Skip to main content

SEO – lad os hjælpe dig forrest på Google

Vi arbejder målrettet med innovation af søgeoptimering. Vi udvikler selv værktøjer og systemer og har et stort udviklerteam, som hele tiden finder nye effektive måder at arbejde med SEO på. Vi har en fantastisk intern kultur, som tiltrækker dygtige og engagerede folk. Vi headhunter altid vores SEO-konsulenter, da vi derved kan finde de konsulenter, som leverer de absolut bedste resultater. Kort sagt: vi brænder igennem! Og vi giver alt, hvad vi har i os, for at levere det bedste til dig.

Hvad er søgemaskineoptimering?

SEO står for betegnelsen search engine optimization, som på dansk kaldes for søgemaskineoptimering. SEO betyder, at man arbejder med forskellige elementer på sit website for at tilpasse det til Googles retningslinjer, så websitet løbende bliver mere synligt på Google. Men synlighed er én ting, og topplaceringer er noget andet.

Optimering af søgemaskiner kan ikke læres i løbet af fem minutter. Denne landing page er målrettet til at gøre Search Engine Optimization så nemt forståeligt som muligt. Du vil hurtigt opdage, at søgemaskineoptimering ikke har noget med magi at gøre – som mange fejlagtigt tror. SEO handler primært om at analysere data, udarbejde en strategi og implementere denne strategi i form af forskellige SEO-optimeringer.

SEO er opdelt i on-page og off-page. Det er derfor absolut ikke kedeligt at arbejde med SEO, da man ofte skal tilpasse sig Googles nye algoritmer. Google gør hele tiden optimeringen endnu mere kompleks og tidskrævende, og det er derfor vigtigt, at man hele tiden holder sig up-to-date. I gamle dage kunne man nemt manipulere søgemaskinerne, men dette er ikke tilfældet længere. Derfor er gode resultater i forhold til SEO heller ikke nogen tilfældighed.

Når man skal skabe topplaceringer, bør man altid arbejde med alle aspekter omkring SEO. Disse kan som hovedregel deles op i de følgende tre:

  • On-page optimering, som er alle tekster på et website og generel optimering af title tags og meta beskrivelser.
  • Teknisk SEO, som omhandler alle tekniske aspekter som f.eks. sidens hastighed, indeksering, duplikeret content og at koden skal være rigtig i forhold til Googles retningslinjer. Dette var blot nogle få relevante ting, og derfor har vi på næste link også skrevet alt om Teknisk SEO optimering.
  • Det sidste er linkbuilding, som er links fra andre sider til din side.

Vi kommer mere i dybden med alt det ovenstående nedenfor, men allerede nu bør du have en god grundforståelse for, hvad SEO er.

7 tips til at komme ind i tyskland

Skal vi se på potentialet for at rykke din hjemmeside frem på Google?

Udfyld formularen her, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

Hvordan er Googles søgeresultat indstillet?

Kort sagt ønsker Google kun én ting: at tilbyde brugerne det resultat, de leder efter, så hurtigt som muligt.

Grundlæggende er internettet ikke andet end en stor database eller et slags bibliotek. Hvordan kan Google så vide, hvilke domæner der skal være placeret på side 1? Først og fremmest har Google en masse algoritmer, som bør tilpasses bedst muligt. Deres algoritmer omfatter blandt følgende vigtige faktorer, som spiller ind, når en side skal vægtes og have en given placering.

  • Indhold på siden
  • Links fra andre websteder til domænet
  • Mobiloplevelse
  • Overordnet kvalitet på tekniske aspekter
  • PageSpeed
  • Sessionsvarighed

Hvis du vil have en side til at rangere med et bestemt søgeord, skal denne side vise det, du leder efter. Opbygger man en vis autoritet gennem links, og har man styr på overstående faktorer, så har man umiddelbart gode rangeringschancer (dog med forbehold for mange andre aspekter)

Hvad med en søgeordsanalyse?

Intet fungerer uden en søgeordsanalyse, når det omhandler søgemaskineoptimering! Derfor er en omfattende analyse på søgeord det vigtigste grundlag i opstarten. Har du endnu ikke fået lavet en analyse, er det bare om at komme i gang. Analysen vil hjælpe dig med at finde relevante søgeord ud fra antal månedlige søgninger og konkurrenceniveau. Der findes både generiske søgeord og longtail søgeord.

Generiske søgeord
Søgeord, som har en rigtig høj søgevolumen men dermed også en relativt høj sværhedsgrad i forhold til at komme til tops. Disse kunne for eksempel være: bil, computer, bådtrailer, vindue, høretelefoner osv.

Longtail
Disse søgeord har ofte en lavere konkurrence og deraf også en lavere volumen per måned. Det er noget nemmere at skabe gode placeringer inden for disse søgefraser. Typer af disse søgeord kunne være: rød bil med firehjulstræk, sort Windows computer, billig bådtrailer i København, vindue af tysk kvalitet, grønne høretelefoner med Bluetooth osv.

Hav en klar URL-struktur

I teorien lyder det meget enkelt. Den nemmeste måde at finde vej på domænet, både for brugere og Google Bot, er via en klar og ren sidestruktur opbygget af landingssider i form af url’er. Denne struktur bør allerede fra forsiden være nem at tilgå for både brugere og bots, og man bør derfor tænke på at optimere sin menustruktur fra forsiden og ud til alle landing pages. Så snart en søgeordsanalyse er færdiggjort, bør man desuden tænke på, hvordan sidens struktur skal være i forhold til at inddrage de korrekte søgeord.

Skriv og optimer dine tekster

Google har deres eget ordsprog, der lyder ”content is king”. Dette må i den grad siges at være sandt. Gang på gang ser vi stigninger i søgeord, når der bliver tilknytter content til en landingsside. Tekst er altså et af de vigtigste aspekter i forhold til at gode skabe resultater!

Indholdet på dine sider skal optimeres med de korrekte søgeord og ikke mindst give relevante informationer om emnet. Der findes mange online værktøjer, der kan hjælpe med dette. I gamle dage skulle man ofte skrive søgeordet så mange gange som muligt, hvilket havde den uheldige effekt, at teksten mistede al sin mening. I dag er det stik modsat. Nu handler det faktisk om at skrive så neutralt og naturligt som muligt, samtidig med at man selvfølgelig husker at inkludere de specifikke søgeord. Det handler om at tage højde for det, der kaldes Search Intent, og som betyder, at man skal give brugeren den information, de efterspørger i en søgning.

Typiske SEO-udfordringer

Mange af de udfordringer, vi typisk ser, er opsummeret i listen nedenfor. Dette er dog blot nogle udvalgte eksempler – for listen er lang:

    • Duplicate content
    • Forskellige parametre i robots.txt eller Meta Robots-tags, der blokerer websøgninger eller indeksering af webstedet (noindex).
    • Hjemmesiden er ikke mobilvenlig.
    • Hjemmesiden har ikke nok links.
    • Indholdet tjener ikke brugerens søgeintention (search intent).
    • Når man prøver at gennemgå webstedet, vises der en fejlmeddelelse (404 fejl).
    • Strukturen af hjemmesiden gør det vanskeligt for bots eller brugere at gennemgå indholdet på siden.

Tager søgemaskineoptimering lang tid?

Desværre er det ikke sådan, at man bare kan give SEO en specifik tidshorisont. Vær opmærksom på, at god SEO ofte vil tage et stykke tid om at skabe synlige resultater. Vi har nedenfor lavet et estimat på, hvordan en given periode kan forløbe.

Husk på, at der selvfølgelig er forskel på små og store sites ift. backlink-profilen.

Etablerede sider
Ved allerede etablerede websteder, der har været på markedet i mange år og allerede har opbygget en backlink-profil, vil det ofte tage omkring 3-6 måneder, før resultaterne af SEO bliver tydelige.

Små sider
Ved små eller helt nye sider starter man fra nul, da siden ikke har nogen historie, og Google derfor ikke har meget data til at behandle siden. I disse tilfælde skal man være ekstra tålmodig, og nævneværdige SEO-resultater kan godt tage op til 8-12 måneder at fremkalde.

Husk endelige på, at SEO er en løbende proces og ikke et engangsjob. Der skal hele tiden monitoreres over søgeordene og deres placeringer på Google. Men husk på, at dine konkurrenter aldrig sover i forhold til SEO, og det må du derfor heller ikke.

Hvad er de vigtigste ranking faktorer på SEO-delen?

Man mener, at Google selv har over 200 ranking faktorer, som er med til at give en placering på SERP. Google har ikke bekræftet dette, så det er selvfølgelig uklart, hvilke faktorer der gælder mere end andre. Indtil videre har Google dog selv bekræftet følgende faktorer:

  • Autoritet
  • Content
  • Indlæsningshastighed
  • Links
  • Mobilvenlighed
  • Omtale/Brand
  • Rank Brain

Google har deres egne retningslinjer for webmastere. Det er vigtigt, at disse bliver overholdt, hvis siden skal findes, indekseres og rangeres bedst muligt. Du finder disse her.

Hvordan laver vi SEO?

Vores crawler går i gang, så snart du udfylder vores 360 analyse

Det første, der sker, når du udfylder vores 360 formular, er, at vores egen crawler ( INFO: En crawler er en “maskine”, som gennemgår nettet for bestemte informationer. Google har f.eks. en crawler (eller spider), som gennemsøger nettet for information. Den information, den finder, kan du efterfølgende søge i på Google ) går i gang med at gennemgå alt dit on-page indhold og alle indgående links på dit website.

Alt dette finder vores crawler:

Vores crawler vil kortlægge alle de søgeord, som dit website er synlig på, på Google, hvilken position de har, og hvor mange mennesker der søger på dem hver måned.

Alle title tags på dit website og deres udfordringer som for eksempel længden, og om søgeordet står i title tagget. (INFO: Et title tag er din overskrift på et Google søgeresultat. Du kan altid finde dit title tag ved at holde musen over tappen i din browser)

Vores crawler finder også ud af, hvor meget tekst der er på dine sider, om der er for lidt eller for meget, og hvor stor ordtæthed (INFO: Ordtæthed er det antal gange dit søgeord står på siden i forhold til længden af din tekst. Ordtæthed angives altid i procent) der er på siderne. Vi kontrollerer selvfølgelig også for H1 og H2 overskrifter, i forhold til om de rigtige søgeord står i dem.

Vi tjekker desuden alle indgående links på alle dine sider, og vi ser på, hvilke ankertekster (INFO: En ankertekst er den tekst, som et link består af, når den linker over til din side. F.eks. er “gratis seo guide” en ankertekst) der står i disse links.

Når vores crawler er færdig med at indsamle alle data, sender den en besked til vores SEO-eksperter. De går nu i gang med at tjekke dataene og arbejder videre med de tekniske aspekter på dit website, som ikke automatisk kan tjekkes, uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Vores rådgivere laver herefter en rapport til dig, hvor du får alle data serveret i et visuelt lækkert overblik med en rating på hvert punkt – men også med en samlet rating af performance på dit website. Hvis du bliver forvirret af den detaljerede gennemgang, kan det samlede overblik dermed være et godt sted at starte. Vi gennemgår altid gerne de mere tekniske dele af analysen sammen med dig.

Når du bestiller en analyse hos os, får du det store overblik, samt et tilbud på at udbedre det, som ikke fungerer optimalt. Du kan bestille en anlayse i bunden af siden.

Hvordan får vi overblik over dit SEO?

Vores eget udviklede system gør SEO overskueligt

Det er altid en udfordring for specialister at samle alle tråde i SEO. På et website med bare 100 sider, er der enormt mange parametre, man skal holde øje med; for eksempel title tag, tekst, længde på tekst, ordtæthed af søgeord, indgående links, ankertekster, både fraser og direkte. På hver enkelt side er der desuden oftest over 10 relevante søgeord og mange gange flere.

Der er så mange parametre på et website, at det for mennesker er umuligt at overskue det hele. Hos River Online har vi derfor bygget et system, der kan håndtere et websites data på en smart og effektiv måde.

Når vores specialist modtager dig som kunde, starter de vores crawler op. Den går i dybden og finder ALLE de vigtigste parametre på dit website. Når den er færdig, så strukturerer den det hele i lister med farverne gul, grøn og rød, så vores konsulenter lynhurtigt kan danne sig et overblik over, hvor vi skal sætte ind for at skabe gode resultater.

Listerne kan prioriteres, så vi får de største og vigtigste søgeord først eller måske hellere dem, som lige mangler 5 minutters
arbejde for at blive godt placeret på Google. Det er vores måde at løse en omfattende SEO-opgave på, og det kalder vi Smart SEO System.

Visningen her er ikke udgaven, vi arbejder på. Udgaven, vi bruger inhouse, er mere kompleks, mens denne version er den, som vises på analsen, du kan bestille.

Smart SEO System gør det muligt for River Online at skabe et overblik over en kompleks opgave i et omfang, som ingen andre kan matche uden brug af mange timer og diverse Excel ark. Vi ved, hvor vi skal sætte ind lige fra start, og det giver dig hurtigere og bedre resultater.

Der er mange fordele ved at vælge et SEO bureau som os. Vores specialister har de bedste værktøjer til rådighed, vi sparrer med hinanden om udfordringer og vi har alle sammen mange års erfaring, som gør den helt store forskel, når du skal ligge i toppen på Google.

