Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Google Search Console

Google Search Console (GSC) er en gratis platform til at monitorere og optimere hjemmesidens organiske trafik. Det kan ikke sammenlignes med Google Analytics, da GSC stopper sporingen af den besøgende når de kommer ind på siden.

Google Search Console viser også informationer omkring indgående links, med det kommer vi nærmere ind på i et senere afsnit, hvor vi sammenligner forskellige tjenesters bud på indgående links.

Sådan kommer du i gang med Google Search Console

Der skal ikke så meget til, du skal blot tilføje og godkende din ejendom (dit domæne)

Det lyder jo meget nemt, og i mange tilfælde er det også lige til, mens det andre gange kræver lidt mere.

Det hele starter med et besøg på https://search.google.com/search-console

Her klikker du blot på knappen ”Start nu” og logger ind på din Google Konto. Det vil være en stor fordel i det videre forløb, at du logger ind med samme konto som du bruger til din Google Analytics.

Her får du mulighed for at tilføje en ejendom til GSC, og det eneste du skal indsætte, er webadressen på det domæne du ønsker at tilføje. Webadressen indsættes i boksen ”Webadressepræfix”, og hvis du kopierer webadressen fra forsiden af din hjemmeside, så sikrer du at det er den rigtige version af hjemmesiden som ejendommen bliver oprettet til.

Herefter skal ejerskabet bekræftes, hvilket skulle gå forholdsvis nemt, hvis der er brugt samme login som til Google Analytics, da der ”bare” klikkes på denne bekræftelses metode. Hvis dette ikke er muligt er der også mulighed for at bekræfte ejerskabet gennem Google Tag Manager, ved at tilføje en kode på hjemmesiden, ved at nedhente og uploade en fil til serveren eller ved at tilknytte en værdi til udbyderens DNS indstillinger.
Skal du have hjælp til at bekræfte ejerskabet, kan du finde meget mere hjælp her: https://support.google.com/webmasters/answer/9008080?hl=da

Når ejerskabet er bekræftet, kan du komme i gang med at indsamle data. Der kan godt gå nogle dage før der kommer noget data ind i Google Search Console.

Du kan læse en udførlig guide til hvordan du kommer i gang med GSC og hvad de mange data kan bruges til i Googles Help Center lige her: https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=da

<Oversigt> Det hurtige overblik

Nå man befinder sig på ”forsiden” på Google Search Console ser man i skrivende stund 3 bokse. De første to grafer viser sidens effektivitet i forhold til at tiltrække kliks fra Google samt hvor mange sider Google har registreret på denne ejendom. Grafen med Dækning viser også hvis der er registreret fejl på siden.

Et billede fra en tilfældig kunde ser eksempelvis således ud.

1

Her kan man se udviklingen i antallet af kliks ind til siden fra de organiske søgeresultater

På skærmbillede 2 ser man at denne kunde har 710 gyldige sider vist på Google.dk og systemet har registreret fejl på 3 sider.

2

Den sidste boks på forsiden viser forslag til forbedringer, og det er kolonnen ”Fejl” det viser om der er noget der skal kigges på. Det kunne se således ud.

3

<Effektivitet> Kliks, eksponeringer, CTR og søgeordsplacering.

I september 2013 lød et ramaskrig i SEO-kredse, da Google flyttede hele deres search-platform over på en sikker forbindelse. Det betød nemlig at man ikke kunne lave en kobling mellem den besøgende og det søgeord, som var blevet brugt for fange denne besøgende. Mange udtalte ”SEO er død” for nu vidste man ikke hvilke søgeord der var interessante at optimere mod. Det er stadig ikke muligt at koble et søgeord på et besøg eller en konvertering, men ikke alt håb er tabt og SEO er langt fra død 😊

Under Effektivitet i Google Search Console, kan man finde de søgeord, som Google finder interessante på siden, og her får du et par små tricks til hvordan du finder lavt-hængende frugter på din hjemmeside.

Først skal vi lige have klargjort hvad det er for informationer der er at finde på GSC Indeks Dækning.

Grafen i toppen har 4 klikbare kasser, hvor man kan få vist hvor mange kliks en side har modtaget, hvor mange eksponeringer siden har modtaget på Google, den beregnede klikrate (CTR) og sidst men ikke mindst, hvilken gennemsnitlig position søgeordet eller siden har haft.

Grafens tal er gældende for den foruddefinerede tidsperiode, som kan justeres i toppen af skærmen, hvor det også er muligt at andre kilder for trafik. Perioden går helt op til 16 måneder tilbage, så der er et enormt datagrundlag at træffe de rigtige beslutninger ud fra.

Hvis vi kigger på en tilfældig kunde i perioden ”Sidste 3 måneder” kunne det se således ud

4

Det kan godt virke lidt uoverskueligt når alle 4 grafer er slået til, og det gælder om at få et overblik.

Til dette, har GSC en tabel under grafen, hvor de mange forskellige forespørgsler vises, med de tal som er valgt oppe i grafen, og det er her overblikket kan skærpes.

Det er en smart tabel, som kan vise hvilke forespørgsler (søgninger på Google) din side er blevet fundet på. Der skal lige knyttes en kommentar til det tilgængelige data, da der ”kun” er plads til 1.000 rækker, hvilket også i de fleste tilfælde er nok, men stadig en begrænsning.

Udover at kunne kigge på hvilke søgetermer der sikrer synlighed i søgemaskinen, så kan man også kigge på sider, altså enkelte webadresser på domænet, som har tiltrukket sig en visning eller et klik. Det er her tabellen bliver til en smart tabel, og lægger op til et værdifuldt tip. Hvis man vælger at klikke på en webadresse, så vises data for den enkelte webadresse, både i den ovenstående graf, og i tabellen nedenunder. Det bliver først smart når du klikker på ”Forespørgsler” for nu får du vist hvilke søgninger der udløser en visning og et klik på Google. Der vises hvor høj (eller lav) sidens CTR er på søgningen og hvilken gennemsnitlig placering de enkelte søgeord har. Det er super relevant og værdifuld viden i forbindelse med din optimering. Man kan sågar gå et skridt videre, og klikke ind på en enkelt søgefrase, og se udviklingen i antallet af eksponeringer og klik samt hvilken placering søgeordet i snit har haft i hele perioden.

Man kan også gå den anden vej ind i sin analyse, hvor man kigger på et virksomhedsdefinerende søgeord, og kigger på hvilke sider der bliver eksponeret på søgningen. Dette billede kan være med til at vurdere om man kannibaliserer på det samme søgeord på flere sider.

Har man et multisproget domæne, kan det også være super relevant at kigge på de data der ligger under ”Lande” hvor man kan se i hvilke lande siden er bedst optimeret mod.

Under ”Enheder” kan man se hvilken enhed den søgende har brugt for at få øje på siden. Her får man et godt indblik i den målgruppe man tiltrækker til de søgefraser som man bliver eksponeret på.

Som det kan ses herunder, så er der noget der tyder på at kunden er mest eksponeret på Computere, men modtager flest klik fra mobile enheder, samtidigt med at man har den bedste CTR på Tablets.

5

Den sidste fane der vises i tabellen, er ”Søgelayout” og den viser også noget super interessant data. Hvis man har arbejdet med at gøre hjemmesiden mere læsbar og optimeret ens indhold mod data som søgemaskinerne kan læse, så kan man være ”heldig” at blive belønnet med et udvidet resultat eller andre specielle søgeresultater. Det kunne eksempelvis se således ud

6

Udvidede resultater dækker over rigtig mange elementer lige fra stjerner, anmeldelse, pris eller andet i søgeresultatet til FAQ sider, opskrifter og andre Rich Data.

<Undersøgelse af webadresse> Værktøj til analyse af enkelte webadresser

Undersøgelse af en webadresse, er et meget simpelt værktøj, som henter de data der er gemt på en given webadresse. Dette kan bruges til at fejlfinde en side i Googles indeks, og bruges derfor oftest i forbindelse med de sider, som Google melder fejl på, men kan også bruges til at undersøge om en ændring på siden har haft den effekt, som er ønsket. Dette gøres ved at undersøge den ændrede side, og vælge ”Test aktiv webadresse” i øverste højre hjørne, hvorefter Google kigger på den aktuelle side, og ikke den side som ligger fra sidste gennemgang. Tester man en aktiveret webadresse og kigger under ”Dækning”, vil det fremgå hvornår Googles søgerobotter sidst har været forbi.

7

<Indeks> <Dækning> Det store overblik over fejl, succes og eventuelle problemer

Hvis du har et stort site med rigtig mange sider, så kan det være meget svært at holde overblikket, og her kan du med fordel bruge overblikket som ”Dækning” giver dig.

Herinde får du oplysninger om de fejl, advarsler og problemer som søgerobotten fra Google støder på, når den gennemgår din side.

Jeg vil ikke i detaljen gennemgå de oplysninger der er at finde i denne sektion, da dette er yderst omfangsrigt. Der findes en udmærket oversigt over de forskellige statusser her: https://support.google.com/webmasters/answer/7440203#landing-next-steps

<Indeks> <Sitemaps> hvor godt kender Google din side

Det er muligt at tilføje en sitemap til Google Search Console, og herudfra få et overblik over Dækningen af de sider der er defineret i denne sitemap.

Sidens sitemap skal være fejlfrit. Der skal ikke være sider, som ikke kan indekseres, eller resulterer i hverken redirects eller fejlsider.

Det er ikke kun fejl og advarsler der kan indeholde nyttig viden i forhold til sitemap, men bestemt også fanen ”Ekskluderet”. Her kan du finde informationer omkring duplikeret indhold eller sider der endnu ikke er gennemgået eller indekseret af Google.

Du kan læse meget mere om sitemaps her: https://www.riveronline.dk/teknisk-seo-optimering#sitemaps

<Forbedringer> <Mobilanvendelighed> Er din side mobilvenlig?

Der er ikke så meget hokus pokus ved dette element, hvis du får fejl, er siden ikke mobilvenlig.

Der kan til gengæld være mange årsager til at siden ikke bliver vurderet som mobilvenlig. Teksten kan være vurderet for lille, siden kan mangle definitionen af viewport, de klikbare elementer kan ligge for tæt, indholdet er for bredt til skærmen eller noget helt andet.

De fleste fejl på mobilvenlige hjemmesider opstår fordi de stylesheets der styrer udseende eller et JavaScript der modulerer indholdet til mobile enheder, ikke er blevet indlæst.

Du kan teste mobilvenligheden af en given webadresse her: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=da

<Forbedringer> <Produkter>

Når man har produkter på sin hjemmeside, kan man kode det således at søgemaskinerne nemmere kan finde de informationer der er nødvendige for at beskrive et produkt.

Denne kode kaldes ”Struktureret data” og for at teste dine sider, kan du bruge dette værktøj: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=da

<Forbedringer> <Søgefelt til websitelinks>

Hvis du har arbejdet med at få et søgefelt med ud i dine søgeresultater, så er det herunder du kan se om det bliver vist.

De fleste oplever at det kan være svært at få et søgefelt med ud i søgeresultaterne på flere sider end forsiden. Jeg har dog oplevet en kunde, hvor søgefeltet blev vist på flere end 1.000 søgeresultater.

<Forbedringer> <AMP>

AMP står for Accelerated Mobile Pages, og er en teknologi udviklet af Google for at gøre internettet hurtigere på mobile enheder. Teknologien bliver brugt, men er ikke rigtig slået igennem for alvor.

AMP teknologien er baseret på et open-source HTML framework som gør det muligt at lave hurtige og lette sider til mobile enheder. Teknologien er udviklet med det ene formål at skabe en bedre brugeroplevelse til de besøgende der anvender en mobil enhed.

Under punktet ”AMP” i Google Search Console kan du se hvilke sider der indeholder fejl eller får en advarsel, men også de sider som er kvalificeret til at blive vist som en ”Accelerated Mobile Page”

Læs mere om AMP her: https://amp.dev/

<Forbedringer> <Ofte stillede spørgsmål>

Hvis du har brugt struktureret data til at markere spørgsmål og svar, vil de sider blive vist i denne oversigt. Der vil blive vist hvis du har lavet en fejl eller uhensigtsmæssighed i den kode du har indsat på siden.

<Forbedringer> <Logoer>

Har du brugt struktureret data til at definere virksomhedens logo, vil de sider der lever op til kravene blive vist i dette segment.

<Forbedringer> <Strukturerede data, som ikke kan parses>

Dette er et forholdsvist nyt punkt i GSC, hvor man kan se fejl i Strukturerede data hvor typen ikke passer på nogle af de ovenstående, men hvor der er konstateret en fejl.

<Sikkerhedsproblemer og manuelle handlinger> <Links> Indgående links

Jeg har taget et par tilfældige kunder i vores portefølje, og vil sammenligne de links der vises i Google Search Console med to store spillere på markedet, nemlig ahref.som og SEMrush.com

Ifølge GSC er der på kunde #1 1.908 indgående links hvor ahrefs.com viser at der er 2.467 indgående links mens SEMrush har registreret 5.261 indgående links. GSC har registreret 286 domæner, som linker til kundens side, mens ahrefs.com viser 195 og SEMrush finder 723 domæner.

Kunde #2 har i GSC 9.775 indgående links, mens ahrefs.com viser 64.846 links og SEMrush lander på 138.780 indgående links. GSC har registreret 329 domæner, som linker til kundens side, mens ahrefs.com viser 267 og SEMrush finder 446 domæner.

Der er med andre ord rigtig stor forskel i hvor mange links og domæner der registreres i de forskellige systemer. En af de mulige forklaringer kan være at der i Google Search Console ikke kigges på variationerne af domænet. Vores hjemmeside kan eksempelvis modtage indgående links til http versionen eller versionen uden www, og dem vil Google Search Console ikke registrere på den visning jeg kigger på, som tilhører https versionen med www. Det er selvfølgelig muligt at oprette alle 4 variationer og kigge på indgående links alle disse, men det er op til dig, hvor meget du vil gå i dybden med dette.

