Skip to main content

Negative søgeord er noget som nogle arbejder med, andre gør ikke. Vi arbejder rigtig meget med det, og der er mange penge at spare på Google Ads annoncering, hvis der arbejdes med negative søgeord. Årsagen til at man kan spare penge på annoncering, hvis man arbejder med negative søgeord er, at der ekskluderes søgeord. Når søgeord ekskluderes/tilføjes negative søgeord, så tages der er bevidst valg om, at ens annonce ikke skal vises på en given søgning eller søgeord.

Spar penge med negative søgeord

Når man tager et bevidst valg om ikke at blive vist på nogle specifikke søgeord, undgår man altså at ens annonce vises, når der bliver søgt på det man tilføjer som negativt søgeord. Sådan helt lavpraktisk, så koster det ikke noget når der ikke klikkes på en given annonce. Det betyder ikke, at den aldrig vises, men du har mere kontrol over hvornår og hvilke søgninger annoncen vises på.

Det kan f.eks. være, at en lokal maler ikke vil have sin annonce vist, hvis der søges efter en konkurrent. Når der søges efter brands, så ved den søgende ofte præcist hvad de rent faktisk leder efter, og der er derfor ingen grund til at betale for klik der ingen værdi har for dig. Når den besøgende så lander på din hjemmeside, men ser det ikke er den virksomhed de har søgt efter, så vil vedkommende oftest forlade siden med det samme, og det koster dig penge, da de har klikket på din annonce.

Det behøver ikke kun at være brandsøgninger på konkurrenter. Det kan også være på produkter eller ydelser du slet ikke tilbyder, som fremskaffer klik til dig. Måden hvorpå du ser hvilke søgninger der rent faktisk bevirker, at din annonce kommer frem, er hvis du gør følgende:

  1. Klik på en kampagne og vælg en annnoncegruppe under den kampagne
  2. Klik på søgeord
  3. Klik derefter på søgetermer
  4. Her kan du se om de er tilføjet, ekskluderet eller ”ingen” som betyder ingen af delene

Nu er du landet der, hvor du kan se hvilke søgetermer der gør, at dine annoncer vises på Google. Du vil højst sandsynlig se mange der ikke har nogen relevans for dig, og så skal de tilføjes som negative søgeord. Men det kan også være, at der er nogle søgetermer som giver mening for dig, og så skal du sørge for at få tilføjet dem.

Hvilke formater er der af negative søgeord?

Der er bred, sætning og eksakt match. Forskellen på disse er:

  • Negative søgeord som er brede, vil gå ind og fjerne din annonce for alle søgninger, med det søgeord som du har valg at indsætte som bredt negativt søgeord
  • Negative søgeord som er indstillet som sætning, vil gå ind og fjerne din annonce for alle søgninger, med lige netop den sætning du vælger at tilføje som negativt søgeord
  • Negative søgeord som er eksakte, vil fjerne din annnoce for søgninger der helt præcist er som det eksakte negative søgeord

Så der er altså forskellige måder hvorpå du kan tilføje negative søgeord. Ved du f.eks., at du ikke vil findes når folk søger DBA og det produkt du sælger, så kan du tilføje DBA som bredt negativt søgeord. Så bliver din annonce aldrig vist, når DBA indgår i den søgning der sker på Google.

Der er mange forskellige måder at arbejde med negative søgeord på, det vigtigste er at man gør op med sig selv om det er i bred format, sætning eller eksakt det negative søgeord skal tilføjes. For at tilføje et søgeord i bred format, vil kunne gå ind og ødelægge et søgeord der performer godt, men indeholder det søgeord du har ekskluderet.

Der er forskellige niveauer at tilføje søgeord på. Her er det både på kontoniveau, kampagneniveau og annoncegruppeniveau. Kontoniveau gælder alle kampagner og annnocegrupper, kampagneniveau gælder den specifikke kampagne du har valgt og annoncegrupperne i den kampagne. Til sidst er der annoncegruppe, og det gælder kun den annoncegruppe du tilføjer det negative søgeord på. Negative søgeord på annoncegruppeniveau påvirker altså ikke hele kontoen eller hele kampagnen. Negative søgeord på kampagneniveau påvirker kun den kampagne og alle annoncegrupper under den.

Sænk din pris per konvertering med negative søgeord

Når du sænker din omkostning til irrelevante søgninger, som ingen værdi skaber for din hjemmeside, så vil du også opleve, at din pris per konvertering bliver billigere. Negative søgeord er et område som er vigtigt i forhold til optimering, og det kræver man har indsigt i hvad der er vigtigt for kunden. Det er nemt at gennemskue nogle søgetermer der ingen værdi har for din hjemmeside, men man skal passe på med at sætte alle der ikke genererer salg som negative søgeord. Årsagen til dette er, fordi det kan have en indvirkning på noget der ren faktisk performer rigtig godt.

Her kan du sætte et negativt søgeord som bred, det kan fx være et brand som du sælger. Det vil have en indvirkning på alle dine søgninger med dette brand, også dem der ren faktisk performer rigtig godt. Så det er vigtigt med negative søgeord, at de oftes indsættes som eksakte. Er det som tidligere nævnt en konkurrents brand du vil undgå at komme frem på, så kan du tilføje det negative søgeord som bred. Tilføjer du det som bred, vil dine annoncer aldrig komme frem på nogen søgninger, der indeholder det søgeord som du har sat som negativ og i bred format.

Så man skal altid huske på, om det er den specifikke søgeterm man ikke vil frem på eller om det generelt er alt der indeholder den søgeterm. Det skal gribes an på to helt forskellige måder, som beskrives i ovenstående. Altså bred eller eksakt negativt søgeord. Et genialt eksempel kan være at tilføje brugt, som negativt søgeord i bred format. Hvis du ikke sælger brugte produkter, har du ingen interesse i at blive fundet på det.

Du kan øge din CTR med negative søgeord

Du kan sænke omkostninger og opnå en lavere pris per konvertering med negative søgeord. Men du kan også opnå en højere CTR, altså ”click through rate”. Ved negative søgeord undgår man irrelevante klik og besøgende, som du allerede ved hvis du er kommet hertil. Dermed opnår du også en højere CTR, da søgeordene du så kommer frem på, giver relevans for de søgninger du bliver fundet på. En højere CTR er også med til at gavne din kvalitetsscore, som på sigt også kan være med til at give dig billigere klikpriser.

Ikke nok med at dine klikpriser kan blive billigere, så kan der også opnåes bedre placeringer. Et af nøgleordene hos Google i forhold til annoncering er relevans. Jo mere relevant din annonce er i forhold til det søgeord der kommer frem, og relevansen i landingssiden, jo bedre placeringer hos Google til billigere priser. Det er med til at øge din samlede CTR på kontoen, men er med til generelt at booste hele din Google Adwords konto.

Til slut skal du huske at være opmærksom på, at nogle negative søgeord kan påvirke hele din konto, og du skal derfor være påpasselig med at tilføje alle du ser performer dårligt. Det er også vigtigt at kigge på assisterede konverteringer på et givent søgeord, som du overvejer at tilføje som negativt. For bruger man attribution modellen last click, tilskrives der kun værdi til det søgeord der er sidste led og klik inden man køber på hjemmesiden. Så det søgeord du overvejer at tilføje som negativt, kan være et af de søgeord der rent faktisk ofte er i berøring inden der sker et køb på din hjemmeside.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse