Skip to main content

Du sidder som ejer af et hotel og benytter højst sandsynligt OTA’er, men hvordan vil det se ud, hvis det ikke var en nødvendighed? Du vil muligvis få en væsentlig bedre bundlinje, da du ikke betaler de typiske 15-30% videre til en online travel agent. Hvad ville der ske, hvis de gik direkte til dig og lavede bookingen?

OTA’ere gør det meget nemt for os som forbruger, da vi langt nemmere finder hotellet og ofte bliver mere eksponeret gennem Hotels.com, Booking.com osv. Dog er det ikke blevet billigere for hotelejer, at betale den høje fee videre til en agent. De har også ofte en del større marketingbudget end almindeligt dødelige.

Få data’en og relationen tilbage! Du sidder højst sandsynligt ikke selv med data’en på dine gæster, da det ofte foregår via et dealsite eller OTA, hvilket gør det svært at ramme dem igen eller forstå sin egen målgruppe bedre. Hvis vi i stedet går på et dealsite, så vil du muligvis miste din kunde til et konkurrerende hotel.

Agenterne

Det ene udelukker ikke det andet. Det er klart, hvis du aldrig rigtig har markedsført dig selv eller er relativ ny i branchen, så vil en agent være en god vej. Men begynd overvejelserne omkring egen markedsføring tidligt. Jo mere data des bedre annonceringsmuligheder for dig selv. Tilbage i slut 90’erne var brugen af agenter et must, da vi typisk ikke så de bedste bookingsystemer online. Derfor gav det rigtig god mening med agenter. Især da gæsterne måske ikke altid lige kom online.

I dag vil 9/10 generelt foretage en booking online. Det er nu pengene skal tilbage på egne hænder.

Fordele og ulemper

Der er altid fordele og ulemper. De åbenlyse årsager er selvfølgelig, at du får langt flere penge på bundlinjen og så får du gæsten tilbage hos dig og ikke hos OTA’erne. Da du pludselig ejer din egen data omkring gæsterne, så har du derfor også mulighed for, at du kan interagere meget nemmere og bedre med dem. Det giver loyale kunder. Du kan derfor også lave mersalg til dine kunder, dette kan eksempelvis ske gennem flere spændende tjenester, som ligger derude i forvejen.

Ulemperne er også åbenlyse. Du får ikke kunden tilbage over natten. Dette er en investering og kræver tid. Men det er hele kampen værd. Når du træder ud af den online agent-verden, så er der selvfølgelig områder, hvor du kan tabe en smule gæster. Derfor er det vores klare anbefaling, at man ikke bare smider alt på et bræt. Det skal være en blød transaktion. Du vil selvfølgelig på sigt forsvinde, hvis folk søger direkte inde på Hotels.com, Booking.com osv.

Markedsføring tilbage på egne hænder

Hvis du ønsker bookingerne direkte, så skal du selvfølgelig gøre en indsats i markedsføringen.

Der vil du, med alle de gode muligheder, kunne tage gæsten tilbage til dig. Her får du selvfølgelig data til at gøre det bedre og bedre.

Kanaler som Google og Facebook rigtig gode. Google har endda en rigtig fed feature under Display, som hedder Custom Intent. Her kan du eksponere ud fra kunders adfærd på andre sites eksempelvis Booking.com og Hotels.com. Hvis de forlader en af førnævnte sites og går videre til Ekstrabladet.dk, Børsen.dk osv. så kan du have et Display Bannere liggende med eksempelvis dit hotel. Yderligere kan du bruge det på samme måde, men hvor kunden kun har lavet en søgning på Google. Det kunne være Hotel København og hvis de ikke ender på dit site efter søgningen, så kan du eksponere for disse personer på Ekstrabladet.dk, Børsen.dk osv.

Ovenstående blot for at nævne nogle konkrete eksempler.

Vil du høre mere om vores mange års erfaring og cases indenfor Hotel- og restaurationsbranchen, så tøv ikke med at tage fat i os. Vi deler altid ud af vores ekspertise og viden.

Skriv dig op her og få en analyse af netop dit setup.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse