Skip to main content

Google har netop lanceret et nyt indlæg på deres blog med overskriften “It’s now free to sell on Google”. Og det skal man tage ret bogstaveligt.

I USA har Google åbnet op for, at man snart kan uploade sine produkter til Google Merchant Center, og få vist resultater i Google Shopping helt uden at betale for annonceringen. Samme funktion vil komme ud til resten af verdenen inden året er omme, fortæller Google:

“These changes will take effect in the U.S. before the end of April, and we aim to expand this globally before the end of the year. Our help center has more details on how to participate in free product listings and Shopping ads.” – Bill Ready, President of Commerce

Idéen er, at Google vil begynde at vise ”organiske” resultater fra Google Merchant Center samt et mix af annoncerede promoveringer som stadig kan køres gennem Google Shopping kampagner. En hel vild ny drejning som vi ser fra Google, som nu kan give selv de mindste virksomheder en god indgangsvinkel til markedet selvom budgetterne er små:

“Beginning next week, search results on the Google Shopping tab will consist primarily of free listings, helping merchants better connect with consumers, regardless of whether they advertise on Google.” – Bill Ready, President of Commerce

Bemærk, at Google udtaler at Google Shopping primært vil bestå af de gratis placeringer. Det er svært at sige, om hvorvidt det i det lange løb vil betyde at man så skal forvente mindre performance på Google Shopping. Det kan også være, at man i fremtiden skal have mere snævert fokus i forhold til hvilke produkter man gerne vil annoncere med på Google Shopping. Specielle promoveringer på enkelte produkter vil måske spille en langt større rolle fremover i annonceringen.

Sådan får du gratis Google Shopping

I skrivende stund er Google Shopping ikke gratis i Danmark, men det kommer. Hvis du skal have nytte af det, så kræver det, at du opretter en Google Merchant Center konto og registrerer dine produkter. Vi har en guide til hvordan du kommer i gang med Google Merchant Center på vores side om Google Shopping.

Hvis du allerede annoncerer med Google Shopping, så er du faktisk klar til at få dine gratis placeringer. Du skal blot være sikker på, at du har slået funktionen til. Funktionen hedder ”Surfaces across Google”, og den kan du finde på din Merchant Center konto her:

Du skal stadig have et shopping feed

Hvis du aldrig er kommet i gang med Google Shopping, så skal du stadig stifte dig et bekendtskab med Google Shopping feeds. Feeds er en fil, som indeholder alle produktdata som Google skal bruge inden du kan få produkter på Google.

Du kan læse mere om Google Shopping feeds på vores side om Google Shopping.

Skal du være helt klar til gratis Google Shopping?

Hos River Online er vi specialister i Google Shopping, og vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at få produkterne oprettet på Google Merchant Center, så du er 100% klar til at få gratis trafik til dine produkter.

Kontakt os i dag ved at udfylde 360 analyse formularen. Så har du også muligheden for at få en helt gratis analyse af dit nuværende setup. Du kan også sende en mail på salg@river.dk eller kontakte os på tlf. 80 600 400 i tidsrummet 8 – 16 i hverdagene.

Kilder: https://blog.google/products/shopping/its-now-free-to-sell-on-google , https://support.google.com/merchants/answer/9838672

FAQ - spørgsmål vi har modtaget

Q: Gælder gratis Google Shopping også hvis man har en CSS, såsom f.eks. Rivers CSS River Ads?A: Hvis du bruger River Ads CSS, så sørger vi for at du automatisk er med på alle de gratis resultater når det bliver muligt. Andre CSS’ere kan også komme på, men tag en dialog med jeres CSS. Det kræver at programmet “Surfaces across Google” er aktiveret.Q: Er det stadig muligt at betale til Google? Og i så fald, hvilke fordele kan det give?A: Google har udtalt, at betalte Shopping Kampagner stadig er muligt og stadig vil være en del af Google Shopping. Betalte resultater vil dog ikke udelukkende være dem som bliver vist. Betalt annoncering kan i så fald give større incitatement til at lave kampagner som har fokus på enkelte produkter ligesom vi ser på Amazon med bl.a. ‘Flash sales’.Q: Bliver det dyrere at annoncere på Google når der kommer gratis produkter, samt mindre plads til betalte produkter?A: Det vil være usandsynligt. Googles CPC er baseret på auktion, og har altid været reguleret af markedet. CPC’en vil som oftest lægge sig på et niveau hvor det gennemsnitligt er profitabelt at annoncere.

 

Leave a Reply

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse