Skip to main content

In- Eller Outsourcing?

38 tips til insourcing og outsourcing af din online marketing

Out vs. insourcing af online marketing – Fordele & ulemper

De seneste år har vi set en stigning i virksomheder, som vælger at trække deres online marketing in-house. Vi har set mange eksempler på, hvor galt det kan gå, men vi har også set mange eksempler på, at det kan gå rigtig godt. Den viden, samt nogle tips, til hvad du skal være opmærksom på, når du enten insourcer eller vælger at outsource online marketing, vil vi gerne dele med dig.

Men først skal vi kigge på, hvorfor mange i dag vælger at trække online marketing in-house. Grundlæggende kan der være mange fordele for virksomheder med egen marketingafdeling, men det kræver, at afdelingen har en stærk ledelse, og at man sikrer, at man får dygtige medarbejdere, for ellers kan de simpelthen ikke konkurrere.

Det hele starter i toppen. Hvis virksomheden blot forsøger sig med at ansætte en eller to medarbejdere med lidt erfaring, går det sjældent godt. For at få succes in-house kræver det, at du har viden i toppen, det kan være i din bestyrelse eller i nærmeste led til direktøren. Hvis en marketingchef eller en chef uden ret meget online erfaring vælger at ansætte, hvem skal så sikre, at de gør det godt nok? Det handler altså om at gå ALL-IN, ellers kan du lige så godt lade være. Dem du kæmper imod, er andre dygtige spillere og bureauer med ansatte som ikke har lavet andet hele deres arbejdsliv.

Der er også mange, som trækker in-house, fordi de er blevet snydt af et eller flere mediebureauer. Der har de seneste uger været en del om det i medierne, og du kan bl.a. læse denne artikel på Finans. Der findes stadig nogle af de gammeldags bureauer, som kører faktureringen igennem dem selv, for så at tillægge et ekstra cut på fakturaen. Det er dog ret nemt at komme udenom og få gennemsigtighed.

De fleste online bureauer lader kunden blive faktureret direkte ved Google eller andre udbydere, fordi det giver gennemsigtighed.

Vi har lavet disse råd til dig, som enten ønsker at fortsætte outsourcing eller at åbne en intern marketing afdeling på en sikker måde.

Digital marketing bureau

Råd til dig som bruger bureau

  • Sørg altid for at have en kort aftale med kort opsigelse. Det kan godt være, at du ønsker et langt samarbejde, men hvis bureauet ikke er villig til at lave en kort aftale med dig, på f.eks. 30 eller 60 dages opsigelse, så er det et tegn på, at bureauet har brug for aftaler med lang binding, for at få tingene til at hænge sammen, og det er ikke et sundt tegn
  • Sørg altid for at eje alle de kontoer der arbejdes på, og sørg altid for at faktureringen går direkte til dit firma. På den måde sikrer du, at der ikke pålægges skjulte gebyrer
  • Sørg altid for at måle på dine KPIer som f.eks. omsætning eller antal leads. Der er stadig nogle som bruger klik, visninger osv. Det kan man også godt, når man taler om branding, men i dag er det muligt at måle på om kampagner med visninger og klik, giver kunder på sigt. Så lad være med at blive spist af med klik eller visninger som KPIer, det er old school
  • Sørg for at kunne få udleveret en arbejdslog, altså en log af alt det arbejde som er blevet lavet. Hvis dit bureau er seriøs, så har de logs på alt arbejdet. Hvis ikke, skal du nok overveje at skifte bureau
  • Når du vælger bureau, er det altid en god ide at kigge på hvor mange sælgere bureauet har kontra hvor mange specialister de har. Bureauer med mange sælgere har sjældent ret mange specialister, og det giver naturligt nok mindre arbejde til dig, når der er færre folk til at udføre det aftalte arbejde
  • Sørg altid for at have muligheden for at have direkte dialog med specialisten. Det kan godt være, at han er lidt nørdet at snakke med, men der er flere fordele i det:
    • Du sikrer dig, at det ikke er en junior du har til at lave arbejdet for dig, for det kan du tydeligt høre.
    • Du er sikker på, at dine informationer går hurtigt og direkte til den specialist der skal eksekvere på det
    • Det kan være en fordel at have en projektleder tilknyttet, hvis du har større aftaler med flere specialister/konsulenter, men du skal altid kunne kommunikere direkte med dem.

Fordele ved at bruge et bureau

  • Hvis du vælger det rigtige bureau, kan du få nogle af landets bedste folk til at arbejde for dig
  • Hvis det går dårligt, kan du skifte dem ud i løbet af kort tid for at prøve nogle andre
  • Du kan hurtigt tilpasse dine budgetter, hvis du skal skrue op eller ned for dine omkostninger
  • Du har væsentlig mere viden lige ved hånden, og kan altid få adgang til en specialist inden for netop det felt du skal bruge sparring til
  • Du får strategisk sparring som er svær at finde andre steder, da du har mange ressourcer med mange års erfaring til rådighed.

Ulemper ved at bruge bureau

  • Hvis man kigger på det time for time, så er det dyrt i forhold til at have egne ansatte. Man skal dog tage højde for, at man kun betaler for den effektive tid
  • Det er sværere at følge op på eksterne konsulenter i forhold til egne medarbejdere. Man skal derfor være god til at følge op telefonisk eller på skype
  • De fleste bureauer er gode til at snakke, men langt fra alle er gode til at lave resultater, og det er svært at navigere i for uerfarne folk
  • Du risikerer at komme i kløerne på nogle, som tænker mere på at hjælpe sig selv.

In-house marketingafdeling

Råd til dig som vil åbne intern marketingafdeling

  • Sørg for at have styr på ledelsen. Hvis du ikke har en stærk digital ledelse, risikerer du at performe dårligt, og dermed miste mere end du kan vinde
  • Få et bestyrelsesmedlem med digital erfaring. Det giver dig stor værdi
  • Få en fast rådgiver som hjælper dig med transaktionen til in-house online marketing
  • Få hjælp til at finde de rigtige mennesker. Der er rigtig mange, som er gode til at snakke om online marketing, men få som er gode til at lave det
    • Hyr en digital headhunter og få hjælp til udvælgelse, samtaler og tests. Det er vigtigt, at du ikke blot vælger den billigste, men en headhunter med digital erfaring
  • Hvis du bruger bureau i dag, kan det være en fordel at starte med at ansætte egen projektleder og lade vedkommende styre de enkelte konsulenter fra et bureau. Herefter kan du ansætte dine egne, når du er sikker på, at din projektleder er dygtig nok
  • KPIerne skal være på plads. Du skal være klar til at smide dem ud, som ikke gør det godt nok, og du skal være villig til at betale for dem som kan deres kram
  • En intern marketingafdeling kræver, at du har en størrelse til at kunne gøre det, og der skal være styring fra toppen af virksomheden, nøjagtig som der er i en salgsafdeling
  • Som tommelfingerregel i search må man maksimalt bruge 10-20 % af sit spend budget til f.eks. Google på et bureau. Når du ansætter egne folk, kan du bruge samme regel. Ansætter du 3 mand til 120.000, skal du være klar til at bruge mellem 600.000 og 1,2 millioner i månedligt spend for at få det optimale ud af din afdeling, ellers får du ikke fuld udnyttelse.

Fordele ved at insource online marketing

  • Når du opnår at have en marketingafdeling med dygtige folk, får du en klar fordel i dit marked
  • Du vil opleve at kunne hive meget mere ud af dine budgetter. Dog kræver det ofte, at der investeres mere i budgetterne, da forholdet mellem lønninger og budget til marketing skal være 5 til 10 gange så meget til budget
  • Du vil have fuld kontrol, og kan løbende følge op på tingene
  • Du vil kunne agere hurtigere i en krisesituation.

Ulemper ved at have in-house marketingafdeling

  • Hvis du ikke selv ved nok om online marketing, risikerer du med stor sandsynlighed at ansætte de forkerte folk
  • Ved du ikke nok om online marketing, kan dine medarbejdere løbe om hjørner med dig i det løbende arbejde
  • Rammer du ikke plet med din ansættelse første gang, så bliver det en rigtig dyr fornøjelse
  • Medarbejdere som bliver ansat in-house (og som er dygtige) kommer ofte fra bureau, og skifter ofte pga. af højere løn. Du vil derfor opleve høje lønninger, hvis du skal have de gode
  • Du har svært ved at skifte ud i din bemanding, da de har en længere opsigelsesperiode
  • Skifter du ud i bemanding, går viden tabt, da de ofte ikke møder hinanden. Hvis du skal skifte ud, så sørg for at få lavet en overdragelse på 14 dage eller en måned, hvis det er muligt
  • Mange vælger at gå fra bureau, hvor de har specialister til hvert deres område, til in-house hvor de vælger én person til at drive alle 3 områder. Den ene person kan ikke nå at holde sig lige så dygtig som en specialist kan, og du vil derfor opleve, at vedkommende har svært ved at konkurrere.

Hvorfor taler vi om insourcing? Vi er jo et bureau!

Mange vil sige, at det ikke giver mening for et bureau at fortælle om insourcing. Vi kannibaliserer jo vores eget marked ikke? Men nej, vi har faktisk stor succes med at hjælpe vores kunder, når de kommer til det punkt, hvor de skal insource. Vi hjælper både med search af kandidater, test og deltagelse i samtaler med kandidaterne.

Vi begyndte på at hjælpe med insourcing for 2 år siden. Da så vi, at mange af vores tidligere kunder brændte fingrene noget så gevaldigt, og kom tilbage kort efter. I dag har vi hjulpet mere end 20 virksomheder med at bygge deres egen afdeling. Nogle af dem er stadig fast tilknyttet, og kommer forbi en gang om måneden for at holde deres medarbejdere up to date på alle de nye ting i markedet.

Denne måde at gøre det på, hjælper vores kunder over en tærskel, som resulterer i, at vi skal hjælpe med andre ting.

Vi ønsker kun det bedste for vores kunder, uanset om det betyder, at de skal stoppe hos os. At være en stærk partner er for os vigtigere end profit.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

  • Ønsker du at bruge et bureau som er transparent, er det os du skal have fat i
  • Vi har nogle af landets skarpeste folk – vi ansætter nemlig kun de bedste
  • Langt størstedelen af vores specialister er senior med mange års erfaring, bl.a. fra andre bureauer og in-house stillinger
  • Hos os får du adgang til værktøjer, som giver dig indblik og transparens bl.a. med logs af arbejdet mm.
  • Vi måler på KPIer som omsætning og henvendelse, og skal skabe vækst til dig hver måned, da du kun har 30 dages opsigelse.

 

  • Ønsker du at insource din marketing, så kan vi hjælpe dig hele vejen
  • Vi hjælper dig med search af kandidater. Vi har egen headhunter, som har searchet digitale talenter i 5 år
  • Vi hjælper dig med test og samtaler, og sørger for at finde den helt rigtige til din forretning
  • Vi giver dig digital sparring på toplederniveau
  • Vi kan løbende træne dine medarbejdere i at blive bedre, og holde øje med dem for dig hvis du ønsker det.
Få mere ud af din digitale marketing

Lad os kigge din online marketing igennem og danne et overblik over, hvor vi kan optimere bedst muligt.

Thomas Muus
Senior Strategic Advisor

   +45 25 94 00 19     tm@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse