Det er ikke sikkert, at du har tænkt over det. Typisk generer dit CMS system dem helt af sig selv. Men faktisk så har dine URL adresser stor betydning for din hjemmeside. Når søgemaskinerne skal ranke din side, er dine forskellige URL adresser nemlig en del af udregningen. Det betyder, at de være optimeret, således at de giver mening i forhold til sidernes indhold. Men også at de er teknisk korrekt opsat.
Hvad er URL?
En URL adresse er det de fleste kender som en webadresse. Det vil sige den der tekst oppe i feltet på din browser, som f.eks. lyder på: https://www.riveronline.dk
Den kan også starte med HTTP og FTP. Disse er protokoller. Skal din hjemmeside være sikker til f.eks. betaling med kort, så bør den altid have protokollen HTTPS.
Udover protokollen så indeholder adressen og et domænenavn. I vores tilfælde er det ‘riveronline’. Derefter kommer en domæneendelse ‘dk’, som viser, at det er en dansk webadresse. Efter domæneendelsen kan der komme flere kategorier og underkategorier, der giver en bedre beskrivelse af sidens indhold. Det kunne være:
https://www.riveronline.dk/seo/soegeordsanalyse/
eller
https://www.riveronline.dk/marketing-tyskland/google-ads-i-tyskland/
Kategorier og underkategorier giver derfor den besøgende en bedre idé om, hvad siden indeholder. Udover det kan de også have betydning for din placering i Googles søgemaskine.
Hvad betyder URL i din markedsføring?
Hvad pokker er en status 200?
Når din webadresse skal vises, sendes der automatisk en forespørgsel til serveren. Den sender så forskellige statuskoder tilbage, hvis der er fejl på din side, siden er flyttet eller siden ikke kan vises. For at din side er i orden og kan vises, skal den have statuskoden 200.
Hørte vi dig sige 301 redirect?
Der kan være flere årsager til, at din side er blevet flyttet. Det kan være fordi, du har ændret din URL, men at du stadig har links til den gamle adresse. Når det sker, sender serveren en 301 statuskode. Det betyder, at den besøgende, der har klikket på linket, istedet bliver sendt videre. Det vil typisk være til dit hoveddomæne, altså din forside på hjemmesiden. Det giver selvfølgelig nogle problemer, hvis du har ukorrekte URL adresser i f.eks. annoncer. Har kunden klikket på et bestemt produkt, men lander så i stedet på forsiden, opgiver personen måske at finde produktet. Læs mere om redirect her.
Endnu en 404 fejl – skal vi hjælpe dig?
404 er den mest irriterende statuskode. Det betyder nemlig, at der er sket en fejl og at siden ikke kan vises. For at undgå dette og andre fejl, bør du altid løbende tjekke dine webadresser igennem. På den måde kan du undgå, at dine kunder bliver sendt videre til en anden side eller bliver mødt af en fejl side.
Er du usikker på, hvordan du efterser dine URL’s? Vi er kun et opkald væk, og vi har et hold af erfarne specialister, der elsker at optimere dine URL’s!