Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Google Page Experience Update

 Google har for nylig annonceret at der kommer en ny algoritmeændring, som kommer til at blive målrettet den måde brugeren interagerer med sidens indhold. Opdateringen forventes dog ikke gå live før en gang i 2021, så der er masser af tid til at tilpasse sig denne kommende algoritmeopdatering.

Den nye algoritmeændring er designet til at se på hvordan en given side formår at engagere brugeren til at udføre den ”rigtige” handling.

Men hvad er en god sideoplevelse (Page Experience)?

Til at bedømme hvad der er en god sideoplevelse, har Google indtil videre defineret 3 elementer som de kigger på, og de henvender sig alle til hvordan siden indlæses. Google kalder disse 3 elementer ”Page Experience Criteria”

Har du været i hænderne på et SEO-bureau indenfor de seneste 2 år, har du sikkert fået tudet ørene fulde af at din side skal have en hurtig indlæsningshastighed på mobile enheder, være beskyttet af et SSL-certifikat og være mobilvenlig. Dette bliver ikke mindre vigtigt nu, eller rettere, når algoritmeændringen bliver offentliggjort, da dette også er formålet med denne opdatering.

”Men det er allerede en del af Googles algoritme at min side skal være hurtig og mobilvenlig”

Det er korrekt, men forskellen ligger i måden målingerne bliver foretaget på. Tidligere, eller rettere, som det er nu, bliver sidens hastighed, performance og mobilvenlighed målt med værktøjer, hvor det i fremtiden vil blive den besøgendes data der bliver brugt til at vurdere sideoplevelsen.

De tre elementer som fremhæves til denne opdatering, kalder Google ”Core Web Vitals” eller på dansk ”Vigtige netstatistikker” og du kan faktisk allerede nu se hvordan Google vurderer netop dine sider. I maj 2020 kom der et nyt punkt i Google Search Console, hvor de 3 vigtige kerneelementer for en god brugeroplevelse vurderes.

Illustreret, vil den samlede vurdering af sideoplevelsen komme til at se således ud når den nye ”Core Web Vitals” indarbejdes i Googles algoritme

page experience signals

Hvad er Core Web Vitals?

Selvom Google tidligere har meldt ud at de nu bruger målinger baseret på den mobile platform, så Google alligevel valgt at inkludere målinger fra både mobil og desktop i Search Console.

Disse hjørnestenselementer i den nye opdatering kan kort forklares på følgende måde.

Største udfyldning af indhold

Forkortelse: LCP
Betydning: Largest Contentful Paint
Forklaring: Hvor lang tid der går, før sidens største synlige element er gengivet

lcp

Læs mere om LCP
Læs tip til optimering af LCP

Ventetid efter første input

Forkortelse: FID
Betydning: First Input Delay
Forklaring: Hvor lang tid der går, før siden reagerer på brugerhandlinger

fid

Læs mere om FID
Læs tip til optimering af FID

Akkumuleret layoutskift

Forkortelse: CLS
Betydning: Cumulative Layout Shift
Forklaring: Hvor meget sidens brugerflade bevæger sig under sideindlæsningen.

cls

Læs mere om CLS
Læs tip til optimering af CLS

De sidste 4 elementer i ”Google Page Experience Signals” er allerede en del af den nuværende algoritme, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på, men lade dig selv undersøge emnerne nærmere.

Mobilvenlighed
Test din side her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Sikker Surf
Læs om sikkerhedsproblemer her: https://support.google.com/webmasters/answer/9044101

HTTPS
Læs om beskyttelse af website med HTTPS: https://support.google.com/webmasters/answer/6073543

Uhindret adgang til indhold
Læs mere her: https://webmasters.googleblog.com/2016/08/helping-users-easily-access-content-on.html

Opdateringen kommer også til at inkorporere elementer, som allerede er inkluderet i algoritmen.

Time to First Byte (TtFB)
Læs mere om emnet her: https://web.dev/time-to-first-byte/
TtFB hører ind under indlæsning, også kaldet ”Largest Content Paint” (LCP)

First Contentful Paint (FCP)
Læs mere om FCP her: https://web.dev/fcp/
FCP ligger også under paraplyen LCP

Total Blocking Time (TBT)
Læs mere her: https://web.dev/tbt/
TBT tilhører emnet Interaktivitet, også kaldet First Input Delay (FID)

Time to Interactive (TTI)
Læs mere her: https://web.dev/tti/
TTI er også indirekte en del af FID

Selvom ovenstående 4 målinger i algoritmen læner sig op ad elementer i Core Web Vitals, så kommer de ikke til at indgå i opdateringen, da de allerede indgår i andre dele af algoritmen. Dette kan dog ændre sig, da vi ikke kender den færdige udgave ag CWV

Hvordan tester jeg min side?

Ud over at kigge på dine tal i Google Search Console, kan du bruge værktøjet LightHouse, som er indbygget i Google Chrome. Hvis du bruger en anden browser, så kan du gå ind på https://web.dev/measure/ og teste din side.

Hvornår kommer opdateringen?

Google har ikke sat en dato på hvornår opdateringen bliver udrullet, men har lovet at give besked minimum 6 måneder før opdateringen. Selvom der er minimum 6 måneder til opdateringen, så er der ingen grund til at vente, for du skal ikke danse efter Googles violin. Du skal give dine besøgende den bedste oplevelse, og min vurdering er at hvis du forventer at blive ramt af denne opdatering, så vil du også se et boost i din trafik, hvis du fikser problemerne. Generelt er dine besøgende måske træt af at de skal vente alt for lang tid før dit indhold bliver vist på skærmen, er træt af dine popups, som dækker det primære indhold eller at indholdet flyver rundt på skærmen, som det indlæses.

Kilder:

Fra hestens egen mule: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
Læs mere om elementerne i Core Web Vitals her: https://web.dev/vitals/

 

Skal du have hjælp til at gøre din side klar til Google?

Hos River Online hjælper vi dagligt vores kunder med at være bedre på Google ved hjælp af SEO. Lige nu kan du få vores gratis 360 analyse, så kan du få et overblik over, hvor du skal sætte ind for at få bedre placeringer på Google. Udfyld vores formular, og vi kontakter dig inden for 48 timer.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                                  

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987