Paid Ads

Derfor skal du prøve Performance Max-kampagner

Vores senior Google Ads-specialist Christoffer Boesen har skrevet et blogindlæg om, hvorfor du som webshopejer bør køre Google Shopping.

9.6.2022

6 min læsetid

Indhold

Heading 2

Det vigtigste i korte træk

Arbejder du til daglig med Google Ads – eller online marketing mere generelt – har du sikkert hørt om Googles sidste nye skud på stammen kaldet Performance Max. Men hvad er det lige for en størrelse, og hvad er argumenterne for at benytte sig af kampagnetypen?

Performance Max er Googles forsøg på at konsolidere flere forskellige kampagner og gøre det lettere for den enkelte bruger at opsætte en kampagne med flere forskellige annoncetyper. Kort sagt menes der, at man – i stedet for at oprette henholdsvis en Search-kampagne, Display-kampagne, Shopping- og videokampagne hver for sig – nu kan oprette en Performance Max-kampagne, hvor alle fire annoncetyper indgår.

På følgende billede er det vist, hvorledes du til at starte med skal vælge billeder, logoer og videoer til din kampagne.

Hvad betyder det for dig som forbruger af Google Ads?

Helt simpelt udlagt er Performance Max Googles forsøg på at samle al din annoncering et sted, således at al den data, dine kampagner normalt ville opnå hver for sig, nu er samlet, hvilket forbedrer præstationen af dine kampagner, fordi hele brugerrejsen er konsolideret i én kampagne. Hvor du før selv skulle sætte dine kampagner op og afdække alt fra top- til lowfunnel, er det nu gjort nemmere end nogensinde. Googles automatisering, machine learning og kampagnetyper er samlet ét sted for at give dig den maksimale effekt af din annoncering.

Hvor man før – som standard – kun ville have en Search- og Shopping-kampagne til at ramme alt low funnel-trafik, får man med Performance Max muligheden for at øge tilgangen af potentielle kunder, der ikke aktivt har søgt efter ens produkt. Gennem det, som Google kalder “målgrupper-signals”, hvilket er flere målgrupper samlet, har du mulighed for at bruge custom intent, interessegrupper og remarketing i én gruppe. På denne måde målretter du også annonceringen mod potentielle kunder, der eksempelvis har besøgt en af dine konkurrenter, har udvist specifikke interesser eller besøgt din hjemmeside før.

At drive topfunnel-trafik på denne måde er ofte meget givende i forhold til at sprede opmærksomhed på ens brand og holde sig ‘top of mind’ hos ens kunder. Derefter vil man gennem Performance Max kunne udnytte sine Search- og Shoppingkampagner endnu mere effektivt, da kampagnen allerede ligger inde med al den data, der er kommet gennem display- og videoannoncerne.

Det lyder alt sammen rigtig godt, og det er også en kampagnetype, vi generelt ser gode resultater på. Dog overgiver man meget af den styring, man normalt ville have, og lader Google styrer rigtig meget selv. Det er ikke første gang, at Google indfører en kampagnetype, hvor meget af kontrollen bliver overgivet til Google og deres machine learning og algoritmer. Da Smart Shopping udkom, havde mange de samme bekymringer – følelsen af, at man blot giver Google ens penge og beder dem om at styre showet.
Dog så man efter lidt tid, at Smart Shopping begyndte at outperforme de ældre almindelige Shopping-annoncer i langt størstedelen af tilfældene. Dette krævede dog det rette setup og en god mængde optimeringer løbende, hvilket Performance Max-kampagner bestemt også vil kræve.
Det skal dog ikke skræmme en væk fra at bruge Performance Max, og med Googles intelligente systemer og deres real time-bidding, hvor Google kigger på hver enkelt søgning og prissætter efter den specifikke søgning, er der lagt i ovnen til en spændende tid, hvor vi kommer til at se udviklingen af Performance Max, og hvordan det kan hjælpe en bruger af Google Ads til at opnå en større omsætning og generelt forbedringer af performance på ens kampagner.

I din kampagne skal du også vælge overskrifter og beskrivelser. Dette er vist på følgende skærmbillede.

Hvad skal der til for at køre en Performance Max-kampagne?

Der er selvfølgelig krav til at køre en Performance Max-kampagne. Ud over Search-tekster og et velfungerende shoppingfeed skal der laves noget grafisk materiale. Som nævnt tidligere er Display og video en stor del af Performance Max, og derfor skal man være forberedt på at få lavet grafisk materiale. En Performance Max-kampagne kan indeholde følgende:

  • 15 billeder i forskellige formater
  • Fem logoer i forskellige formater
  • Fem videoer
  • Fem overskrifter (30 tegn)
  • Fem lange overskrifter (90 tegn)
  • En kort beskrivelse (60 tegn)
  • Fire almindelige beskrivelser (90 tegn)
  • Et HTML-banner

Videoer er ikke et krav til Performance Max – man kan nemlig godt oprette kampagnerne uden en video. Dog er det vores klare anbefaling, at man har en aktiv video. Jo mere materiale og info man giver Google, jo større mulighed har Google for at teste forskellige muligheder af og derved øge din kampagneperformance. Tilføjer man ikke selv en video, så opretter Google selv en ud fra de billeder og den tekst, som man tilføjer i kampagnens opbygning. Derfor er det igen, at vi anbefaler, at man selv laver en video til kampagnen. Videoen kan man effektivt også bruge andre steder end blot til at annoncere på Google Ads.

Mangler du stadig en grund til at starte en Performance Max-kampagne?

… så kan jeg fortælle dig, at Google har annonceret, at Performance Max overtager for deres Smartshopping-kampagner og local-kampagner. Dette, har de fortalt, senest sker i september 2022. Derfor er det nu, at man skal sætte i gang i Performance Max og få testet effektiviteten af disse, og så man er klar til, når Smartshopping ikke længere er noget, som Google tilbyder.

Vores klare anbefaling er, at man får startet en Performance Max-kampagne hurtigst muligt.
Begynd at indsamle data og erfaringer og bliv mere fortrolig med den nye kampagnetype.
Som med alt nyt er det et skridt at tage i uvisheden, men det er selvfølgelig også noget, vi gerne vil hjælpe dig med. Lyder Performance Max interessant og noget, som du gerne vil have opsat, så tøv ikke med at kontakte River Online. Vi sidder altid klar til at hjælpe jer med at skabe succes og resultater.

Del artikel
Link kopieret!

Weitere Artikel

Zu allen Artikeln

Ydelse SEO

Content marketing

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Linkbuilding

11.02.2025

5 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Søgeordsanalyse

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Sporing af QR-koder i Google Analytics 4 – En komplet guide

22.01.2025

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Circle to Search

30.08.2024

10 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Hvorfor bør du overveje River Online som din fremtidige samarbejdspartner inden for digital marketing?

18.06.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Fem essentielle Google Ads-funktioner, du måske overser

15.03.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

ChatGPT vs Google BARD/GEMINI til SEO

23.02.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Konkurrencedygtige kampagnestrukturer i Google Ads

13.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Hvordan får du succes med SEO i 2024?

02.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

Sociale Medier

SoMe-annoncering i 2024: To kampagnetyper, du bør prøve af

25.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

19.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Succes på det tyske e-handelsmarked: Hvad skal du have styr på?

11.01.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

River Online er Google Premier Partner igen - se, hvilke fordele det giver dig

24.02.2023

4 min læsetid

Læs artikel

SEO

Google Analytics 4: Hvad har det af betydning for dig?

08.07.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Din virksomhed behøver ikke at lide under recessionen - dette kan du gøre

29.06.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Responsive Search Ads – er du klar?

15.06.2022

4 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Fem år med kontor i Tyskland har givet gode erfaringer

14.06.2022

7 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Derfor skal du prøve Performance Max-kampagner

09.06.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Marketing

River Online deltog på OMR22

24.05.2022

3 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Webshops er under pres - men det kan lade sig gøre

24.05.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

International markedsføring på online kanaler

07.10.2021

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Ofte stillede spørgsmål

16.08.2021

4 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Lad champagnepropperne poppe, vi har noget at fejre, River Online tager til Düsseldorf!

03.08.2021

5 min læsetid

Læs artikel

SEO

Linkbuilding i Tyskland

09.11.2020

2 min læsetid

Læs artikel

Unsere Google Ads Strategien

Diese Leistungen setzen wir für dich um

Eksempel 1

3-5.000,- / md.

Mindre virksomheder med mindre spend budgetter (mellem 4.000-12.000 kr./md.). Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Eksempel 2

5-8.000,- / md.

Mellemstore B2B virksomheder eller webshops med komplekse setups og behov. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Eksempel 3

8-15.000,- / md.

Virksomheder med et mere komplekst behov til optimering, kommunikation eller setup. Denne mulighed giver også muligheden for in-house arbejde 1 dag om måneden direkte hos jer. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Mulighed for arbejdsdag hos jer

Strategisk sparring på forretningsudvikling

170+ tilfredse kunder i porteføljen

Er du klar til planlagt vækst? Book et gratis indledende møde nu.

Når du klikker på »Accepter«, giver du samtykke til, at der gemmes cookies på din enhed.

Accepter
Konfigurer manuelt

Indstillinger for databeskyttelse

Væsentlige cookies

Nødvendigt

Accepter alle
Gem indstillinger
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.