Skip to main content

Tusindvis af kroner spildes på Google Shopping – hver eneste dag

Af august 20, 2019februar 17th, 2022No Comments

Hver dag bruges der tusindvis af kroner på Google Shopping, men der er alt for lidt fokus på kvaliteten af de produkter, der leveres til Google. Det kan man næsten ikke bebrejde nogen, for det kan være svært at administrere flere hundrede, tusinde eller måske hundredetusinde produkter i en prioritet som giver mening, men ofte kan man faktisk slå gennem på enkelte stærke punkter.

Hvornår spilder man pengene på Google Shopping?

Man spilder sit budget på Google Shopping, hvis man viser de forkerte produkter. Så simpelt er det. Og hvad er et forkert produkt? Det er et produkt, som kunden trykker på med en tanke om at købe, men så er produktet alligevel ikke det, som kunderne leder efter.

Her er en søgning fra 19-08-2019 kl. 15.15 på ”billige løbesko”:

Vi har i alt 10 forskellige annoncerer i det her resultat.

I det her tilfælde kan jeg prøve at sætte mig selv i perspektiv som kunde. Jeg er en mand, og jeg bruger str. 42 i sko. Lad os undersøge hvor mange af disse 10 resultater der i princippet er relevante for mig:

1) https://www.mandmdirect.dk/01/details/NB1698

Nr. 1 har ingen relevans, for den er ikke på lager i min størrelse.

2) https://www.zalando.dk/nike-performance-revolution-neutrale-lobesko-n1243a0pl-q11.html

Denne her fra Zalando har ej heller relevans. Det er faktisk en børnesko, men det fremgik ikke i Google Shopping resultatet.

3) https://www.zalando.dk/asics-gt-1000-7-neutrale-lobesko-as143a05j-k13.html

Endnu en børnesko fra Zalando og denne er endda udsolgt.

4) https://www.mandmdirect.dk/01/details/NB1692

Stadig ikke i str. 42, som er den størrelse jeg leder efter.

5) https://www.intersport.dk/maerker/nike/revolution-4/nike.aj3491.001.0888412661381.html

Stadig ikke i min størrelse da der er tale om et dameprodukt. Dog er det ”ok” eftersom søgningen er generel.

6) https://www.sportamore.dk/produkt/140914-nike-revolution-4-m-svartvit/621051

Yes! Resultat nr. 6 er endelig en sko jeg rent faktisk kan bruge. Og mange andre kan sikkert også bruge resultatet, da det ser ud til at der er et kæmpe lager.

7) https://www.lagersport.dk/nike-revolution-i-sort-hvid-kvinder.html

Findes på lager i mange størrelser. Stadig en kvindesko, men det er i orden fordi vores søgning er generel.

8) https://www.sport24.dk/asics-gt-1000-6-gs-boern.html

Børnesko, pink, ikke i vores størrelse. Er det virkelig den sko man forbinder med en generel søgning på ”Billige løbesko”? Det er en ommer SPORT24.

9) https://www.loebeshop.dk/nike-herre-downshifter-9.html

En enkelt på lager i den størrelse jeg søger, hvilket er et acceptabelt resultat, så den er kvalificeret i forhold til det jeg søger.

10) https://www.billigsport.dk/Asics-Gel-Ikaia-løbesko-junior-1001591695

Endnu en juniorsko – det er ikke brugbart.

Hvad kan man gøre som annoncør?

Man kan gøre rigtig meget, for at ens produkter ikke bliver vist uhensigtsmæssigt. For at komme det til livs, er det vigtigt, at man forstår nogle grundprincipper i hvordan Google Shopping fungerer.
For det første skal man være opmærksom på, at Google Shopping baserer sine resultater på trafikmønstre, dvs. hvis du har en vare i Google Shopping, som har fået rigtig meget trafik, og derved har solgt 90 % af de tilgængelige størrelser, så bliver den givetvis ved med at modtage en stærk prioritering i Google Shopping, indtil den er helt pillet af.

Google tager ikke højde for varer, som har forskelligt lagerantal ud fra varianter, så her skal man hjælpe Google på vej. Det gøres f.eks. ved at slukke annoncer helt på produkter, som ikke har de mest populære størrelser på lager. Fælles for alle de undersøgte shops er, at de i alle tilfælde har en eller flere varer, som i de tilfælde ville klare sig bedre på en generel søgning såsom ”Billige løbesko”, end den vare som ligger der lige nu. I tilfældet med juniorprodukterne bør man løse problemet, ved at optimere sit feed til at angive om produkterne er for voksne eller børn – her plejer Google at rette fornuftigt ind, men det kræver selvfølgelig, at dataene bliver sendt i feedet.

Hos River Online arbejder vi uden om faldgruberne

Vi har de nødvendige værktøjer til at administrere Google Shopping til at vise de mest relevante produkter, og undgå de største syndere. Vil du høre mere om vores løsning, eller ønsker du en gennemgang af dine Google Shopping resultater så benyt formularen forneden.

Samlet overblik

Konklusionen er desværre skræmmende – kun 2 ud af de 10 resultater i Google Shopping kunne levere et brugbart resultat til en herre, som leder efter løbesko i størrelse 42.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse