Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Ny mulighed i Google Ads – kombinerede målgrupper

 

Du kender til remarketing, in-market og custom intent. Du ved, at disse målretningstyper kan bruges på dine søgekampagner og videokampagner. Men vidste du også, at du kan kombinere dem og derved lave ultraspecifikke målgrupper? Det kan du med en ny funktion i Google Ads. Vi viser hvordan.

Bring dine søgekampagner tilbage på sporet

Siden Google Shopping ankom for år tilbage, har søgekampagnerne været efterladt lidt i skyggen, når man kigger på omsætning i e-handel. Samtidig er det stadig blevet sværere at konkurrere om topplaceringerne i Google Ads. Der er færre pladser at annoncere på end tidligere, og det påvirker både lead baserede virksomheder, men også e-handelsvirksomheder som bruger søgeannoncer til at levere særlige budskaber.

Lige omkring Black Friday ræset kom Google med en ny funktion til Google Search, og det er den de har kaldt for ”kombinerede målgrupper”.

Tænk målgrupper, ikke søgeord

Lad mig lige pointere: Søgeord er vigtige. Uden søgeord havde vi ingen annoncering på Google. Men ikke desto mindre så begynder søgeord faktisk at fylde mindre, når det kommer til performance på Google Ads. Et søgeord siger ikke altid hensigten bag søgningen, og fortæller os ikke hvem der søger. Google er efter år for år blevet meget bedre til at tænke i målgrupper end i søgeord, og det kan vi udnytte til at få de samme gamle søgeord til at performe bedre i Google Ads.

Hvad er ”kombinerede målgrupper”?

Efterhånden har vi rigtig mange forskellige udtryk for målgrupper og målretningsmuligheder på Google. Ordlyden i sig selv minder rigtig meget om de ældre ”kombinerede lister”, som man kunne lave ud fra kombinationer af forskellige remarketing målgrupper. Ordlyden kan i sig selv være årsagen til at nærmest ingen, på nuværende tidspunkt, har taget funktionen ordentlig i brug. Den trend kan vi forsøge at lave om på i dag.

Kombinerede målgrupper er, som ordlyden hentyder til, målgrupper som du kombinerer i et større omfang for at indsnævre din målretning på Google Search. Førhen var det muligt at lave målgrupper, hvor du kombinerede én målgruppe (én audience, dvs. f.eks. in-market, custom intent, remarketing, demografi) med f.eks. søgeord, emner og placeringer. Det var ikke muligt at indsnævre målgrupperne, så man både skulle matche in-market OG f.eks. custom intent – den mulighed er der nu, og det er stort.

Sådan kommer du i gang

Det er en fordel, hvis du allerede ved hvordan dine målgrupper ser ud, eller som minimum har en idé til, hvordan de kunne se ud. Hvis du har lavet en personaanalyse på dine kunder, så er det nu du skal have den klar.

Kombinerede målgrupper virker for: 

1) Find den kampagne og den annoncegruppe som skal have en ”kombineret målgruppe” som målretning. Vi har valgt en annoncegruppe her (husk at det skal være en søgekampagne eller videokampagne):

1

Du kan også vælge at gøre det på hele kampagnen. Det styrer du helt selv.

2) Tryk på den blå blyant for at rette din målgruppe:

2

3) Vælg om du ønsker målretning (annoncering kun til målgruppen) eller observationer (budjusteret målgruppe). Under menuen ”Gennemse” vil du finde kombinerede målgrupper som den nederste mulighed.

3

4) Opret din kombinerede målgruppe. Du får følgende vindue efterfølgende:

4

Herfra kan du begynde at kombinere dine målgrupper. Hvis du ikke er helt sikker på hvad du skal vælge, vil jeg anbefale at undersøge mulighederne for in-market først.

Lad os bygge nogle eksempler

Vi kan prøve at kombinere nogle forskellige målgrupper, for at få en forståelse af hvordan systemet virker. Lad os tage et eksempel for en virksomhed:

Produkt: Alarmsystemer
Målgruppedemografi / Persona: Husejere, økonomisk over middel, mænd 35-60

Lad os starte med at vælge en in-market målgruppe, så vi ved, at målgruppen er aktivt søgende i markedet efter alarmer og sikkerhedssystemer:

5

Herefter afgrænser vi målgruppen yderligere for at ramme den ønskede demografi:

6

Herefter kan vi forsøge at finde nogle signaler, som fortæller os mere om hvordan deres økonomi er skruet sammen:

7

Vi har valgt flere forskellige signaler til at vurdere kundens velfærd, eftersom det indgik som en del af vores persona.

Hvis du gerne vil rette i de demografiske oplysninger (køn, alder), kan dette indstilles under menuen ”Demografi”:

8

Vil du have mere ud af dine annoncer med kombinerede målgrupper?

Hos River Online er vi specialister i performance på Google Ads, og vi tager gerne et uforpligtende kig på din Google Ads konto med vores 360 analyse. Udfyld formularen og vi tager kontakt hurtigst muligt.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987