.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987