Hvordan hænger søgeord og content sammen?

Vores content software regner alt ud

Vi ligger et stort fokus på content marketing i vores arbejde, da vi ved, at godt kvalitativt content flytter placeringer, som indeholder dine søgeord og samtidig er til gavn for dine kunder.

Når vi gennemgår din analyse, kan vi lynhurtigt se, hvor du mangler tekster, og hvor mange gange dine søgeord skal indgå. Den bedste måde at sikre mange gode resultater er at levere godt content. Derfor har vi udviklet vores eget content system, hvor vi kan bestille tekster hos mere end 50 dygtige tekstforfattere, der alle er ansat hos os. Vi har dermed ingen fordyrende mellemled, ingen lange ventetider og samtidig er vi i fuld kontrol med kvaliteten af dine tekster.

Systemet kontrollerer automatisk, hvor mange gange søgeordene skal indgå, så vi kan holde den rigtige ordtæthed (INFO: Ordtæthed er den densitet, dine søgeord har i forhold til længden af din tekst. Har du f.eks. dit søgeord med 1 gang på 100 ord, er din ordtæthed 1%). Systemet finder også selv ud af, hvor lange dine tekster skal være, og hvor mange forskellige søgeord vi skal have med. Længden af dine tekster varierer meget i forhold til konkurrence og desuden også hvor mange søgeord, du skal have på siden. 

Hos River Online ansætter vi kun de bedste tekstforfattere. Vi kontrollerer løbende de tekster, som bliver skrevet, blandt andet ved at tjekke om de overholder ordtætheden, længde, stavefejl samt om de har den helt rigtige ordlyd, som passer til det givne website og målgruppe. Hos River Online ved vi, hvor vigtigt det er, at kundernes tekster er i orden!

Emnet oplistet

SEO er mere end blot at placere et par søgeord tilfældigt i teksten. I sidste ende er SEO den rigtige blanding af links og indhold, som du kan bruge til at fremskaffe de bedste placeringer. Tænk derfor på at lave en gennemarbejdet SEO-strategi.

Når du har læst denne sides indhold, bør det stå klart, at SEO ikke er en hurtig løsning og dermed tager tid. Specielt kan on-page-delen, i form af optimering af indholdet, godt komme til at tage lang tid. Tekniske udbedringer kan dog i mange tilfælde hurtigt medføre gode resultater og dermed generere mere trafik. Dette giver samtidig en bedre brugeroplevelse og en lav afvisningsprocent.

SEO kort fortalt: Målet skal altid være at give brugeren den bedst mulige oplevelse.

Linkbuilding og omtale

Sådan rapporterer vi

Vi rapporterer til alle vores kunder én gang om måneden, uanset om der er tale om Google Ads, SEO optimering, Facebook eller andet. Det er dog som hovedregel kunden selv, der bestemmer, hvor mange gange der ønskes afrapportering. Vi har nogle kunder, som ønsker at få rapporter flere gange månedtligt, mens andre ønsker, at vi kommer ud til dem en gang om måneden. Vi laver et setup, som passer ind i din hverdag.

Hver gang du modtager en rapport fra os, ringer vi til dig efterfølgende for at gennemgå rapporten med dig. Det er vigtigt for os, at du forstår, hvad tallene betyder, og hvordan vi ser den fremtidige udvikling af dit website. Vi holder derudover en løbende dialog med vores kunder omkring alle de tiltag, vi laver.

Følg med i vores kundecenter 24/7

I vores snart tilkomne online kundecenter kan du selv følge med i vores arbejde med dit website 24/7. Vi giver dig, som noget af det første når du starter op hos os, adgang til kundecenteret, hvor du selv kan følge dine placeringer, din omsætning og meget mere dag for dag.

Vi noterer alt vores arbejde i arbejdslogs

Vi har intet at skjule, og du betaler kun for de timer, vi bruger. Derfor noterer vi alt vores arbejde i arbejdslogs. Disse lister kan du altid få udleveret eller eventuelt få tilsendt løbende sammen med rapporten, hvis du ønsker det.

Hos os er timeregistrering en naturlig del af vores arbejde, og det er integreret i vores systemer, så vi hurtigt og nemt får skrevet ned, hvilket arbejde vi udfører for dig.

Få mere ud af din digitale marketing

Lad os kigge din online marketing igennem og danne et overblik over, hvor vi kan optimere bedst muligt.

Thomas Muus
Senior Strategic Advisor

   +45 25 94 00 19     tm@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse