Skip to main content
Markedsføring

Vi gør noget ekstra for vores kunder til Black Friday

Af oktober 25, 2019februar 17th, 2022No Comments

Black Friday er dagen, hvor vi giver lidt mere til vores kunder. Uden merbetaling.

Kulminationen på et langt samarbejde

Nøglen til en succesfuld Black Friday er, at man følger Black Friday tæt hele dagen. Særligt hen mod de sidste arbejdstimer, er det ekstrem vigtigt at have styr på markedsføringen. Langt det meste salg ligger på de mest utaknemmelige tidspunkter, nemlig mellem kl. 20 og 24:

Årets vigtigste salgsdag kan hurtigt blive ret tung. Man skal være på pinden ihvertfald fra kl. 8 til 24 om aftenen for at holde øje med, at marketing kører som det skal. Det er 16 timers arbejde og monitorering. Hvis man blot tager øjnene fra markedsføringen i en times tid, kan man risikere at løbe tør for budget, så annonceringen stopper. Hos River Online ser vi Black Friday, og den arbejdsmængde der ligger på dagen, som den bedste gave vi kan give til vores kunder, som ønsker at køre Black Friday. Derfor er der traditionen tro ingen ekstra omkostning forbundet med 16 timers kampagnestyring og monitorering på dagen. Det giver alle vores kunder en god mulighed for at få det maksimale ud af årets største salgsdag.

Hvordan føles det at få ½ - 2 måneders omsætning på én dag?

Overvældende er det ord som de fleste af vores kunder bruger, når det bliver Black Friday. Selvom vores kunder vækster rigtig meget på omsætningen måned for måned, så ser vi stadig på dagen som den mest vilde salgsdag. Eksempelvis har en af vores kunder, som sælger elektronikudstyr, opnået 2 måneders omsætning på én enkelt dag:

Forberedelserne er allerede i gang

Hvor lang tid kræver en forberedelse på Black Friday? Ja, faktisk estimerer vi, at det tager ca. 1 måned at forberede en god Black Friday. Det betyder også, at flere af vores kunder allerede har fået besked om, at det er nu vi skal i gang. Flere har allerede valgt hvilke produkter der skal sættes ned, hvilket budskab vi skal køre på dagen og hvor meget budget vi estimerer at bruge til annoncering på selve dagen. Vores anbefaling er, at man typisk allokerer ca. et halvt til et helt månedsbudget til én enkelt dag. Så hvis man er vandt til at bruge 50.000 på markedsføring om måneden, så skal man typisk allokere 25.000 – 50.000 til Black Friday. Det er selvfølgelig forskelligt hvor meget man vælger at gøre ud af Black Friday.

Hvilke tanker går der til forberedelse af Black Friday?

Når man planlægger Black Friday, er det vigtigt, at man gør sig nogle generelle tanker om, hvordan man skal sammensætte ens tilbud. Havde du et ringe salg sidste Black Friday? Så kan det være, at du kan nikke genkendende til én eller flere af disse udsagn:

1) Dine varer er skæve i forhold til jul. Husk at langt de fleste kigger efter julegaver til Black Friday. Hvis dine varer ikke passer særlig godt som julegaver, så er dit Black Friday potentiale begrænset. Det kan også være, at du har valgt at give rabatter på varer ude af sæson, fordi de fylder på lageret, og det lyder måske smart, men forvent ikke et større salg

2) Du har begrænset dine rabatter til særlige varer, selvom din produktspredning historisk er meget varieret. Undersøg din historik, hvis du i forvejen sælger mange forskellige slags varer, så er det sikkert ikke anderledes på Black Friday

3) Du har fokuseret på at sælge noget, som ikke har solgt i forvejen. Har du nogle gamle outlet varer som bare står og samler støv? Chancen for at de sælger på Black Friday er ikke stor, hvis de ikke kan sælges på normal vis. Hvis man behandler Black Friday som en mulighed for at rydde lageret for gamle varer, man ikke kan sælge, så kan man ende med en lang næse – sælg de varer folk ønsker at købe

4) Du prøver at køre tilbud flere dage end Black Friday. Det er muligt at sikre nogle ”OK” salgstal i perioderne uden for selve Black Friday. Problemerne opstår, hvis du under Black Friday kører store marketingsbudgetter og forventer at lave samme omsætning f.eks. lørdag og søndag efterfølgende, så kan du ende med blodrøde bundlinjetal – kunderne har måske allerede brændt deres penge af om fredagen.

Traditionen som går igen

Det er ikke første gang, at vi er lidt mere med på Black Friday. Vi kan faktisk finde rødder tilbage til 2016, hvor vi for første gang i Danmark rigtigt begyndte at gå op i dagen som en salgsdag. Vi har nogle gode minder som er eviggjorte på vores Facebook side:

2016

2017

2018

Hop på vognen med erfarne Black Friday marketingspecialister

Tiden løber afsted for dem som ønsker at få en bid af kagen på Black Friday. Konverteringsraten er 3 – 5 gange større end normalt, og i 2019 bliver det den absolut største salgsdag hidtil i Danmark.

Hos River Online ved vi, hvordan man strikker en succesfuld markedsføring sammen på Black Friday. Udfyld formularen i bunden af siden, så vi kan skynde os i gang. Tiden er knap, der er kun 1 måned til Black Friday 2019.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse