Skip to main content
SEO

SEO tekster i TOP 3 indeholder i gennemsnit 458,24 ord

Af januar 10, 2019februar 17th, 2022No Comments

Der findes mange meninger om SEO tekster, og specielt deres længde bliver ofte debatteret. De fleste af de holdninger der findes, bygger på meninger ud fra tidligere erfaringer, og det er til en vis grad fint, for hvad skal man ellers bygge det på.seo tekster

Hos River Online elsker vi at arbejde med data! Der er ikke noget bedre end at finde frem til, hvordan vi kan gøre tingene bedre for vores kunder ved at bruge data. Noget af det data vil vi gerne dele med dig, og det drejer sig specifikt om data vedr. længden af en SEO tekst.

Vi har kigget vores data igennem, for at finde ud af hvor lang en SEO tekst er, når den ligger i top 3 på Google i Danmark.

Vi har analyseret 1,2 millioner Google resultater

Vi har analyseret mere end 1,2 millioner placeringer på Google.dk gennem de sidste par år. Når vi får en ny kunde eller giver tilbud til en potentiel kunde, så gennemgår vi alle eksterne og interne SEO data for kunden, for at finde frem til hvor vi skal sætte ind.

Vores system finder frem til utallige data, bl.a. hvor lange teksterne er, hvor lange titles er, hvor mange gange søgeordet står på en side og hvor alle søgeord er placeret på Google. Vi kontrollerer også alle indgående links samt alle ankertekster.

Når vi snakker om SEO i dag, så er det  helheden af de mindste detaljer som gør hele forskellen, for at få gode placeringer på Google.

Landing pages i TOP 3 indeholder i gennemsnit 458,24 ord

Mange SEO folk siger i dag, at en SEO tekst skal indeholde +1.000 ord, hvis den skal være godt placeret på Google. Men vores analyser fortæller, at gennemsnittet er langt lavere. Det er nemlig gennemsnitsligt 458,24 ord for en landing page i top 3 på Google.

Fordeling af tekstlængde i top 3 på Google.dk

Kun 12,7 % af analyserede landing pages har over 1000 ord

Af alle landing pages vi har analyseret gennem årene, er det faktisk kun 12,72 % af dem, som har mere end 1000 ord på deres landing page. 12 % er ikke ret meget, når vi ved, at det oftest er det SEO folk anbefaler.

Kun søgeord med over 400 søgninger pr. måned er med i analysen

For at sikre, at det ikke er ord med lav konkurrence vi har lavet analysen på, har vi fjernet alle søgeord med en volume under 400 søgninger pr. måned, som er tilknyttet landing pages i analysen. Hvis et søgeord har over 400 søgninger pr. måned, er der altid en vis konkurrence på søgeordet, og derfor har vi taget dem med.

Den gennemsnitslige søgevolume er 1201 søgninger pr. landing page

Den gennemsnitslige søgevolume på søgeord tilknyttet landingpages i analysen er 1.201 søgninger pr. måned. Tager vi udgangspunkt i alle landing pages fra 200 ord til 1000 ord,  er den gennemsnitslige volumen for alle tilknyttede søgeord 1132 søgninger pr. måned.

Nu tænker du sikkert, at det er mærkeligt, at der er flere søgninger på de korte landing pages? Og det er også rigtigt – det er mærkeligt. Derfor kiggede vi dataene igennem, og grunden til den større volume på de korte tekster er, at der er mange resultater til forsider med brandsøgeord, hvor volumen er ret høj men konkurrencen er lav.

På alle landing pages med over 1000 ord pr. landing page er tallet for de tilknyttede søgeord 10.539 søgninger pr. mdr. Det er altså væsenligt mere, og fortæller os derfor, at jo flere søgeord du har, og jo højere volume du har på dine søgeord, jo længere skal din landing page være.

Konklusion: din længde skal passe til volumen og konkurrencen af dine søgeord

Vi kan ud fra analysen konkludere, at din SEO tekst skal være den længde, som passer til de søgeord du bruger i teksten, altså volumen og konkurrencen på dem.

Pointen med denne artikel er, at mane til jorden, at man ikke bare som hovedregel kan sige, at en SEO tekst skal være over 1000 ord for at den er god. Den skal svare til den konkurrence som er på de søgeord, som er indeholdt i teksten.

Der er selvfølgelig mange andre ranking faktorer som spiller ind end blot tekstlængde, og dem glæder vi os til at dele med dig i fremtidige artikler.

En god SEO tekst er ikke kun skrevet til algoritmer

En god SEO tekst er ikke bare en SEO tekst skrevet til Googles algoritmer. Den er skrevet til brugere som læser den, af tekstforfattere som fanger brugerne og formår at få dem til at henvende sig eller købe.

Når vores tekstforfattere skriver tekster, skriver de først og fremmest med fokus på kunden, og samtidig overholder de retningslinjerne for god SEO.

Vores tekster ligger oftest mellem 300 og 700 ord, afhængig af konkurrencen. I enkelte tilfælde laver vi tekster på +1000 ord, hvis konkurrencen er meget høj, da det kan give en fordel, men i disse tilfælde har indgående links en meget stor andel i placeringen på Google.

Når vi hos River Online laver SEO tekster, bruger vi vores egen algortime som er sat op til at udregne længden på de tekster vores kunder skal have. På den måde sikrer vi, at vi aldrig bestiller for lange eller for korte tekster udfra holdninger eller meninger.

Hvis dine tekster er for lange, så betaler du for meget for dine tekster. Skal du bruge 100 eller 1000 tekster, kan det blive til ret mange penge i overforbrug, i forhold til hvad der er nødvendigt. Derfor kan det godt betale sig at få professionelle til at skrive dine tekster.

Få en gratis analyse og et tilbud

Udfyld formularen og så går vi i gang med at analysere hele din side for tekster, søgeord, links og meget mere. Få samtidigt et tilbud med anbefalinger til forbedringer af din hjemmeside eller webshop. Det er HELT gratis og uforpligtende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse