Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online
header resize

TikTok Annoncering

 Slide to the left... Slide to the right… Criss cross... Og vi er i gang! Vi kan nu tilføje endnu en annonceringsplatform til onlineuniverset.

TikTok er med al sandsynlighed kommet for at blive, efter appen er blevet downloadet 1,5 milliarder gange og har mere end 500 millioner aktive bruger. Det nye fænomen blev lanceret i 2016, hvor specielt tallene fra USA og Asien kun er gået en vej, og det er opad. Det har taget TikTok tre år at ramme 500.000 aktive brugere, hvilket tog Instagram seks år, mens Facebook brugte lidt mere end fire år på at nå den milepæl.

Hvad er TikTok?

Men, men, men… Hvad er TikTok? For ikke at kede dig med al for meget information så er TikTok basically en video app, hvor du har mulighed for at dele korte videoer. Altså lidt ligesom Snapchat - bare tilsat noget fra Instagram-universet, hvor typisk unge i alderen 16-24 år kaster sig over diverse filtre, grafikker, lip-sync og memes, som de deler med andre brugere. Det er selvfølgelig ikke kun de unge, som har kastet sin dyrbare tid efter TikTok. Flere og flere kendisdanskere bevæger sig herind, hvor blandt andet Linse Kessler og Christiane Schaumburg-Müller allerede er godt aktive på platformen.

Hvem bør annoncere på TikTok?

Bør du annoncere på TikTok som virksomhed? Kan man overhovedet annoncere i Danmark?

Hvis du henvender dig til det yngre segment, bør du overveje TikTok som den næste platform, hvor dine annoncer kan få lov til at inspirere og ramme en flygtende målgruppe - nemlig de unge, som hele tiden skifter platform. Mediet er stadig meget nyt i Danmark, og du vil derfor kunne få en masse eksponering til fornuftige priser pga. den lave konkurrence. Der er primært tre metoder at ramme mulige målgrupper på gennem TikTok:

  • Gennem egen kanal med henblik på at uploade relevante videoer
  • Samarbejde med influencerne, hvor de brander ens produkter
  • Annoncering via TikToks annonceringsværktøj

Med den rette TikTok-strategi vil det være muligt at lave en kombination, hvor der både arbejdes gennem egen kanal, influencersamarbejde og annoncering.

Hvordan kan man annoncere på TikTok?

Ligesom på Facebook får du en række muligheder til, hvordan du rammer dine ønskede målgrupper. Selve annonceværktøjet er nemt og overskueligt, hvor du kan målrette dine budskaber mod dine relevante målgrupper gennem segmentering, styring af budgetter og planlægning. Samtidig findes der også en TikTok-pixel, som gør din målretning væsentlig mere relevant og således mere effektiv.   

Selvom mange brugere på TikTok får deres videoer til at ligne hurtige optagelser, så tager størstedelen af disse flere dage og nogle gange uger at producere. Så medmindre du har et helt filmhold i baglommen, så kræver det, at din kreativitet er på sit højeste. Brugerne forventer inspirerende og underholdende materiale, så husk at have det rette udstyr på plads. Når det så er sagt, så lad være med at tænke i smukke og elegante budskaber, fordi flere end 50 % af brugerne på TikTok er under 34 år - tænk mere i humor, visuelle effekter, nutidens musik og ikke mindst storytelling.

Du gør samtidig klogt i at følge godt med på TikTok. De nyeste trends skabes gennem filtre og vedlagt musik til videoerne, og hvis du også vil have, at dit brand er populært, så sørg for at vælge den rigtige musik ved hele tiden at have en finger på pulsen.

Når du har den kreative del på plads, og du er klar til at kaste dig over din første video på TikTok, så skal der vælges kampagne – ja, det kræver lidt mere, end du lige havde regnet med, hva’? 

På nuværende tidspunkt findes der fem typer af kampagner, som har hver deres hensigt og effekt. Lad os løbe dem igennem ganske kort, så du tage stilling til hvilke, der bedst mening for netop dig og din virksomhed:

  • Brand Takeover
  • Hashtag Challenge
  • Branded Effects
  • Top Views
  • In-feed Ads

Brand Takeover

Ved denne kampagnetype kommer du med det samme i kontakt med brugeren gennem fullscreen statiske eller dynamiske annoncer, som er med til at skabe en stærk visuel visning af dit brand.

  • Kampagnen fanger brugerens fulde opmærksomhed gennem fullscreen-oplevelser.
  • Der er mulighed for både statisk og dynamisk materiale.
  • Understøtter 3-sekunders JPG og 3-5-sekunders videomateriale.

1 resize

Hashtag Challenge

Et specielt one-of-a-kind-annonceformat, som skaber stort engagement, hvor brugerne får mulighed for at være kreative og udtrykke sig gennem ens challenge. Ved brugen af denne type annonce lægges der vægt på brand awareness og knapt så meget trafik væk fra annoncen.

  • Kampagnetypen favner bredt, da alle har mulighed for at deltage med kreativt content til det valgte tema til ens kampagne.
  • 3-6 dages kampagne med mulighed for flere placeringer, guides samt nem opsætning.
  • Gennemsnitligt engagement på 8,5 % gennem likes, kommentarer og delinger.

2 resize

Branded Effects

Lad brugeren slå sig løs med ”håndlavede” delevenlige klistermærker, filtre og andre specielle effekter med Branded Effects. Udfold den kreative side af jeres brand og skab stort engagement fra brugerne.

  • Kreativ og sjov måde at interagere med brugerne.
  • Mulighed for at ramme et bredt publikum gennem et visuelt sprog, som ikke afgrænses af tid, sted eller kultur.

3 resize

Top Views

Et videoformat, der præsenterer dit brand på den bedste placering på TikTok. Med denne kampagnetype er du garanteret brugerens opmærksomhed, da du med disse videoer har mulighed for at blive set som det første, når app’en bliver åbnet.

  • Du får direkte kontakt til brugeren ved at promovere dit brand på TikToks bedste sendeflade.
  • Du får op til 60 sekunders fullscreen-video med autoplay og lyd.
  • 100 % opmærksomhed fra brugeren uden forstyrrelser.

4 resize

In-Feed Ads

Fortæl din virksomheds historie gennem ”For You”-feedet, hvor du har mulighed for at skabe tilpasset videomateriale til brugeren.

  • Du bliver synlig i ”For You”-feedet med op til 60 sekunders video med autoplay og lyd.
  • Brugerne kan like, kommentere, dele, følge og samtidig lave egne videoer med samme musik mm.

5 resize

I bund og grund synes TikTok at være en platform, der giver dig mulighed for at skabe en masse værdifuld interaktion med din målgruppe. Dette er naturligvis din mulighed for at opbygge en masse virksomhedsengagement for din målgruppe, hvilket selvfølgelig gerne skal betale sig tilbage i øget brandkendskab, trafik på din hjemmeside og dertil selvfølgelig diverse værdifulde konverteringer på din hjemmeside.  

Annonceringsmulighederne på TikTok er stadig på så tidligt et stadie og det samme gør sig gældende for deres behandling af data. Det er fornyeligt blevet lækket, at TikTok indsamler data om ens netværk, IP-adresse, wifi-oplysninger, wifi-navn, apps, apps, man har slettet samt ens lokationer. Det får pludselig de seneste sager omkring Facebooks brug af Cambridge Analytica til at famle.

Derfor anbefaler vi hos River Online ikke, at man gør brug af TikToks annoncering, før deres databehandling har fået et solidt løft.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                    FMP Badge whitesmall

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987