<Sikkerhedsproblemer og manuelle handlinger> <Indstillinger>

Dette er stedet hvor du kan få overblikket over de indstillinger der kan sættes til din Search Console. Det er også her det gøres muligt at invitere nye brugere ind i systemet, eksempelvis dit marketingbureau.

<Sikkerhedsproblemer og manuelle handlinger> <Send feedback>

Oplever du fejl eller uhensigtsmæssigheder ved brugen af Google Search Console, er det her du har muligheden for at give dit feedback til Google.

Systemet tager selv automatisk et screendump af den side du befinder dig på, hvor det er muligt at lave en markering af de data eller elementer du vil give en tilbagemelding på.

Beskriv kort hvad din tilbagemelding drejer sig om, og klik på send.

Du vil efter din sag er blevet behandlet, muligvis blive kontaktet af Google på den e-mailadresse du er logget ind i systemet med.

<Sikkerhedsproblemer og manuelle handlinger> <Om den nye version>

Dette er en indbygget hjælpefunktion, hvis du ikke kan finde rundt i det nye Google Search Console.

Hjælpevinduet er ikke henvendt til den funktion du befinder dig på, men det virker meget overskueligt og nemt at bruge.

Du har dog ikke meget at bruge denne funktion til, da du er kommet helt herned i artiklen, og vi har dækket størstedelen af de funktioner du skal bruge i det nye Google Search Console.

<Sikkerhedsproblemer og manuelle handlinger> <Gå til den klassiske version>

Der var i starten en stor modstand mod det nye Google Search Console, hvilket skyldes at rigtig mange af de super nyttige funktioner i det ”gamle” ikke var at finde i systemet. Derfor blev der lavet et link tilbage til den gamle version af Google Search Console.

Den nye version dækker langt de fleste behov, men der er stadig funktioner, som kun findes i den gamle version. Min fornemmelse er dog at der arbejdes intensivt på at nedlægge den gamle version, så snart alle funktionerne er flyttet over på det nye system.

Der mangler følgende funktioner i det nye Search Console

  • Beskeder fra systemet
  • Angivelse af foretrukne domæne
  • Tilknytning med Google Analytics
  • Datafremhæver
  • International målretning
  • Fjern webadresser
  • Crawl statistik
  • Test af robots.txt
  • Webstedsparametre
  • Afvis links

Fun facts og ofte stillede spørgsmål

Jeg har til sidst samlet et par af de spørgsmål jeg har fået for nylig i forhold til Google Search Console.

Hvad er Webmaster Tools?
I slutningen af maj 2015 omstrukturerede Google det gamle Webmaster Tools, og omdøbte det til Google Search Console.

Hvad er Google Search Console?
Google Search Console, tidligere kendt som Webmaster Tools, er et gratis værktøj, der bruges til at monitorere sidens anvendelse, eventuelle fejl og organiske synlighed.

Hvad er Visninger under Søgeresultater?
Visninger i Google Search Console er det antal gange en given webadresse er blevet vist i forbindelse med et søgeresultat på Google. Dette inkluderer ikke visninger i betalte annonceringer.

Hvad betyder ”gennemsnitlig position” under Søgeresultater?
Positionsdata under dækning er kun retvisende hvis man kigger på den enkelte søgefrase.
Den gennemsnitlige position beregnes ud fra hvor søgningen finder den første webadresse fra det givne domæne, hvilket så beregnes over den angivne tidsperiode.
På sideniveau vil tallet kun beregnes ud fra de indberettede søgefraser, hvor der på nuværende er plads til 1.000 pr. webadresse.

Kan man blive indekseret hurtigere?
Både ja og nej. Når man har koblet Google Search Console sammen med sin hjemmeside, kan man gennem en undersøgelse af en given webadresse, indsende eventuelle ændringer til Google for gennemgang.

Hvordan kobler jeg Google Search Console sammen med Analytics.
Dette kan gøres gennem Google Analytics under ”Administrator > Ejendomsindstillinger” > ”Juster Search Console”. Det er også stadig muligt gennem den gamle version af Search Console, så længe den eksisterer.

Kan man styre hvilke sider Google Search Console kigger på?
Svaret er meget kort: ja. Ved at udelukke webadresser i sidens robots.txt forhindrer du søgerobotterne at kigge i sidens indhold. Du kan læse mere om robots.txt her: https://www.riveronline.dk/teknisk-seo-optimering#Robots-txt

Kan jeg skifte webadresse i Google Search Console?
På nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt at skifte webadresse. Det er super frustrerende, når man eksempelvis skifter fra http til den sikrede protokol https, men løsningen er desværre at oprette en ny ejendom.

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer