Skip to main content
Markedsføring

Brug KPI metoden til at nå jeres mål!

Af august 1, 2019februar 17th, 2022No Comments

I de fleste virksomheder sætter man sig løbende nogle mål for, hvad man gerne vil realisere inden for en bestemt tidsramme. Men mange glemmer ofte at måle efter, om de egentligt har nået deres mål. Det er typisk fordi, at de mangler de helt rette værktøjer og metoder til at vurdere deres målsætning med. Og med manglende viden om hvor vidt man har nået sine mål, mister man ofte motivationen til at nå nye mål!

KPI, også kaldet Key Performance Indicator, er en anerkendt metode, hvorpå en virksomhed eller en afdeling kan vurdere, hvor godt det går med at indfri deres mål. Men hvad betyder det egentligt? Og hvordan bruger man det i praksis?

Hvad betyder KPI?

KPI står for Key Performance Indicator. En KPI definition kunne lyde på: “En målbar værdi som viser, hvor effektivt en virksomhed når sine mål”. Hmm.. Det lyder lidt tørt og kedeligt. Men det er det faktisk slet ikke! Brugen af denne metode kan nemlig være med til at skabe optimale resultater og et godt sammenhold i jeres virksomhed. I behøver blot at vide lidt mere om, hvordan I gør effektivt brug af metoden for at lykkes med den.

Hvad er KPI og hvilke fordele er der?

Der er mange fordele ved at benyttes sig af en Key Performance Indicator på et eller flere områder i jeres afdeling. Nogle af dem er:

  • Det skaber en god trivsel og øget motivation blandt medarbejderne – og dermed en øget produktivitet.
  • Det skaber gennemsigtighed i afdelingen, så alle kan følge med i udviklingen.
  • Det giver mulighed for at opsætte klare forventninger i afdelingen.
  • Det muliggør evaluering af indsats og feedback på denne.
  • Det giver alle en bedre forståelse af, hvordan det går i afdelingen eller virksomheden.

Alt i alt giver det mulighed for at se, hvordan afdelingen performer, hvor der er plads til forbedringer og ligeledes hvor udviklingspotentialet i afdelingen kan findes.

Hvordan når I jeres mål?

Hvordan foregår det så rent praktisk? Når der skal sættes mål, som kan vurderes med Key Performance Indicator? I skal overveje de fire følgende punkter:

  1. Målbar værdi – sæt jer et mål, som det er muligt at måle. Det kunne f.eks. være en procentstigning i jeres webshop salg.
  1. Hvem er ansvarlig for målet? – det kunne være salgschefen eller marketingchefen, som gøres ansvarlig for at nå målet.
  1. Hvordan skal det måles/bruges?  – Vil I f.eks. nå et mål indenfor 6 måneder eller 1 år, så bør I løbende måle procentstigningen pr. måned og se hvor langt I er i forhold til at nå det endelige mål. Offentliggør gerne resultaterne for medarbejdere, så de bliver motiveret af fremgangen eller for at gøre det endnu bedre næste måned.
  1. Hvordan skal det realiseres? – det kunne være ved nye tiltag, som betalt trafik til siden eller fokus på at skabe organisk trafik til siden.

Har I brug for hjælp til KPI’er indenfor online marketing? Vi har et hold af erfarne specialister, der ikke laver andet end måle, analysere og bruge online data. Vi kan derfor hjælpe jer godt på vej til at sætte mål for jeres online udvikling og give jer de rette redskaber til at måle jeres indsats med!

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse