Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

BIG DATA 2020: SEO-tekster i TOP 10 er i gennemsnit 1172 ord


Hvor lang skal en SEO-tekst egentlig være? Det er ét af de mest debatterede emner inden for SEO-verden.

 

Sidste år viste en af vores mest populære undersøgelser, at en SEO-tekst i TOP 3 gennemsnitligt indeholder 458 ord.

Dengang brugte vi 1.2 millioner Google resultater til at lave analysen. Siden da har vi i 2019 tilføjet yderligere 350.000 resultater, og derved er vores nyeste tal baseret på langt flere data, samt data som har været gældende hele sidste år. Det er derfor oplagt, at disse data kan benyttes til at planlægge arbejdet med SEO i 2020.

SEO-teksterne er markant længere i 2019 end før

Vi har analyseret os frem til, at tekster i TOP 10 på Google gennemsnitligt har 1172 ord. Fordelingen er således:

1

Rundt regnet, sammenlignet med vores undersøgelse fra sidste år, er teksterne i gennemsnit 2½ gange længere i dag.

Sidste gang kunne vi berette, at 51 % af siderne som havde en tekstlængde på mellem 1 og 250 ord, havde en topplacering på Google. Dette tal er faldet til ca. 8,99 %. Sider med mere indhold udgør nu en langt større del af topplaceringerne:

2

Tekstlængder på over 1000 ord er vækstet fra 12,72 % til 32,70 %

Noget som virkelig trækker statistikkerne op, er en næsten 3-dobling af placeringsfordelingen på hjemmesider med meget tekst. Ud af alle analyserede placeringer i 2019 er 32,70 % af placeringerne på over 2000 ord.

Det er nu ikke så mærkeligt. Alt tyder på, at man skal op i +2.000 ord hvis man virkelig skal være aggressiv på topplaceringerne. I nogle af de hårdeste brancher skal man endda langt højere op.

Vi testede, og gik fra plads 28 til 4 på fem måneder

Hvis man er i tvivl om hvorvidt indhold gør en forskel, så har vi hos River Online lavet vores egen test. Vi udvidede vores Google Shopping side med 4000 ord, og her har vi oplevet en stigning i vores rankings på søgeordet ”Google Shopping” fra plads 28 til plads 4:

billede3

Meget kan selvfølgelig nå at ændre sig. Det kan være, at vi i morgen falder på placeringen, og det kan være vi stiger yderligere, men én ting er vigtigt, og det er, at content har været årsagen til fremgangen.

Få teksterne skrevet korrekt

Når man skriver tekster til SEO, er det vigtigt, at man skriver dem korrekt, så man ikke bliver decideret ”straffet” for at indsætte en tekst.

Det kan f.eks. være at tage højde for, at man ikke nævner sit ønskede søgeord alt for meget, eller at man skriver i et sprog som ikke giver mening til målgruppen.

Vil du gerne have overblikket?

Det kan være svært at overskue, hvad man egentlig mangler af tekster på en side. Derfor har vi lavet et system, som analyserer alle dine vigtigste sider, og giver dig et komplet overblik over hvilke sider du skal arbejde med.

Billede4

Vi analyserer også ting såsom:

  • Title tags (korrekt længde og brug)
  • Ordtæthed (keyword density)
  • Linkanalyse
  • Ankertekster

Og meget andet. Analysen er gratis og kan bestilles ved at udfylde vores 360 formular.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987