Skip to main content

Et af de helt store emner i Google Ads lige nu, er Google’s store CSS projekt, hvor prissammenligningstjenester kan komme ud og annoncere på Google Shopping og derved få nogle fordele, som man ikke kan få, hvis man blot kører sin shoppingannonceringen gennem Googles “standardløsning”.

Hos River Online har vi valgt at udvikle vores egen CSS løsning, og det har vi gjort af flere årsager, bl.a. for at kunne give vores kunder de største fordele, men også fordi vi ønsker at tilbyde CSS til alle, til en markant lavere pris end andre i branchen. Der er nogle enkelte store bureauer, som tilbyder CSS i dag, og det vil vi gerne være med til at lave om på. CSS er nemlig konkurrenceforvridende, fordi nogle får fordelene og andre ikke gør. De mindste bureauer kan blandt andet ikke tilbyde de fordele, fordi det kræver en vis volume.

Derfor har vi valgt at køre åbent CSS og byde ALLE ind på vores platform RiverAds.com, også konkollegaer i branchen. Vi tager kun et lille setup fee for opsætningen, og derfra tager vi ikke noget for det. Vi håber at dette kan rette lidt op på den konkurrenceforvridende effekt som CSS har haft.

Du kan tilmelde dig CSS her

Men der er mange spørgsmål omrking CSS, og de svar vi har, vil vi gerne dele. Den største tvivl der opstår i forbindelse med CSS projektet, er de egentlige og faktuelle fordele man faktisk kan opnå, ved at benytte en CSS Partner til Shopping annoncering, f.eks. River Online.

Google har været, mildest talt, ikke særlig informative omkring de fordele man kan opnå, og derfor har vi i River Online lavet ekstrem meget research, og spurgt ind til Google i flere omgange om de anskuede fordele er korrekte, og hvad/hvor store de egentlige fordele er ved brug af CSS til Google Shopping. Vores erfaringer og den viden vi har modtaget via vores undersøgelser, vil vi gerne dele.

De 2 hovedfordele

Hos River Online har vi undersøgt sagen, og vi kan konkludere at der er 2 fordele som man skal være opmærksom på. Den ene fordel er frit tilgængeligt og er Googles aktive tilvalg.
Den anden fordel, er den som Google helst ikke vil have bliver snakket for meget om. Her kommer de.

1: Midlertidigt "ad-credit" kickback incentive - KUN FOR PARTNERE.

Vi starter med den som er nemmest at forstå, den som ligger offentligt tilgængligt og den som alle kan læse:

Denne fordel, er nem at forstå og forholde sig til, for der er reelt data på den. Vi kan se, at deres 20% ad-credit kickback frafalder fra Oktober måned 2018, og bliver sat ned til 5%, dog med et meget større max limit, fra €34.000 til $100.000. Ændringen fra 20% -> 5% blev ændret 4. oktober, hvor den førhen ikke havde en slutdato på. Det er vigtigt at bemærke, at bare fordi der står en slutdato 31/12/2018 på de 5%, så betyder det ikke, at Google ikke kommer til at køre med incentives for CSS’ere igen. Det kan sagtens være, at der kommer et nyt incentive fra nytår, det kan også være det helt forsvinder, den del ved vi ikke, så derfor skal man ikke drage forhastede konklusioner.

Det mange misforstår, inkl.  bureauer i branchen, er at kickback delen, ikke har noget at gøre med de 20% rabat man får på sine klikpriser.

2: Ad auction CPC discount (20%)

Nu har vi fået det på plads omkring det incentive, som bliver ændret og måske/måske ikke fortsætter efter nytår, så skal vi tage fat i den anden parameter, og det er den fordel som CSS’ere får, når de annoncerer på Google Shopping. Google har fået en massiv bøde fra EU, derfor skal Google sørge for, at markedet er lige. Så længe at Google tilbyder et produkt, hvor det er ligegyldigt om du bruger en CSS eller ej, så har de forskellige CSS’ere faktisk ikke noget godt argument for, at kunder faktisk skal benytte dem til at annoncere på Google Shopping. Derfor har Google valgt, at sætte en margin fortjeneste på deres egen Shopping Løsning. Det betyder, at du får dine klik billigere, hvis du bruger en CSS. Hos River Online, har vi fået bekræftet pr. telefon at denne forskel ligger på 20%. Google har valgt, at køre en strategi, hvor de ikke vælger at skrive nogen steder i deres dokumentation, hvad den præcise procentsats er, men den findes, og det fremgår bl.a. i deres egne supportdokumenter for brug af CSS services:

“Google Shopping is required by the European Commission to be independently profitable [from the rest of Google]. Google Shopping currently ensures profitability by deducting a fixed percentage margin from each merchant bid before entering it into the auction. The margin is included in the CPC paid by the merchant…” ( https://support.google.com/merchants/answer/7558973?hl=en-GB )

Kort fortalt betyder det, at Google trækker en procentsats fra det bud der afgives og stikker noget i lommen, så auktionens værdi reelt bliver mindre end det man betaler. Vi vurderer denne til at være 20%, som vi har fået fortalt af Google. Når du bruger en CSS til annoncering, er denne procentsats 0%, og det er op til den enkelte CSS at vurdere om den fordel kan udnyttes til at lave forretning med. Hos River Online har vi valgt at lave en CSS produkt, hvor vi ikke udnytter den margin forskel der er på auktionen, så vores kunder er 100% konkurrencedygtige.

Ligesom mange af jer derude, var vi også meget i tvivl, om hvordan tingene  forholder sig, derfor har vi fået bekræftet det af Google pr. mail – at der er tale om 2 forskellige, helt uafhængige tiltag.

Der er altid et "men"..

Hos River Online understreger vi, at de opnåede fordele ved brug af CSS kan ændres, og at alle disse tiltag sker i kølvandet på en sag Google har haft med EU. Vi ved også, at Google vil prøve at nedkæmpe den sag de har fået på nakken, derfor skal man, hvis man begiver sig ud på et eventyr og vil gøre brug af CSS være opmærksom på, at ingen kan garantere fordelenes levetid. Efter lidt research på hvor lang tid det tager at køre en sag i EU, og få en eventuel sag omstødt kan vi dog godt konkludere, at det vil tage noget tid, måske flere år, så det bliver nok ikke lige i morgen, at CSS fordelene forsvinder.. men vi ved som rigtig mange andre, heller ikke, hvornår og hvis CSS stopper eller bliver ændret.

Vi bliver dog nødt til, som ansvarlig virksomhed at reagere på de tiltag som kommer, og skulle vi selv forblive konkurrencedygtige, var det nødvendigt for os at lave vores egen CSS. Og vi har nu også valgt at invitere konkollegaer ind, så de kan tilbyde samme fordele.

Er der spørgsmål til CSS, er du altid velkommen til at skrive til os på info@riverads.com – Vil du gerne i gang, kan du se mere her.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse