Skip to main content
SEO

Er title tag længden ændret?

Af august 22, 2019maj 2nd, 2022No Comments

Hov hvad er nu det? Pludselig begynder flere og flere title tags ude på Google at have "…." i slutningen af titlen.

Det ser ikke pænt ud og påvirker CTR’en negativt:

I en længere periode har man aktivt gået efter en længde på ca. 571 – 600 pixels som grundregel. Skrev man en title med en længde inden for disse rammer ville den fulde tekst står der uden problemer.

Nu ser vi at vores egne title tags til forsiden bliver afkortet ved 519 pixels. Vi har optalt antal pixels i vores title tag optimizer værktøj:

Vi har undersøgt situationen nærmere og det ser ud til, at ændringen ses på langt flere sider end tidligere. Meget tyder derfor på at Google har ændret noget for visning af title tag.

Det er naturligvis også blevet undersøgt på mobilen. Her bliver vores title tag vist uden problemer og der er på søgeresultatsiden ikke vist nogle resultater med “…” i slutningen. Ofte har det altid været sådan, at desktopversionen kunne vise flere tegn end mobilversionen. Nu tyder det på, at det er omvendt:

Hvad så nu – hvad betyder det i praksis?

Mere og mere trafik online kommer via mobilenheder. Det er ikke nogen hemmelighed og de ved langt de fleste.

Fra januar til august står mobilvisninger på River Online for 53% af antallet af besøgende. 40% er via desktop og de sidste få 7% kommer via tablets.

40% desktop er dog stadig en stor andel, og bør man derfor stadig tænke på at udforme sit title tag, så den også passer til desktop versioner.

Husk på, at mange søgninger stadig foregår i arbejdstiden, når ens kunder sidder ved computeren. For nogle brancher kan det betyde mere end andre, at man benytter den fulde title længde på mobilen, og måske til dels lægger mindre vægt på, om desktop bliver vist 100%. En ting er dog sikkert, det vigtigste budskab, som f.eks. en CTA, bør være forinden title forkortes.

Hvor lang må title tag nu være?

Godt spørgsmål.

Langt de fleste måler tegn i title tags, vi mener dog ikke at det er det rigtige. Et stort W (17 pixels) er f.eks langt bredere end et stort I (5 pixels) (jf. ældre font-size). Måler man i tegn, bliver der derfor ikke taget forbehold for dette.

Vi mener stadig at dette omkring længden er så nyt, at vi endnu ikke kan finde data, som understøtte dette. Dog har vi lavet en undersøgelse, og vi kan se at flere title tags som er på de tidligere anbefalede 571-600 pixels (jf. tidligere font-size) nu ikke længere vises korrekt.

Vi har testet 30 title tags på forskellige Google søgninger og regnet gennemsnittet af pixels ud, inden titlerne forkortes med “….”:

Gennemsnittet for alle overstående er på 516 pixels (jf. tidligere font size). Kan det virkelig passe at Google er gået fra at vise fra 600 pixels på dekstop til nu kun at vise 516 pixels? Vi holder naturligvis os opdateret 24-7 omkring denne tendens. Meget tyder nemlig på at mange title tags nu skal omskrives til gennemsnittet på 516 pixels ift. den måde man tidligere har skrevet title tags på. Regner man i tegn er gennemsnittet 65.

Hvad med meta beskrivelsen – Er den ændret?

Din meta beskrivelse, som er den beskrivelse, du ser under linket på  dine Google resultater, har ingen effekt på dine placeringer. Dog har det en effekt på din CTR, som man dertil mener har en lille effekt på placeringen. Derfor skal du også have fokus på din beskrivelse når du laver god SEO. Sørg for at få nogle klare call to actions, og få ord og sætninger med, som dine kunder kan lide og får dem til at klikke på dit link.

Meta beskrivelse har i en lang periode ikke måtte være mere end 160 tegn på desktop og man har altid anbefalet under 130 tegn på mobile enheder.

Vi har nu ændret title tag på forsiden til maksimum 516 pixels jf. tidligere font-size og den vises nu helt perfekt. Det viser bare at vi har hold i vores antagelser omkring en maksimumlængde.

Dog ser vi at meta beskrivelsen nu ender med … Den fylder i øjeblikket 159 karakterer, hvilket er under 160 som tidligere er maksimum.

River Onlines meta beskrive bliver nu cuttet af ved 149 karakterer. Det vil sige at vi har mistet 10 tegn.

Vi har derfor også testet 20 forskellige meta beskrivelser i mange forskellige brancher:

Den længste meta beskrivelse indtil man rammer… er på 172 tegn eller 1269 pixels. Den korteste er på 149 tegn og 1231 pixels. Det sjove er blandt andet, at den ene beskrivelse kun har 160 tegn, men fylder over 1280 pixels. Det viser bare hvor stor forskel, der er på tegn og pixels.

Vi har regnet gennemsnittet ud:

  • 158 tegn
  • 1253 pixels

Hvad med meta beskrivelse på mobilen?

På mobilen slutter den et andet sted end desktop. Her måler den 126 tegn og 1040 pixels. Det betyder at gennemsnittet på desktop viser omkring 32 flere tegn og 213 pixels ekstra.

Derfor passer de nuværende retningslinjer på mobilen på maksimum 130 tegn perfekt.

Det tyder derfor på, at der er lavet markante ændringer på dekstop versioner for title tags og meta beskrivelser.

Vi anbefaler derfor at man ikke bør lave en meta beskrivelse på over 130 tegn. Så er man sikret at have styr på både mobil og desktop.

Skal vi hjælpe dig?

Har du brug for hjælp til at få skrevet professionelle title tags og meta beskrivelser med den korrekte længde, så tag fat i os til en uforpligtende snak. Vi er eksperter på området og kan være med til at løfte din forretning yderligere via SEO optimering.

Vi arbejder altid målrettet med innovation og udvikler selv vores mange værktøjer. Derudover har vi et udviklerteam, som sidder og hjælper os med at skabe værktøjer vi bruger til at skabe resultater for vores kunder. Benyt formularen forneden hvis du ønsker at høre mere om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse