Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online
FÅ SUCCES I TYSKLAND
Få en dansk kontaktperson og tyske specialister

Online marketing Tyskland

I 2017 startede River Online en afdeling i Tyskland, og i dag har vi alle digitale marketing kompetencer samlet på vores kontor i Hamborg. Siden da har vi oparbejdet en uvurderlig viden om et marked der ikke alene er enormt, men som også er markant anderledes end det danske.

Alle vores medarbejdere i Hamborg er tyskere, og kan derfor rådgive dig om kultur, adfærd og deres eget ekspertise område inden for marketing. Fordelen for dig er ligeledes, at du kan få en dansk kontaktperson fra et af vores danske kontorer, som koordinerer og afrapporterer direkte til dig, såfremt du ikke ønsker at have en engelsk eller tysk dialog med vores Hamborg afdeling.

Der tales meget om at Tyskland er bag Danmark digitalt, og det er i mange henseender også korrekt. Hvad betyder det så for dig, og dine muligheder digitalt? Køber folk i samme målestok online som vi kender det i Danmark? Vil folk udfylde en ”kontakt mig” formular? Og hvordan med fragt, betalingsmoduler og lovgivningen i Tyskland?

I det følgende vil vi forsøge at komme omkring de vigtigste learnings vi har haft siden vi startede op tilbage i 2017, og give dig en guide til hvad du bør være opmærksom på når du entrerer det tyske marked.

For husk at du I Tyskland har over 80 mio. indbyggere du kan sælge til. E-handel har en højere vækstrate end i Norden, +75% der handler online og en forventet stigning i E-handel med +25% frem til 2023. Onlineforbruget pr. indbygger i 2019 var på 5.242 kr. Dette svarer til €57,8 mia. Dette gør Tyskland til verdens 5. største e-handelsmarked.

Det er et marked du kan bruge til at skalere din virksomhed… Men kun hvis du ved hvordan dette bør gøres!

Lær af vores erfaring inden du begynder at sælge i Tyskland

Det virker måske helt omvendt, da man skulle tro, at konkurrencen i Tyskland ville være hård online. Men i Denmark har vi kæmpet hårdere for at få succes, og derfor er vores danske webshops som regel så fintunede, at de hurtigt får succes i Tyskland.

Hvis du driver en webshop i Danmark, kan vi kun anbefale at starte op i Tyskland. Du skal dog selvfølgelig have styr på levering, oprettelse af firma i Tyskland samt mange andre forhold.

Meeting
 

Er du allerede etableret i Tyskland?

Hjemmeside skal være på tysk

er er desværre ingen vej udenom. Din hjemmeside skal oversættes til tysk (og gør det nu ordentligt og ikke via Google Translate).

Hvis du samtidig ønsker at have fokus på SEO, anbefaler vi at dit domæne enten er et .de domæne eller et .com/de.

Gør ligeledes jer selv den tjeneste og kig jeres fremtidige konkurrenters sider igennem og se hvad de slår på, i deres udtryk. Har de alle fokus på f.eks. prismatch og levering inden for 24 timer, bør du måske overveje at gøre det samme.

Betalingsformer

I tysk onlinehandel er PayPal uden sammenligning den vigtigste betalingsform for dig at adaptere på din nye tyske side. Seneste rapport fra PostNord afslører, at 50% i Tyskland foretrækker at betale med PayPal (og/eller lignende betalingstjenester).

På en anden plads kommer fakturabetaling (kauf auf rechnung). I Danmark fylder denne betalingsform ubetydelig lidt, hvorimod den i Tyskland stadig er en stor faktor. Dette kan dog løses ved at indgå en aftale med Paypal og aktivere deres invoice-funktion.

Mobilbetaling er ikke stort i Tyskland, som endnu ikke har aktiveret en reel tysk version af vores danske mobilepay. Det er dog et spørgsmål om tid da Bluecode findes og er fremadstormende. Vi er dog endnu ikke stødt på dem i vores statistikker og adgang til analytics data.

Certifikater

I Danmark er vi ikke decideret fokuserede på hvor mange og hvilke certifikater en shop eller håndværker har, inden vi beslutter om vi skal benytte dem (måske rejsebranchen som undtagelse). I Tyskland har de langt mere fokus på dette. For en webshop er specielt ”Trusted shops” utrolig vigtigt at have på sin side. Det giver dine kunder en ”money back guarantee” op til €2.500. Som kunde der handler på en udenlandsk side, er det altså en blåstempling af din shop, og en sikkerhed i at få penge retur, såfremt du mod forventning ikke leverer. Certifikaterne er naturligvis meget forskellige fra branche til branche, men af andre store kan nævnes: Proven expert, TÜV, Stiftung Warentest.

Kundeservice

Starter du op i Tyskland, går du som dansker i konkurrence med tyskere og tyske webshops. Derfor skal du fra start gøre dig klart hvad netop du kan tilbyde og som de ikke kan. I 2019 var 9 af de 10 mest omsættende webshops tyske. Faktisk havde kun 3% af tyskerne i 2019 handlet i en dansk webshop. Så for at tage markedsandele på det tyske marked er du nødt til at levere samme gode kundeservice med tysktalende respons, som de tyske kunder får andre steder. Vi anbefaler ligeledes at anskaffe sig et tysk telefonnummer, så kunderne ikke frygter høje telefonudgifter ved evt. opkald. Undtagelsen er naturligvis hvis du er eneste leverandør af et produkt med efterspørgsel .

Support
LeveringDE

Levering

Når det kommer til levering, så er tyske forbrugere forkælede og forvente og stiller derfor høje krav til leveringstiden. På trods af landets størrelse tilbyder så godt som alle dag til dag levering. Ligeledes er det vigtigt at man gør sig klart at i modsætning til tendensen i Danmark, er det yderst få som ønsker at få tilsendt til pakkeboks, men ønsker hjemmelevering. Kun 7% af tyskerne foretrak i 2019 at få leveret til pakkeboks. Det kan ligeledes nævnes, at ønsker at man at benytte sig af Google shopping, er muligheden for hjemmelevering et krav fra Google.

Den største aktør på det tyske marked er DHL (tyske postvæsen), men ud over denne kan nævnes UPS, DPD og GLS. Vi har utrolig mange danske kunder der benytter sig af Coolrunner, grundet de lave omkostninger, sammenlignet med de øvrige.

Vær OBS på at det er vigtigt at kigge konkurrenternes leveringspriser igennem og matche disse. Hvorfor skulle en tysker vælge dig hvis du er dyrere i fragt?

Tysk lovgivning

Den tyske lovgivning er meget anderledes end den danske, og den del vi kan være behjælpelige med, strækker sig udelukkende til online delen.

Vi benytter os selv af Dantax.dk som er tyske specialister i både revision og jura, men som taler dansk.

Noget man dog fra start skal være opmærksom på, er dog at man skal tilføje 2 elementer til websitet for at overholde den tyske lovgivning, og ikke udsætte sig selv for mulige bøder:

  1. Impressum – Indeholdende alle stamdata fra virksomheden (kig evt. her for eksempel: https://www.riveronline.de/impressum)

  2. Datenschutz – Indeholdende al information omkring hvordan man behandler og beskytter den data man har og få via trafik (kig evt. her for eksempel: https://www.riveronline.de/datenschutzerklarung).
Amazon

Amazon i Tyskland

I Danmark har vi råbt Amazon kommer i over 1 år, og ingen ved fortsat hvornår det reelt sker. I Tyskland har Amazon dog været en forankret del af den tyske e-handels kultur i mange år, og stod i 2019 (Amazon og Amazon marketplace sammenlagt) for 46% af den samlede tyske e-handel. De øvrige (bl.a. Zalando, Otto.de, Real.de, Yatego.de, Hood.de osv.) stod til sammenligning blot for 8%.

Amazon er altså en mastodont, som også skiller vandene. Mange mener at Amazon ødelægger markedet og er unfair konkurrence. Uden at kommentere på dette kan vi dog blot konkludere, at de ikke er til at komme udenom, og også vil være en mulighed for dig.

River Online er ikke Amazon specialister, men vi anbefaler at man entrerer med tyske Amazon specialister, og ikke benytter sig af danske ”specialister”. Vores erfaring er at niveauet på viden er uden sammenligning til tyskernes fordel.

Hvorfor Tyskland frem for Sverige og Norge?

De fleste danske virksomheder har en tendens til at kigge mod Sverige og Norge, frem for Tyskland, når der kigges nye markeder, og det forstår vi godt.

  • Sprogbarrieren er mindre
  • Kulturforskellen er mindre
  • Fragten er billigere
germanymap

Så hvorfor skal man vælge Tyskland?

Det skal man fordi det tyske marked rent online, ikke er mere konkurrencepræget end f.eks. det svenske, hvor virksomhederne ofte er skarpere online marketingmæssigt end hvad vi oplever i Tyskland. Sverige er digitalt længere fremme end Tyskland.

Det tyske marked er også 8 gange større (10 mio. indbyggere i Sverige og + 80 mio. indbyggere i Tyskland) end det svenske. Rent online marketing-mæssigt betyder det i praksis at vi har større mulighed for at lave en god forretning for dig.

Et eksempel til at illustrere muligheden er, at hvis du f.eks. solgte sneakers og ønskede at sælge disse via Google Ads.

De fleste kan nikke genkendende til, at man skal bruge flere klik på at sælge et par sko hvis søgningen går på ”Sneakers” end hvis den f.eks. går på ”Hvide Nike sko herre”. Folk er i research fasen når de søger ”Sneakers”, og er tæt på køb når de søger ”Hvide Nike sko herre”.

”Hvide Nike sko herre” – et long-tail søgeord med tårnhøj konverteringsrate.

I Danmark må virksomhederne deles om de 50 månedlige søgninger som er på hele det danske marked. Det er godt nok ikke meget.

Men hvad nu hvis, man havde et fokus i Tyskland? Så var billedet anderledes. I Tyskland er der hele 1.600 månedlige søgninger på ”weiße Nike schuhe herren”.

Det betyder altså for dig, at da vi har en meget større målgruppe at gå efter, og at vi kan komme længere ned i salgstrakten og dermed lave en bedre forretning for dig. Dette gør sig gældende uanset hvilket medie der er tale om.

Vores kunde Campstuff udtaler sig om samarbejdet

Udfyld formularen for at høre mere

Hvis du gerne vil vide mere eller høre hvordan vi kan hjælpe dig med at vækste i Tyskland, så udfyld formularen. Henvendelsen går direkte til vores dansk/tyske kontaktperson, som vil kontakte dig inden for 24 timer alle hverdage. Vi glæder os til at få en snak med dig.

 

FÅ MERE INFO OM MARKETING I TYSKLAND

  1. (*)
    Ugyldig indtastning
  2. (*)
    Ugyldig indtastning
  3. Ugyldig indtastning
  4. Ugyldig indtastning
Referencer

               FMP Badge whitesmall    Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987