Skip to main content

Jeg så det første gang i beta i starten af året, hvor jeg fandt det inde på Copyscape.com. Siden da har jeg brugt det rigtigt meget, da det er et værktøj, som man lige burde køre sin hjemmeside igennem, for at se om man et sted på sin hjemmeside har dobbelt indhold, mellem 2 eller flere URL's. Jeg vil lige lave en mindre gennemgang af værktøjet her på siden, også kan du jo ellers selv gå ind og prøve denne lille forlystelse ud.

Velkommen til Siteliner:

Her har vi så Siteliners forside, meget simpel, og lige til at gå til, du får en hurtig briefing om hvad værktøjet kan i bunden af siden. Lad os prøve og hoppe videre og se hvad den finder ud af.

Siteliner, scannings side:

Se, det er her hvor det begynder at blive spændende, fordi nu går den igang med at scanne din side. Siteliner er begrænset, da det kræver en del fra Copyscape, så den scanne kun side 500 mest vigtige sider, baseret på intern linkbuilding, osv.

Det er lidt en ulempe at kun 500 sider bliver scannet, men det er bestemt bedre end at ingen sider bliver tjekket, og mange blogs osv, har heller ikke 500 sider. Så det går an. Men det kommer jeg lige til lidt senere hvad man så kan gøre.

Som du kan se er den delt op i Overview, Duplicate Content (Internt), Døde Links og Skipped Pages.

Skipped Pages, eller som på dansk betyder “sider som er sprunget over”, er vældig spændende fordi, den respekter hvis du har eksempel har:

  • Blokeret en crawling via. Robots.txt
  • Siden har Noindex tag
  • Siden har et 301 redirect/302
  • Respektere canonical sider

Det tager den højde for, og sørge for at siderne ikke bliver tjekket, da de sandsynligvis ikke har DC, det skal dog lige siges at det ikke er en garanti med udelukkelse af crawling fra Robots.txt eller med rel=canonical at der ikke er Duplicate Content. Mine 5 skipped pages, er mine “Comments URLS”.

Lad os kigge på det forbandede duplicate content jeg har!

På det eksempel som jeg har taget her, kan man se at mellem Forsiden(Seomaster.dk) & SEO Bøger(Seomaster.dk/seo-boger) har jeg  68 ord på forsiden, som matcher til 68 ord på min artikel om seo bøger. Hvilket i mit tilfælde ikke betyder noget. Men lad os antage at du har en webshop som sælger Slips. Så kan du nemt have meget duplicate content ved eksempelvis sortering af pris. Lad mig vise dig lidt grafik (Jeg er ikke skide god til at tegne):

Det er et meget kendt problem, som alle webshop ejere kender til. Det kan dog løses på mange forskellige måder:

  • Rel=canonical – fra den nye URL til den orginale
  • Noindex,Follow metatag – Så vil google ikke indeksere kopien
  • Brug hash-tag på kopien eksempelvis: www.dinhjemmeside.dk/slips#?prize-first – Google læser ikke det efter #.

Det var nogle måder man kunne undgå duplicate content på. Men det er altid en vurderings sag om der er duplicate content eller ej, snak med din SEO mand om det!

Ulemper ved brug af Siteliner

Som jeg ser det, er der ikke nogen ulemper. Da det er et gratis værktøj som giver dig en hulens vigtig info på kort tid. Men du får dem lige aligevel:

  • Du kan kun tjekke den samme URL en gang hver 30′ dag.
  • Den tjekker kun 500 sider

Hvis du ønsker at tjekke en side igen, eller tjekke mere end 500 sider, så skal du skrive til dem. De er super flinke og hjælper dig gerne igennem. Jeg har været i kontakt med dem.

Alternativer til Siteliner.com

Den eneste som jeg vil nævne er Thomas Rosenstands DCfinder.com – jeg har prøvet det, jeg var ikke vildt imponeret. Det tog en helvedes tid at scanne en side, den respekterede ikke mine sider med eksempelvis rel=canonical. Men udover det virker programmet godt, den finder alle små detaljer inden for duplicate content. Og deres engelske support er vældig flink.

Det var en hurtig gennemgang af værktøjet.

Nu er der næsten igen undskyldning for ikke at smide sin webshop, blog eller hvad du nu har igennem værktøjet. Held og lykke, og hvis du har nogen spørgsmål, kritik eller andet til artiklen, så lad mig høre fra dig i kommentar feltet tak! Nyttige links til artiklen: Siteliner FAQ OBS: HVIS du kunne lide artiklen, så gør mig den kæmpe tjeneste at del den ude i venstre side er der en dele boks. Så bliver jeg også en glad mand 🙂

Emil Sørensen / SEO Manager

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse