Skip to main content

Oplever du en stagnerende eller faldende trafik ind til din side? Så kan problemet ligge i din sides overordnede brugervenlighed, som i dag er en af de væsentlige rangeringsfaktorer, når Google vurderer din side.

De seneste år er arbejdet med søgemaskineoptimering gået fra kun at dreje sig om Search Engine Optimization til at være mere Search Experience Optimization.

I indlægget vil du modtage tips til at tænke brugervenlighed ind i optimeringerne, som øger din trafik og konverteringer.

Søgeordsanalyse

Et godt sted at starte er med den klassiske disciplin; at finde de rigtige søgeord. En søgeordsanalyse giver dig et værdifuldt indblik i dine besøgende behov, og danner grobund for de fleste optimeringer på din side. En søgeordsanalyse er fundamentet i din optimering, det gælder på Google Ads, men i høj grad også ved SEO.

En god søgeordsanalyse er værktøjet, som sikrer, at alt dit hårde SEO arbejde betaler sig.

I forhold til Googles nye opdatering, vil jeg gerne give dig et eksempel på Search Experience Optimization. En af vores kunder, som sælger hørepropper, har altid ønsket sig at være synlig på høreværn udover at være synlig på hørepropper, og derfor har vi optimeret efter det. Men med Googles nye opdatering oplever de et fald på den placering. Det er i sin store helhed fordi det ikke er høreværn de sælger, det er hørepropper. Og det er to forskellige ting. Sådanne eksempler kommer vi til at se flere af, derfor gælder det om, at være specifik og sikre sig, at ordene passer nøjagtigt til brugerne.

Derfor er det mere vigtigt end nogensinde at få lavet grundarbejdet ordenligt, og bruge den tid som det kræver at lave en god søgeordsanalyse.

Netop nu tilbyder vi 50% rabat på søgeordsanalyser – Se mere her

Kender du dine besøgendes sprog og hensigt?

Du ved alt om dine produkter og/eller services, men ved du egentlig hvor meget dine besøgende ved? Ofte kan man stirre sig blind i det professionelle fagsprog og glemme, at dine mulige kunder ikke har samme viden.

Nogle søgeord- og sætninger betyder ikke altid det samme for dine kunder som de gør for dig.

VVS’eren kalder det eksempelvis et armatur, mens vi andre nok ville søge på Google efter en vandhane.

Ofte får du en langt bedre idé om besøgendes hensigt, når du begynder at arbejde med længere søgeordssætninger omkring dit produkt eller service. Men pas på med at lave forhastede konklusioner.

Når du har indfanget de rigtige søgeord til din side, vil du have langt bedre chancer for at lave indhold som er relevant og forståeligt for besøgende. Og dét er brugervenlighed.

Er din title og metabeskrivelse fængende?

Brugervenlighed starter allerede ude i søgeresultaterne, og det er her du skal skille dig ud fra konkurrenterne.

Brug dine besøgendes sprog og de søgeord du netop har indfanget i søgeordsresultaterne. Inkluder kun information som du ved er relevant for mulige besøgende, og som opfylder det de søger efter.

Benyt vores gratis Title tag optimizer tool, til at skrive dine titles og metabeskrivelser

Derudover kan en kort og præcis URL også være mere tiltrækkende at trykke på, end en lang og uoverskuelig URL:

  1. www.riveronline.dk/seo-og-brugervenlighed
  2. www.riveronline.dk/kategori/landingpages/seo/seo-og-brugervenlighed-oeg-din-organiske-trafik-og-dine.konverteringer

Den første URL er kort, genkendelig og fortæller dig hurtigt hvad du kan forvente ved at trykke på linket.

Den anden URL tager længere tid at afkode for en eventuel besøgende, og virker mere uoverskuelig.

Fasthold dine besøgende

Der var en grund til, at besøgende valgte netop din side på Google i stedet for dine konkurrenter.
Men brugerne kan lige så hurtigt forlade din side igen.

På nettet er vi mere utålmodige end nogensinde, og finder dine besøgende ikke den info de leder efter, så finder de den måske hos en konkurrent, som også løber med konverteringen.

Landingssidens overskrift

Din header overskrift bør først og fremmest indeholde landingssidens primære søgeord. Hvis det er muligt, må overskriften også indeholde noget af den information som dine besøgende blev stillet i udsigt, i din title og metabeskrivelse.

Jo hurtigere de besøgende kan afkode om siden er relevant eller ej, jo bedre. Og det starter med din overskrift.

Optimer dit indhold

Det er her du for alvor præsenterer det dine besøgende søger. Brug her dine udvalgte søgeord til at producere indholdet. Fokusér på besøgendes behov og giv dem løsningen.

Brug også din unikke brancheindsigt og byg dit indhold op efter de spørgsmål, bekymringer eller forventninger som du oftest møder fra dine kunder. Chancerne er, at det er den samme info som besøgende fra Google leder efter.

Benyt interne links til at hjælpe dine besøgende rundt på dine andre undersider, som kunne være relevante for dem. Her kan du med fordel også benytte call-to-actions (CTA’er), der giver besøgende lyst til at klikke videre rundt på din side. Sørg for, at dine CTA’er udtrykkeligt fortæller hvilken værdi besøgende får ud af at klikke i stedet for den klassiske ’klik her’.

Brug for hjælp til at producere fængende og relevant indhold? Prøv vores text spinner her

Din sides hastighed

Som allerede nævnt er vi et utålmodigt folkefærd på nettet. Hvis din side er langsom, mister du sandsynligvis en stor del af din potentielle trafik og dermed også konverteringer.

Studier viser, at hvis din sides mobile version indlæser langsommere end 3 sekunder, risikerer du at miste over 50 % af din organiske trafik.

Optimer dine billeder

For store billeder er ofte en af synderne ved en langsom side. Komprimer dine billeder med et værktøj såsom https://imagecompressor.com/, uden at gå på kompromis med billedernes kvalitet.
Husk derudover kun at bruge .png billeder, hvis billedet skal være gennemsigtigt. Er det ikke tilfældet anbefaler vi .jpg, som er et filformat der fylder mindre.

En huskeseddel næste gang du arbejder med billeder:

  • GIF: Til animerede billeder
  • PNG: Bruges til almindelige billeder med gennemsigtighed
  • JPG: Bruges til almindelige billeder

Læs evt. indlægget om billedoptimering her.

Ryd op i din sides kode

Din sides kode kan ofte gemme på flere elementer, som sløver din side. Hold øje med antallet af scripts, såsom JavaScript og CSS, og vurder om nogle ting kan minimeres eller fjernes helt.

Benyt https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, som giver din sides hastighed en karakter på desktop- og mobilversionen.
Derudover fortæller værktøjet også, hvilke områder der bør arbejdes med, for at forbedre siden.

Få flere tips til at forbedre din indlæsningshastighed her

SEO = brugervenlighed

I dag kan du sætte et lighedstegn mellem SEO og brugervenlighed. For god SEO er at give dine besøgende en god oplevelse som giver dem værdi. Formår du dette, belønnes du både med bedre placeringer, øget trafik og flere konverteringer.

Der findes et væld af faktorer, som afgør om din side er brugervenlig eller ej. Med en gratis 360°analyse fra River Online hjælper vi dig med at identificere og løse de væsentligste udfordringer på din side, som kan forbedre sidens placeringer, øge trafikken og maksimere konverteringerne.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse