Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Titles på Google ændres

Google har ændret måden titles vises på når du søger på Google, men hvorfor er det så vigtigt at det er nødvendigt at skrive 1.200 ord om?

Title har været, og er som sådan stadig, et af de vigtigste elementer at optimere når du arbejder med søgemaskineoptimering. Ikke nok med Google stadig lægger meget vægt på både ordvalget og opsætningen, så er det nu også søgeintentionerne der spiller ind på hvorvidt din title bliver vist ”korrekt”

Hvis din title ikke giver mening i forhold til hvad Google mener er søgeintentionen bag den udførte søgning, så ændrer de bare title, så deres bud på den bedste title vises i søgeresultatet.

Flere meningsdannende medier kalder det for en mindre ændring, men min holdning er en helt anden.

Hvordan er title ændret på Google?

Min indledende analyse af Google på flere forskellige søgetermer, viser ikke et klart billede af hvad det springende punkt er, men flere elementer er i spil.

Nogle gange, faktisk ikke så mange som jeg forventede, bruger Google sidens primære header til title, altså den der står først i kildekoden som <h1>

Andre gange er det brudstykker fra den oprindelige title som bruges, og her er de velkendte orddelingssymboler det der afgør hvor sætningen deles. Her menes bindestreger, tankestreger og den lodrette streg, som hedder pipe.

Hvorfor ændrer Google titles?

De seneste mange ændringer i Googles algoritmer har henvendt sig mod lige netop søgeintentioner, og derfor er dette en naturlig forlængelse af de mange algoritmeændringer.

Hvis budskabet i den definerede title ikke matcher den forventede søgeintention, så vil et resultat på søgesiden, også kaldet SERP, virke som et forkert resultat.

Kæmpe ændring eller lige meget?

I mine øjne er det både en forbedring men også en forringelse af SERP, og jeg vil gerne komme med et par eksempler fra min analyse.

Her kan du downloade de første 3 sider fra Google på søgningen ”Hjørnebord til stuen”:

Her kan du downloade en PDF med mine observationer: side1-3.pdf

Det første eksempel på ændringerne til SERP

Allerede på det første resultat på Google, er der ændret i sidens title, da den sidste del af title er blevet fjernet og erstattet af virksomhedsnavnet, som i øvrigt ikke bliver vist i sin helhed.

 max jessen serp

Det budskab som virksomheden havde defineret som title og metabeskrivelse er som følgende:

 max jessen org

Som det fremgår, så er det ikke bare title som er blevet ændret i forhold til det oprindelige budskab, det er også sidens metabeskrivelse. Her bruges det første afsnit af teksten nederst på siden.

Eksempel 2 på SERP ændringer

Plads 2 på google.dk indtages af Jysk, som har fået sin title erstattet med sidens primære header.

jysk serp

Sådan ønskede Jysk at SERP skulle have set ud:

jysk org

Her ser vi også at sidens metabeskrivelse er blevet ændret, hvor metabeskrivelsen er kortet ned, og der er tilføjet noget tekst fra en ALT-tekst defineret på det midterste billede indsat i toppen af siden.

Tredje SERP ændringseksempel

Her skal vi lidt længere ned ad resultatsiden til vi finder boboonline.dk, hvor Google har valgt at fjerne den første del af sidens definerede title.

boboonline serp

Google har valgt at fjerne ”Borde til stuen – ” fra sidens title, og tilføje virksomhedsinformationer i slutningen.

boboonline org

Det krævede lige lidt ekstra at gennemskue hvorfra Google har hapset metabeskrivelsen, men det viser sig at Google får et andet sidedesign, end jeg gør i Google Chrome. På den visning Google har i sin Cache, viser det sig at ovenstående metabeskrivelse er taget fra produktet ”TRADEMARK LIVING sofabord - genbrugstræ, m. hjul, rund (Ø 60)”

tm sg04018

Jeg har også set et eksempel, fundet på Twitter, hvor et internt linkanker er blevet brugt til sidens metabeskrivelse.

twitter

Det sidste eksempel på ændringerne til søgeresultatsiden

Her skal vi lige over på side 2 og finde resultatet fra ikea.com.

ikea serp

Efter min helt personlige mening er det viste resultat væsentligt ringere end det data Ikea har klargjort til Google i deres kode. (selvom det langt fra er det bedste)

ikea org

Til metabeskrivelsen bruges et stykke af den indledende tekst sammenflettet med en ALT-tekst fra et billede.

Hvad har vi lært, og hvorfor er det ikke lige meget?

Har vi lært at det er spild af tid at lave perfekte title og metabeskrivelser? Nej langt fra, det er blevet vigtigere end nogensinde. Men du skal ikke ”bare” optimere dine titles og metabeskrivelser – der skal optimeres hele vejen rundt. Optimer teksten på siden, optimer produktbeskrivelserne der vises, optimer interne links, optimer ALT-tekster på billederne. Alt er i spil til din metabeskrivelse.

Hvis din title sidder lige i øjet i forhold til den søgendes forventning og intention, samtidigt med at din metabeskrivelse er tilstrækkeligt informativ i forhold til sidens indhold og virker pålidelig og klikværdig, så har du stadig en reel chance for at BÅDE title og metabeskrivelsen bliver vist på Google.

Jeg har i min analyse kun fundet meget få resultater hvor det er 100% som forventet. Her er dog et enkelt eksempel fra uniliving.com.

unoliving serp

Jeg ser ofte uhensigtsmæssigt indhold, specielt i metabeskrivelsen, såsom nedenstående eksempler.

hjemmehos.serp

housenordic serp

Mine take aways

På side 1 bruger Google title på 4 af 10 resultater, et enkelt resultat får fjernet ”prismatch”, en enkelt side får vist sidens H1 overskrift, mens 4 resultater får fjernet den første del af title, som i alle tilfælde indgår i den resterende tekst.

  • ”Borde til Stuen - Køb Flotte Borde til Stuen Her.” bliver til ”Køb Flotte Borde til Stuen Her. - BOBO – Møbler”
  • ”Hjørnebord | STOR GUIDE → 14 skønne hjørneborde (2021)” bliver til ”STOR GUIDE → 14 skønne hjørneborde (2021) – HerligtHjem”
  • ”Hjørnebord - Kæmpe udvalg af hjørneborde - Spar op til 25%” bliver til ”Kæmpe udvalg af hjørneborde - Spar op til 25% - Biva.dk”
  • ”Hjørneborde til stuen | Hjørnebord til lampe – Ringsted Møbelland” bliver til ”Hjørnebord til lampe - Ringsted Møbelland”

På side 2 i SERP på søgningen ”Hjørnebord til stuen” finder vi 7 af 10 resultater, hvor title bliver brugt, mens 3 bruger den sidste del af sidens title. Desværre bliver den ene, beskrevet herover, meget lidt klikværdig.

Den tredje side på google.dk viser 6 ”korrekte” titles, hvor slutningen dog bliver fjernet på 2, et enkelt resultat bruger siden H1 overskrift og de 3 resterende gengiver slutningen af title.

Som jeg startede med at skrive, så blev jeg lidt overrasket over at så få resultater viser sidens primære overskrift, nemlig kun 2 af de første 30 resultater på søgningen. Jeg har set mange skræmmebilleder på diverse medier og sociale kanaler, hvor SERP er helt ødelagt af misfortolkninger og H1 overskrifter. Dette er heldigvis tilfældet på de søgninger jeg har analyseret på. Har du grelle eksempler på søgeresultatsider der er helt hen i vejret, så send dem gerne til mig.

Vi slutter lige af med et eksempel, hvor det rent faktisk er lykkes at få metabeskrivelsen med ud på SERP i sin fulde længde – næsten 😊

profilmobler serp

 

Opdatering 16. september 2021.
Der er stadig rod på Google, men det begynder at se bedre ud.
Dette billede er taget af side 1 i dag på søgningen "sovepose" → Download

Referencer til artiklen

Til at visualisere det forventede resultat har jeg brugt vores eget værktøj: Title Tag Optimizer
De gule markeringer illustrer at både title og metabeskrivelsen ikke opfylder de krav til længde vi har defineret som optimale.

Artikler jeg har haft glæde af at læse:

  1. august: https://www.searchenginejournal.com/google-is-rewriting-title-tags-in-serps/416793/
  2. august: https://searchengineland.com/title-changes-in-google-search-causing-distress-wednesdays-daily-brief-351491
  3. august: https://www.seroundtable.com/google-titles-change-query-31982.html

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven
  7. (*)
    Invalid Input

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

               FMP Badge whitesmall    Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987