Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Google Tag Manager gør dit liv nemmere

Der findes en hel masse online marketing værktøjer som f.eks. Google Analytics og Google Ads. For at få mest ud sådanne online værktøjer skal de kobles til din hjemmeside. Det vil sige, at der skal skabes en forbindelse, hvor der kan sendes data fra hjemmeside til platformene og omvendt. Når du laver sådan en opsætning, får du typisk et script, altså et stykke kode, der skal sættes ind i koden på din hjemmeside. Det kan være lidt besværligt hele tiden at skulle redigere i koden på din hjemmeside. Og mange har frygten for at komme til at fjerne et vigtigt stykke kode i processen! Derfor har Google udviklet et værktøj, som laver arbejdet for dig. Det kendes af mange som GTM - Google Tag Manager - og kort sagt, så gør det dit liv meget nemmere!

Hvad er GTM?

GTM er en online platform, hvor man kan skabe forbindelse mellem hjemmeside og diverse online marketing værktøjer og platforme.

Selvom det handler om at slippe for at skulle redigere koden på din hjemmeside, er du faktisk nødt til at skulle gøre det én gang. GTM-koden skal sættes ind én enkelt gang - og så er du klar til at bruge Tag Manager - og aldrig redigere i din hjemmesides kode mere!

Men hvordan bruges Google Tag Manager så egentligt? Det er sikkert det helt store spørgsmål, du sidder og stiller dig selv lige nu. De vigtigste ting du skal kende, er:

  • Tags
  • Triggers
  • Variabler

Et tag er det, som man bruger til at sende data til f.eks. Google Analytics eller Facebook Business Manager. Men dit tag sender kun data, når en bestemt trigger bliver aktiveret. Det gør den af en eller flere variabler. En trigger kunne være et besøg på en side på din hjemmeside - altså et "page view". En variabel kunne så være, at kunden besøger en bestemt url, der f.eks. indeholder "/indkøbskurv".

Derfor er GTM vigtigt

En Google Tag Manager opsætning er nødvendig, når du har en webshop og gerne vil lave online marketing og følge med i resultaterne af denne. F.eks. hvis du vil opsætte retargeting annoncer, hvor du har brug for at sende data om hjemmeside besøgende videre til Facebook Business Manager eller Google Ads. Eller når du vil følge med i kundens rejse på din hjemmeside i Google Analytics.

En anden fordel ved at opsætte Google Tag er også, at det er langt lettere, hvis du får lavet ny hjemmeside. I stedet for at alle dine scripts og kodestykker går tabt med den gamle hjemmeside, er de alle ovre i Tag Manager. Så skal du blot igen installere GTM-koden på din nye hjemmeside.

Få hjælp til GTM Google Tag Manager

Lyder det hele som volapyk? Forstår du ikke forskellen mellem triggers og tags? Eller er du bare usikker på, hvordan du overhovedet skal opsætte alt dette? Det kan også være, at du har fat i det meste af det, men mangler lidt ekspertrådgivning til at vælge de bedste variabler og opsætninger? Vores team af eksperter sidder klar til at rådgive dig og hjælpe dig med at opsætte Google Tag Manager, så du kan komme i gang med din online marketing og følge med i dine resultater.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987