Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online
header 1

Mobile-first Indexing - Hvor god er din side?

Opdateret: August 2019
Vidste du at Google lige har udrullet deres Mobile-first indexing som bestemmende ranking faktor? Google vil nu starte med at crawle mobilsiden af din hjemmeside i stedet for desktopversionen.  Det er ingen hemmelighed at flere og flere anvender deres mobil når man går online. En ny Googlebot vil gennemgå dit mobilsite og afgøre om sidens ydeevne, indhold og brugeroplevelse er i topklasse. I så fald får du en bedre placering. Hvis mobilsiden mangler eller halter, vil andre hjemmesider rangere højere. Selvom du ikke fokuserer på mobil, vil du stadig blive bedømt af dit mobilwebsted.

1

Det er vigtigere end nogensinde at din hjemmeside virker på mobile enheder. Over 50% af det samlede besøgstal på et gennemsnitligt website kommer fra mobilen. Med mobile-first indexing bestemmes dine placeringer på Google i højere grad af hvor mobilvenlig din hjemmeside er. Hos River Online kan du bestille en gratis og uforpligtende 360-graders gennemgang af din hjemmeside.

Nu er det tid til at handle – Du vil nødigt tabe terræn til dine konkurrenter.

Hvad betyder det for dig?

Lige nu ved ingen præcis, hvordan og hvornår den første indekseringsproces vil spille ud. Vi ved imidlertid, at du skal holde dit mobilwebsted up-to-date ved at fjerne alle mulige barrierer som dårligt indlæst scripts og det er samtidig vigtigt, at man ikke blokerer forkerte filer i sin Robots.txt. En af de vigtigste parametre er sidens hastighed. Den skal indlæses lyn hurtigt, hvis du vil sikre dig en god placering på SERP (søgemaskiners resultatliste).

Mobil SEO er ligesom almindelig SEO som vi kender det. Det handler om at optimere hjemmesiden, så den findes og får en så god placering som muligt. Smartphone skærme er små. Brugere skal rulle uendeligt, hvis det er et langt afsnit. Tekst på en mobilskærm har potentialet til at give enhver webdesigner hovedpine. Men design og brug af tekst har en absolut afgørende betydning for dit websteds succes. Hvis dit websted er ulæseligt eller bare grimt, vil folk ikke læse din 1000-ordartikel. Måske er du uheldig og de læser ikke engang dine 100 ords-artikler.

Start i dag og vær på forkant med din fremtidige succes og konkurrenceskarphed.

Det skal du gøre

Test Mobilhastigheden på hjemmesiden

Som skrevet overfor er hastigheden også en vigtig ranking faktor for dit site. Brug Pagespeed til at aflæse hastigheden på din dekstop og mobilversion. Siden vil give dig et overblik over sidens størrelse og optimeringsforslag:

2

3

Test din hjemmeside - Prøv Googles gratis værktøj

Den 26. marts 2018 meldte Google officielt ud at de begyndte at rulle ”mobile first indexing” ud i hele verden. Fremadrettet vil Google bruge mobilversionen af din hjemmeside til indeksering og ranking i søgeresultaterne, frem for som tidligere at bruge desktopversionen som målestok for hvor godt optimeret en side er.

Dette er for bedre at kunne servicere den hurtigt voksende andel af mobile brugere, som allerede udgør over 50% af det samlede besøgstal på et gennemsnitligt website.

Google beholder kun det ene index, hvilket betyder at det ikke er en algoritme, som bestemmer dine søgeords placeringer på desktopsøgninger, og en anden der bestemmer dine placeringer på mobil søgninger – dét er samme indeks, som primært kører på mobilversionens formåen og optimeringsgrad.

Derfor er det nu endnu vigtigere end nogensinde at have en mobilvenlig hjemmeside, som virker på mobile enheder.

Google stiller et værktøj gratis til rådighed, for at teste om din side vurderes som mobilvenlig, klik her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

5 råd til en bedre mobiloptimering

Selvom testen viser at din side er mobilvenlig, er det ikke det samme som at den er mobiloptimeret. Det er vanskeligt at lave en mobiloptimeret hjemmeside, som virker lige så godt som en desktop hjemmeside. Den primære årsag er at mængden af information skal passes ind på det mindre skærmformat.

Derfor er det også tilladt jvf. Googles egne retningslinjer, at skjule indhold på mobile enheder.

Vi har alle brugt en ”burgermenu” på en mobilside og de fleste af os er også stødt på et ”læs mere” link. Disse elementer vil blive vægtet på lige fod med synligt indhold. Det samme gælder faneinddelt indhold.

For at få de bedste resultater, i forbindelse med skiftet i måden Google indekserer din side, er der faldgrupper du skal navigere uden om.

Her er 5 råd til at opnå en bedre mobiloptimering:

  1. Sørg for at alle JavaScripts, CSS, billeder og videoer kan indekseres.
  2. Sørg for at dine popups ikke dækker hele skærmen på mobil.
  3. Sørg for at klikbare elementer ikke sidder for tæt
  4. Sørg for at din tekststørrelse ikke er for lille
  5. Sørg for at din side også virker på en 3G forbindelse.

Mobilhastighed

En af de største forskelle på desktopcomputere og mobile enheder, er måden enheden er forbundet til internettet.

Nå du sidder ved din desktop computer, så er du enten koblet direkte op til internettet gennem et netværkskabel, eller også er du i nærheden af en Wifi forbindelse. Der er med andre ord, som oftest en fornuftig forbindelse til internettet. Det gør sig ikke altid gældende for mobile enheder, og selvom vi Danmark har et fornuftigt signal til mobildata, så er forbindelsen til internettet oftest en del svagere og dermed langsom.

Eftersom vi skal have hjemmesiden til at virke godt på mobile enheder, så er det ikke ”bare” nok at siden tilpasser sig det mindre format, der skal også være en fornuftig indlæsningshastighed.

Det er allerede nu meldt ud fra Google, at sider som har en ringe indlæsningshastighed vil blive straffet på både mobil og desktop søgninger. Denne opdatering forventes at træde i kraft i juli 2018. Med ”straffet” menes der at dine søgeord vil få dårligere placeringer på Google end dine nærmeste konkurrenter og dermed langt mindre synlighed i søgeresultaterne.

4

Se dit mobilsite på Desktop

Når man skal mobiloptimere på ens hjemmeside, så ville det være super hvis man havde 5 forskellige mobile enheder at teste fra, så man kunne være sikker på at ens hjemmeside var lige god på alle enheder. Det er dog ikke særlig tit, at man ligger inde med en masse forskellige telefoner. Det kan også være markant nemmere at arbejde i layout hvis man kan få mobilskærmen vist på desktop - og det er muligt med Google Chrome:

1) Navigér til den URL du gerne vil mobilundersøge.
2) Tryk på CTRL + SHIFT + i eller højreklik et sted på siden > Inspicér element, så burde du få nogenlunde denne skærm op:

5 min

3) Herefter kan du trykke på det lille "mobil/tablet" ikon og skifte din browser til mobilvisning:

6

4) Når du har trykket på knappen, får du mulighed for at se din side i mobilvisning, hvor du har mulighed for at vælge forskellige slags enheder, samt vende siden i hhv. lodret og vandret position:

7

5) Du kan også disable cachen, eller "throttle" din forbindelse til at efterligne en middelmådig mobilhastighed. Vælg "Netværk":

8

6) I bunden kan du se, hvor hurtig din side er med de indstillinger du har valgt:

9

Hvis dit mobile website skal spille 100%, så anbefaler River Online følgende:

Max 100 Requests
Max 2 MB sidestørrelse (med cachen disabled)
DOMContentLoaded: Max 1 sekund

 Skal vi kigge på dit mobile website?

Er du stadig i tvivl om hvordan du skal optimere dit mobile site? Det kan vi hjælpe med. Når du bestiller en 360° Analyse hos os, så har du mulighed for at få en teknisk SEO mobilanalyse.

 

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Ugyldig indtastning
  2. (*)
    Ugyldig indtastning
  3. Ugyldig indtastning
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Ugyldig indtastning
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Ugyldig indtastning
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Ugyldig indtastning

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987