Skip to main content

Vores SEO konsulent Kristian Mølholt deler sine bedste tips til, hvordan man kan skrive en perfekt title tag.

Først skal vi lige have styr på hvad en title er, og hvad den skal bruges til:

Hvad er en title?

Der er 3 primære steder en title er synlig for brugeren.

  1. Når en side bogmærkes, så vil det være sidens title, som vises som tekst på bogmærket
  2. Når siden besøges, vil sidens title fremgå i fanebladet i browseren
  3. Når en side præsenteres på en søgemaskine, så er det den første linje i søgeresultatet på resultatsiden

 

Title og SEO

I forbindelse med søgemaskine optimering er sidens title den første mulighed for at skabe en god brugeroplevelse overfor den søgende. Det hele drejer sig om at skabe en forventningsafstemning med den søgende. Hvis du skriver en god og beskrivende title på baggrund af det indhold som den søgende kan forvente når de klikker på linket, så giver det den søgende en god brugeroplevelse. Et emne som Google har forsøgt at gøre rigtig meget ud af at belønne, og efter min mening også grunden til at Google i dag står for langt størstedelen af alle søgninger. Det er simpelthen den søgemaskine der giver den bedste brugeroplevelse, og grunden til at størstedelen af internetsøgningerne foretages herigennem.

Da det er en maskine der skal beregne hvilket søgeresultat der er det bedste i forhold til en given søgning, er beregningen baseret på regler, og der er rigtig mange, men jeg vil kort berøre et par stykker af dem.

 

Vandhaner og armaturer

Hvis en bruger af Google.dk søger efter en vandhane, så forventer brugeren også at få resultater der handler om vandhaner, hvilket leder mig tilbage til at title skal afspejle det indhold der ligger på den side der ligger bag klikket, og skal derfor indeholde ordet ”vandhane”. Det skaber en genkendelighed i forhold til hvad den søgende leder efter.

Alle 10 organiske resultater på side 1 har ordet ”vandhane” i ental eller flertal (vandhaner) i sidernes title. Flere resultater indeholder også synonymet ”armatur”, men det er ikke helt det samme som en vandhane, og det ved Google også. Søger man til gengæld på ”armatur” så er det ikke kun vandhaner der kommer frem, men også blandingsbatterier.

Der er ikke stor sandsynlighed for at Silvan sælger mange vandhaner på dette resultat eftersom de ligger nummer 53 på søgningen ”vandhane” som har 2.400 månedlige søgninger, men de ligger nummer 6 på søgningen ”armatur” som har 1.600 månedlige søgninger.

 

Opbygning af title

Der er rigtig mange meninger om hvordan en effektiv title bygges op, men jeg vil komme med mit bud på en måde at tænke titles på.

Det primære søgeord skal indgå så tidligt i title som muligt for hurtigt at skabe relevansen til søgningen. Herefter skal interessen skabes. Eftersom man allerede ved at det er en vandhane man søger, så er det en god ide at slå på produktet egenskaber eller fordele. Det kunne være at man har et ”stort udvalg” eller ”de bedste priser” eller noget helt tredje. Til sidst skal der lokkes eller nærmere kommanderes med den søgende. ”Køb her”, ”Bestil nu” eller noget i den stil virker på underbevidstheden, og får den søgende til at klikke instinktivt. Hvis du har et brand der signalerer kvalitet eller sikkerhed, kan det med fordel også bruges i sidens title, men det er der sjældent plads til.

Der er en begrænsning i hvor meget man kan skrive i sidens title, eller med andre ord, der er en begrænsning på hvor meget af din title der bliver vist på Google. Bliver en title for lang, vil den slutte på 3 punktummer.

Der er plads til 600 pixels til din title, og det er skrifttype og fontstørrelsen der afgør hvad der er plads til. Google har i august 2019 ændret i udseende på titles, hvilket betød at der rundt regnet var 14% mindre plads, selvom størrelsen var den samme. Det er nok ikke sidste gang der sker ændringer af den type. Du kan læse mere om denne ændring her: https://www.riveronline.dk/title-tag-ny-laengde

 

Title Tag Optimering

Det er altid en god ide at lade sig inspirere af de resultater der ligger på de første sider på Google.dk, men du må ikke kopiere, for så bliver du kun lige så god, og planen er vel at slå disse resultater – ikke?

Vi har udviklet et værktøj til at visualisere hvordan din title vil komme til at se ud på Google. Du finder værktøjet på ved at klikke på menupunktet ”Gratis Tools” og vælger ”Title Tag Optimizer

Få en 360°-analyse, og få lagt en klar digital vækststrategi for din virksomhed

Vi laver en klar digital vækststrategi til din virksomhed ud fra en indledende 360°-analyse af jeres nuværende digitale udgangspunkt. Begge dele er naturligvis ganske uforpligtende. Vi står til rådighed til at gennemgå strategien sammen efterfølgende.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse