online marketing by River Online

Storytelling

Hvis du gerne vil i gang med storytelling, for at styrke din position i markedet, skal du som det første overveje, om det skal foregå på produktplan eller på virksomhedsplan. Lidt karikeret kan du spørge dig selv, om du vil have markedsføring eller om du vil have branding.

Hvad er storytelling egentlig?

Begrebet storytelling har været brugt lidt med løs hånd, for det handler jo bare om at fortælle historier, ikke? Det korte svar er jo! Det rigtige svar er (også) JO, men det skal gøres på den rigtige måde, for at det har en effekt. Det kan du læse mere om her.

Storytelling handler som udgangspunkt ikke om dig. Fortællingen gør måske, men budskabet handler om modtageren, og for at trænge igennem fornuften og logikken hos den kritiske forbruger, skal du bruge en bestemt teknik. Det er hér vi rammer definitionen på storytelling: Det er en teknik. Det er ikke bare storytelling.

Storytelling og markedsføring

Den nemme måde at komme i gang med storytelling på, er at holde det på produktniveau. Her kan du anvende storytellingens teknikker til at skabe en bestemt forståelse af dit produkt. Med udgangspunkt i det behov din målgruppe har, fortæller vi hvordan dit produkt kan hjælpe. Og lad os lige slå fast: Storytelling handler ikke om at binde tilhørerne en historie på ærmet. Budskabet skal holde hele vejen hjem ud af butikken og hjem til kunden. Ellers misser du din ”happy ending”, og har i stedet en skuffet kunde, der efterlader en træls anmeldelse på nettet.

Storytelling og branding

Denne disciplin kræver lidt mod, en solid portion vilje til selverkendelse og udvikling og ikke mindst kræver den research. Men indsatsen er det værd. Nu taler vi nemlig ikke længere bare markedsføring, men forretningsudvikling. Storytelling på dette niveau lægger sig i et spændingsfelt mellem markedsføring og ledelse. Det er her, vi begynder at tale branding. Det ultimative mål for storytelling på dette niveau er, at vi til sidst kan fjerne dit logo fra markedsføringen, og alligevel kan målgruppen mærke din sjæl i budskabet.

Skal vi hjælpe dig med at fortælle din historie?

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Ugyldig indtastning
  2. (*)
    Ugyldig indtastning
  3. Ugyldig indtastning
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Ugyldig indtastning
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Ugyldig indtastning
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Ugyldig indtastning

   Læs mere om 360 Analysen her