Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Kan små virksomheder konkurrere på SEO?

 

Når man får sin hjemmeside online, vil man selvfølgelig gerne have, at folk besøger hjemmesiden. Rigtig mange virksomheders billede ”udadtil” er hjemmesiden, og derfor er det også vigtigt, at folk kan finde vej til den – ellers kan det betyde, at man reelt set ingen kunder får. Dog kan det også virke som en næsten uoverskuelig opgave, hvis dem man kæmper imod er giganter – altså virksomheder med millioner i omsætning, mange ansatte og markedsføringsbudgetter som er 10 eller måske 100 gange større end dem man selv har budgetteret med. Så hvad skal man gøre, hvis man skal konkurrere med de store?

1. Dan dig et realistisk billede af din konkurrence på markedet

SEO er ekstremt konkurrencepræget, og det kan være svært at gennemskue hvor man skal starte. Som lille virksomhed vil man ofte blive meget skuffet, hvis man tror, at man har en reel chance for at komme til at ranke på alle de store søgeord. De store søgeord er f.eks. ”tøj”, ”møbler”, ”biler” og andre meget brede (simple) søgeord, som har mange tusinde søgninger hver måned. Man skal i stedet prøve at ramme de steder, hvor konkurrencen er svagere, men hvor søgeordene stadig er relevante for ens forretning. Sun Tzu (The Art of War) havde et udmærket citat for lige netop det her:

sun tzu

Hvordan finder man så ud af, hvordan man skal angribe SEO-markedet? Jo altså, først skal man kende de søgeord, man vil findes på. Hvis man ikke har et komplet overblik over hvad ens kunder søger på, så har man heller ikke en jordisk chance for at finde de svage punkter i markedet, hvor man kan sætte ind. Hvis det var simpelt, så var det hele jo allerede lukket.

For at finde ud af hvilke søgeord der dækker på ens marked, skal man lave det man kalder for en søgeordsanalyse. Når du har en søgeordsanalyse, har du også et rigtig godt grundlag for hvor du skal sætte dine SEO-ressourcer.

Når du har fået et overblik over hvilke søgeord du gerne vil findes på, starter arbejdet med at finde ud af, hvilke du skal begynde at gå efter. Lad os kigge på et eksempel for en skobutik. Søgeordsanalysen kunne se sådan ud:

søgeordsanalyse

Her er der jo rigtig meget at komme efter, og nu skal du som hjemmesideejer beslutte dig for, hvilke af de søgeord du gerne vil sætte ind på at ranke efter. Det grundige arbejde begynder her, for du skal jo finde ud af, hvilke søgeord der er ”værd” at gå efter. Her kan man analysere sig halvt ihjel for at finde et søgeord, som ikke er godt optimeret i markedet, og det kan kræve, at man har adgang til programmer såsom ahrefs for at finde ud af, hvor stærke konkurrenternes sider er. For at det ikke bliver alt for langhåret, så kan man gå med en tommelfingerregel som gør sig gældende i langt de fleste tilfælde:

Højere volumen = større konkurrence

Du kan være stensikker på, at søgeordene ”sko”, ”billige sko” og ”sko online” er noget de store konkurrenter optimerer imod. Men søgeord såsom ”sko webshop”, ”røde sko” vil være mere sikre søgeord, som du kan kæmpe med. Fordi volumen er lavere, bliver indsatsen og fokus fra alle konkurrenterne også mindre, de store konkurrenter går jo efter høj volumen, og vil måske ikke engang lægge mærke til det, hvis du går ind og snupper nogle af de lavthængende frugter.

2. Du kan sagtens konkurrere på indhold

Når der snakkes SEO, snakkes der ofte om indholdet på den side, som man gerne vil ranke på. Indhold for SEO er ofte de tekster, som man skriver på siden. Teksterne hjælper Google med at vurdere, om din side omhandler det du gerne vil ranke på. En side uden indhold, vil ikke få en god position i Google. Heldigvis er der nærmest ingen sammenhæng mellem hvor godt dit skrevne indhold er, og hvor tung pengeposen er, så her har du fri mulighed for at skrive lige så godt indhold som hjertet begærer.

Men hvor meget tekst skal man egentlig skrive, for at komme til at ranke godt på ens søgeord? Svaret kommer igen an på, hvor stor konkurrence der er på et givent søgeord. Vi har lavet en stor analyse for at blive klogere på, hvor lange teksterne reelt set skal være, for at man er ”konkurrencedygtig” på indhold. Analysen kan du finde her.

Hvis du bare gerne vil i gang med at skrive teksterne, kan vi fortælle, at en SEO-tekst i TOP 10 placering på Google typisk indeholder 300 – 450 ord, med undtagelse af de meget konkurrenceprægede søgeord, som kan have helt op til 800 ord, hvis de skal ligge helt i toppen. Når kravene til teksterne er så realistiske, føler vi bestemt, at mindre virksomheder sagtens kan følge med de store på denne parameter.

Hvis du ikke er den store forfatter, så kan det i nogle tilfælde godt betale sig at bestille teksterne hos en tekstforfatter, så har du også mulighed for at fokusere mere på det som du ønsker. Du kan læse mere om, hvordan River Online laver tekster her.

3. Skab en linkprofil - billigt

Du har måske kigget på linkbuilding før og tænkt, at det må være besværligt. Hvordan får du andre sider til at linke til din side? Givetvis har de store forretninger bunkevis af links, for det kommer nærmest helt automatisk, når man har en så stor forretning. Og ja, det er korrekt - de store har måske en fordel her. Vi har lavet en undersøgelse, som viser, at dem som ligger nr. 1 på Google på de største søgeord i gennemsnit har 225 links. Markedsprisen for links (som ikke er decideret crap) er ca. 500 DKK pr. styk, links fra store nyhedssites eller kendte bloggere kan løbe op i flere titusinder kroner.

Men det betyder ikke, at du ikke kan være med, selvom du er en mindre virksomhed med begrænset budget. Når man bygger links, vil man ofte gøre det på de ”store” sider som f.eks. forsiden eller f.eks. ens store kategorier. De store virksomheder har, ligesom de små, et område de vælger at fokusere på. Så hvis konkurrencen bygger mod de store søgeord, så kan du vælge at bygge mod de små søgeord. De små søgeord kræver ikke så meget linkbuilding som de store, og her kan du faktisk komme langt med et relativt lille budget.

Der findes måder at skaffe gratis links, hvis man er til den slags. Det kan man muligvis Google sig frem til. Alternativt har vi lavet en mulighed for at købe ”linkpakker” med en rigtig god besparelse uden alt for meget besvær. Linkpakker er typisk et rigtig godt og billigt alternativ, hvor du selv administrerer hvilke sider der skal linkes til. Du kan se vores linkpakker her.

Hvis man skal være lidt mere fin på den, så har vi også en mulighed for at købe links fra premium sider gennem weablog.

4. Opsæt en rank tracker

Lad os antage, at du er i gang med at lave SEO nu, så kan det måske være vanskeligt, at vurdere om der rent faktisk sker noget. Det virker måske ikke åbenlyst på trafikken til sitet, hvis man går fra side 11 på Google til side 4, for den reelle effekt kan egentlig først mærkes, når man lander på side 1. Det er dog stadig en super indikator på, om man gør tingene rigtigt ved at følge ens placeringer på Google med et komplet overblik, for det kan fortælle dig om det er på vej i den rigtige retning.

Når man skal følge udviklingen af ens søgeord på Google, bruger man det man kalder for en ”Rank tracker”. Du indtaster simpelthen de søgeord som du arbejder med i din rank tracker, og så kan du dag-for-dag se om de går frem eller tilbage på Google:

ranktracker

Og så kan det være, at du tænker, at sådan et værktøj må være dyrt at have kørende. Men nej, det er det faktisk ikke. Hos River Online tilbyder vi en helt gratis rank tracker med login med op til 20 søgeord, som du vil følge udviklingen af.

Hvis man ønsker flere søgeord, f.eks. 200 søgeord, så koster det kun 250 kr. om måneden. Det må siges at være en pris som alle kan være med på uanset virksomhedsstørrelse. Store virksomheder benytter samme princip, når de skal følge udviklingen af deres søgeord.

Kom godt i gang med en rank tracker her.

5. Få noget viden om teknisk SEO

Desto større en virksomhed er, desto større er deres sideløsning også. Der er måske mange smarte funktioner osv. som har taget dem mange år at udvikle og tilpasse. Situationen er bare, at jo større en side bliver, desto flere problemer kan der opstå. Vi ser gang på gang, at teknisk SEO ikke er noget som bliver tænkt ordentligt ind når store virksomheder driver hjemmesider, og det er her, at man som lille virksomhed virkelig har mulighed for at trumfe nogle designprincipper og tekniske principper igennem, som kan gøre ens side ideel til SEO.

Teknisk SEO er dog også nok det mest kringlede område inden for SEO-verdenen, og du skal virkelig være teknisk stærk for at kunne arbejde med den del. Vi har skrevet en længere guide til teknisk SEO, som kan give dig et indblik i, hvordan den verden fungerer. Du kan finde guiden her.

Med lidt grundviden inden for teknisk SEO står du meget stærkere, når du skal designe de tekniske aspekter af din hjemmeside.

Hvis du tænker, at det er lidt voldsomt at blive ekspert på teknisk SEO, så kan du få et indblik i de mest essentielle tekniske SEO-udfordringer, du har lige nu på dit site gennem en gratis teknisk SEO-analyse. Så kan du også sætte dig ind i de vigtigste ting først.

6. Du kan komme langt med sparring

Der hvor små virksomheder typisk kan spare penge, er ved at lave meget af arbejdet selv. Man bliver næppe en ekspert i SEO på en eftermiddag, men med den rette hjælp kan man lave rigtig meget rugbrødsarbejde selv. Vi har allerede nævnt content-skrivning som et område, men der er også andre ting, som kan laves selv med lidt vejledning. Sparring med en SEO-konsulent kan ske et par timer om måneden eller hver anden uge, hvor du kan få ”lektier” for, som du kan udføre ved siden af dine andre opgaver. For hver måned vil man lige så stille blive indrullet i nogle gode SEO-rutiner, og lære mere og mere om SEO som tiden går.

Vi oplever også, at arbejdet med SEO og online generelt set er et rigtig lukrativt marked for både praktikanter og studentermedhjælpere, som kan erhverves billigt. Hvis man f.eks. kombinerer sådan en stilling med jævnlig faglig sparring, så kan man faktisk nå ret langt for få penge. Man skal dog være opmærksom på, at man mister noget viden, hvis denne medarbejder forlader firmaet.

 

Små succeser

Hos River Online har vi i flere tilfælde hjulpet små virksomheder med at identificere lige præcis den del af markedet, som de bør gøre en indsats i, når det kommer til SEO. Vi kan desværre ikke vise alle succeser lige her, men vi kan fremhæve et par stykker. Første kolonner viser søgeord, anden kolonne ”Google” viser søgeordets nuværende placering på søgningen på Google. ”Google ændring” viser stigning eller fald siden påbegyndelse af SEO arbejdet. Sidste kolonne ”Søgevolumen” viser antal månedlige søgeord på det pågældende søgeord.

Webshop med rideudstyr, lille og lokal virksomhed som har scoret nogle fine placeringer på Google:

case1

 

Webshop med kjoler hvor man har gået efter ”alternative” søgeord inden for kjoler baseret på lavere konkurrence:

case2

 

Lille virksomhed som laver én ting, flagstænger – og klarer sig rigtig godt på markedet:

case3

 

Når man sælger én ting (extensions), så er det også vigtigt at være meget synlig på lige præcis dét:

case4

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987