Skip to main content
SEO

Ny Google algoritme, Hummingbird!

Af oktober 19, 2013februar 17th, 2022No Comments

Men bare rolig. Hummingbird er ikke kommet til verden for at straffe nogle hjemmesider, ligesom panda og pingvin opdateringerne gjorde det, til trods for at Google har meldt ud at denne lille uskyldige fugl vil ramme 90% af alle søgninger.

Det ville være forkert at sige, at der ikke er sket noget i søge-resultaterne. Google har så vidt som muligt prøvet at forstå dit spørgsmål og besvare det, fremfor at det bare er en lang matematisk udregning som en algoritme nu er. Men i fremtiden skulle vi gerne opleve at vi vil få vist resultater som matcher vores søgning.

Hvad bringer fremtiden – Dør SEO så snart?

Lad mig starte med at sige SEO er ikke dødt og det vil nok aldrig ske. Googles søgeresultater er stadig en algoritme som læser på lidt over 200 faktorer, og Google er stadig kun en bot, som skal have hjælp med at blive navigeret rundt på dit website, ved hjælp af SEO. Derudover læser Google stadig meget på link-signaler som stadig skal bygges, og helst på en naturlig måde.

Men i fremtiden skal vi tænke i lidt andre baner når vi snakker SEO. SEO Firmaer såsom os selv forbereder os på fremtiden i Google, her vil Google nemlig kortlægge deres algoritme lidt anderledes ved at læse andre signaler. Jeg har lavet en kort liste over ting som du skal overveje i fremtiden:

·      Sociale signaler (Twitter, Google+ & Facebook)

(Google læser allerede på sociale signaler især ved Google+ likes og shares, selvom de ikke er meget for at indrømme det.)

·      Bedre indhold, fremfor længere indhold!

(Som sagt så bliver Google klogere dag efter dag, og hvis du kan skrive 300 ord som kan forklare det som du skal fortælle, så vil det være bedre end 1500 ”tomme” ord, bare for at prøve at ranke på et ord)

·      Få dig et mobil-website nu!

(Få dig et mobilt-website nu! – Allerede nu er det tydeligt at se hvor mange mennesker der bruger telefonen, og for at få det bedste søge-resultater, så vil Google med stor sandsynlighed frasoter dem som ikke har er mobilt venligt website)

Det var tre ud af mange signaler som vi skal tage mere seriøst i fremtiden.

Google får en menneskelig hjerne!

Som jeg har sagt så vil Google i fremtiden gerne prøve at forstå hvad du mener når du søger. Og ikke bare give dig en matematisk udregning smidt i hovedet.

Altså algoritmen skal udregne som en menneske-hjerne. Men hvordan gør man så det?

Det gør man ved at læse signaler andre steder fra. Det kunne være at du søgte på  ”God indisk mad i Århus” – Så vil du med stor sandsynlighed få vist en liste over de bedste restauranter i Århus – Hvor ordet “god” er en del af udregningen, fremfor du bare får en tilfældig liste over restauranter (som man gør i dag).

Den liste vil du få ud fra data som Google har samlet andre steder fra. Hvorfra, vil du så spørge? Ja det er et godt spørgsmål. Det kunne være via. Trustpilot, deres data fra chrome eller analytics, mad-anmeldelser fra nyheds-sider, eller hvor de har tænkt sig at få deres data fra – de har mange muligheder!

Så fremtiden er spændende, og vi skal prøve at følge med. Og for lige at opsummere lidt:

Gammel algoritme: Matematisk udregning.

Ny/Fremtidig Algoritme: Menneskelig (naturlig) udregning, som giver dig et bedre søgeresultat.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse