Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

 Pinterest annoncering (Pinterest Ads)

Pinterest annoncering

Så meget fylder Pinterest

Ifølge en rapport fra Danmarks Statistik fra november 2018, så anvender 12% af danskerne Pinterest. 9% af disse brugere er mellem 16 og 89 år og bruger Pinterest dagligt, mens 33% brugere mediet 1-6 gange om ugen.

Tal fra 2018 fortæller os at Pinterest på verdensplan har mere end 250.000.000 månedlige brugere, og der kommer hele tiden flere til. Især USA er godt repræsenteret med hele 79% af disse månedlige brugere. Især i Nordamerika gør Pinterest sig rigtig godt og sidder her på over 30% af markedet, kun overgået af Facebook med 51%. I Europa er Pinterest det næstmest populære sociale medie, igen kun overgået af Facebook.

Sådan kommer du i gang med annoncering på Pinterest (Pinterest Ads)

Pinterest bruger et setup, som er meget identisk med det Facebook benytter, så det er lige til at gå til. Som på så mange andre sociale medier skal der først oprettes en virksomhedskonto for at komme i gang. Dertil kommer naturligvis en annoncekonto til afvikling af de kampagner man måtte ønske – hver med deres egne annoncegrupper og sponsorerede pins.

  • Kampagneniveau er det højeste niveau. Her kan du vælge din målsætning samt evt. sætte en forbrugsgrænse.
  • Annoncegruppeniveau er næste niveau i hierarkiet. Det er her du vælger placeringer, budget, bud, periode for annonceringen samt målretningen for dine sponsorerede pins som annoncegruppen indeholder.
  • Sponsorerede pins er de pins som brugerne på Pinterest bliver eksponeret for. Alle dine pins ligger i en annoncegruppe og kan have hvert sit fokus, web-adresse og design.

Der er en lang række af opsætningsmuligheder på de forskellige niveauer af din kampagneopsætning og giver dig mulighed for at opsætte skræddersyede kampagner, der matcher ethvert ønske om målopfyldelse, uanset om det er direkte konverteringer eller branding.

Pinterest arbejder som de fleste andre med et auktionsprincip, hvor både dit bud, destinationsoplevelsen og målretningsrelevansen er afgørende for hvad du kommer til at betale pr. handling på dine sponsorerede pins. Du betaler altså kun det nødvendige for at slå den næstbedste annoncør og du vil derfor have mulighed for at kunne betale mindre end dit maximale CPC-bud.

Husk at gøre krav på dit website!

Din virksomhedsprofil kan maximalt gøre krav på ét website og ved at gøre dette, får du mulighed for at få dit profilbillede vist ved siden af dine pins.

Følg denne guide for at for at gøre krav på dit website:

https://help.pinterest.com/da/business/article/claim-your-website

Gør krav på dit website

Pinterest Analytics

Når du har oprettet din konto, får du samtidig også adgang til Pinterest Analytics. Dette er et værktøj, der hjælper dig som annoncør med at måle og analysere på dine resultater, samt få værdifulde learnings omkring dine målgruppers præferencer.

Du kan i Pinterest Analytics også finde interessante statistikker på de personer der har vist interesse for din virksomhed, og som kan benyttes til at skabe endnu mere spændende indhold til dine kreativer til fremtidige kampagner.

Få styr på din tracking med Pinterest-tagget

Som på alle de andre sociale medier findes der også på Pinterest, et tag der kan registrere de handlinger som brugerne foretager på dit website eller webshop, efter de har interageret med dine sponsorerede pins. Tagget skal sættes ind på dit website eller implementeres via Google Tag Manager. Herefter kan du få bedre indsigt i din målgruppe samt afkast på dine annoncer. Alt sammen for at optimere din tilstedeværelse på Pinterest samt de Pinterest annoncer du har live.

Implementering af Pinterest tag:

  • Basiskoden der er selve grundlaget for tagget. Dette skal ligge på alle sider på dit website, uanset om du tracker bestemte konverteringer på disse sider eller ej.
  • Hændelseskoder skal dertil implementeres på de sider, hvor du ønsker at registrere konverteringer. Dette gøres efter basiskoden er lagt på siden. Hændelseskoden skal indsættes de steder hvor du vil se hvilke handlinger dine besøgende foretager sig. Dette kan eksempelvis være om de tilmelder sig dit nyhedsbrev, klikker på specifikke knapper eller foretager et køb.

Når du har indsat dit Pinterest-tag, kan du med fordel downloade udvidelsen Pinterest Tag Helper til Google Chrome for at se om dit tag sender de rigtige hændelser retur.

River Online hjælper gerne med assistance til implementering af dit Pinterest-tag.

Målretningsmuligheder

Når du har første kampagne på plads, skal du navngive denne og sætte et mål for kampagnen.

Her kan du vælge mellem forskellige målretninger:

  • Kom i betragtning
    • Ideel hvis du ønsker mere trafik samt skabe flere loyale følgere.
  • Opbyg kendskab til brand
    • Optimal målretning, hvis du gerne vil have brugerne til at opdage dine produkter eller dit brand.
  • Øg salget
    • Assisterer til et større online og offline salg.

Husk at din målretning er afgørende for hvilke bud og annoncevarianter du vil få adgang til, samt afgørende for om din annoncering bliver en succes.

Målretning af Pinterest annonce

Der findes under kampagnemål også andre typer målretninger, hvor du har lejlighed til at finjustere i forhold til:

  • Køn, alder, placeringer, sprog og enheder.
  • Interessemålretning, som bruges for at målrette dine pins på baggrund af brugernes interesser, så som DIY, indretning, madlavning og mange flere.
  • Søgeordsmålretning, som er optimal til at øge salget, da matcher dine sponsorerede pins ud fra specifikke søgeord og termer.
    • Herunder kan du også arbejde med eksempelvis negative søgeord, som mange kender fra Google Ads.
  • Retargeting, hvor du kan målrette dine sponsorerede pins mod brugere der har besøgt dit website, kunder fra dit CRM-system eller brugere, der har interageret med dit brand på Pinterest.
    • Der kan ud fra disse indsamlede lister også dannes look-a-like målgrupper for at øge rækkevidden til brugere, der minder om din nuværende målgruppe.

 Målgrupper på Pinterest

Opbygning af annoncegrupper

Under dine annoncegrupper indstiller du dit budget, din målgruppe, bud og tidsperiode for dine annoncer. Opret gerne flere annoncegrupper for at splitteste på hvordan dine pinnere/brugere reagere på dit materiale, og indsaml samtidig værdifuld viden omkring dine pinnere, som du kan bruge til fremtidig annoncering.

Annonceformater

Der findes et hav af spændende annoncevarianter som du får adgang til når du har valgt din målretning. Få et overblik over de forskellige varianter nedenfor.

Almindelig pin

En almindelig pin, som du kan sponsorere til din valgte målgruppe. Her er der tale om et billede med tilhørende overskrift og tekst. Man skal her være OBS på at bruge billeder der ikke er større end 2:3, da billederne ellers kan blive beskåret i feedet.

Video med standardbredde

Dette format giver dig mulighed for at annoncere med video content. Både kvadratiske 1:1 og lodrette videoer kan fungere med 2:3 eller 9:16.

Videoerne skal minimum være 4 sekunder og maksimum 15 minutter i længde. Dette giver rig mulighed for at teste forskellige varianter af i dine annoncegrupper, for at finde det format dine pinnere bedste kan lide at interagere med.

Promoveret video med maks. bredde

Her er der tale om videoer som dækker hele feedets bredde, og giver mulighed for at sikre høj synlighed på dine pins. Her kan du både benytte kvadratiske videoer 1:1 samt bredformat videoer 16:9. Videolængden skal også her være minimum være 4 sekunder og maksimum 15 min. 

Sponsorerede apppins

Dette format kan benyttes til at skabe flere downloads af jeres app. Formatet er det samme som en almindelig pin og du kan også her benytte dig af det lodrette videoformat til at promovere din app.

Promoverede karruseller

Med promoverede karruseller har du mulighed for at vise flere produkter, en ”how to guide” eller andet på en smart måde. Du kan sætte 2-5 billeder ind pr. karrusel og med swipe til siden kan brugene nu se flere billeder af produktet eller lignende. Formatet kan være både det kvadratiske 1:1 eller det lodrette format 2:3.

Du kan læse mere om alle annoncespecifikationerne her: https://business.pinterest.com/da/Pinterest-product-specs

Husk at skabe visuelt indbydende annoncer og pins der matcher til platformen, og som giver brugerne lyst til at vide mere, eller købe dit produkt. Brug gerne billeder og video i høj kvalitet, og overhold de nævnte specifikationer for at tilsikre, at dine kreativer ikke afkortes eller på anden måde bidrager negativt til dine annoncers performance. Husk også gerne, at benytte tekstoverlejring eller undertekster på dine videoer, da mange afspiller disse i deres feed med lyden slået fra.

Annoncepolitikker

Når du vælger at publicere din første sponsorerede pin vil Pinterest altid tilsikre, at den følger deres annoncestandarder. Dette vurderer de at kan tage op til 24 timer. Så forvent ikke at din annonce går live med det samme.

Du kan læse mere om annoncestandarderne her: https://policy.pinterest.com/da/advertising-guidelines.

Men vi kan godt løfte sløret for at Pinterest går meget op i at dine sponsorerede pins er flotte rent visuelt samt nyttige for brugerne på platformen. Undgå her clickbait, hvilket de fraråder.

Derudover forbyder de annoncering for, om eller som relaterer til:

Hvad koster annoncering på Pinterest?

Som annoncør på Pinterest har du mulighed for at styre dine budgetter 100%. Når kampagnerne oprettes, vælger du her enten dit daglige budget eller dit livstidsbudget. Du vælger også dit CPC-bud, som er det du er villig til at betale for et linkklik. Der er også mulighed for at vælge to forskellige tempoer på din budgivning, nemlig standard og hurtigere. Vælger du hurtigere tempo vil Pinterest forsøge at muliggøre hurtigere levering af dit budget.

Hvad koster Pinterest annoncering

Dit budget styrer du altså helt selv. Du har derfor mulighed for at komme i gang med at teste denne mulighed uden det koster en formue.

Vil du have hjælp med at annoncere på Pinterest?

Som nævnt er vi allerede i gang med at sætte de første kampagner live på Pinterest. Men sidder du og får lyst til at teste dette nye medie af og få dine egne erfaringer med Pinterest Ads, samt være en af de første danske annoncører på mediet? Så kontakt os i dag, eller udfyld formularen. Så tager vi en snak om hvordan Pinterest annonceringen passer ind i din online marketing strategi.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer