SEO

Google Analytics 4: Hvad har det af betydning for dig?

Vores senior Google Ads-specialist Christoffer Boesen har skrevet et blogindlæg om, hvorfor du som webshopejer bør køre Google Shopping.

8.7.2022

9 min læsetid

Indhold

Heading 2

Det vigtigste i korte træk

Som du sikkert allerede har hørt, så er Google Analytics 4 landet, og med det kommer der nogle ændringer. Den universelle analytics, som man kender, vil d. 1. juli 2023 ikke længere være tilgængelig for forbrugere af platformen. Der vil herefter ikke længere blive behandlet nogen form for data i UA. Dog kan du et lille stykke tid efter stadig være i stand til at tilgå rapporter, men dette vil med tiden også blive udfaset.

Betyder dette så, at UA er helt ude, og at GA4 er det eneste rigtige? Nej ikke helt, men det vil jeg komme nærmere ind på.

Hvorfor Google Analytics 4?

Mange – inklusiv mig selv – ville i starten hurtigt tænke, at der ingen grund ville være til at oprette en GA4-konto. UA kan jo allerede det, som vi har brug for? Men med stigende udfordringer – grundet GDPR-lovgivning og andre tiltag, som dem, Apple eksempelvis tager i forhold til iOS-systemer – gør, at tracking af den data, vores kunder og besøgende efterlader, bliver mere og mere besværlig og usikker.

Mange vil sikkert kunne nikke genkende til en stigende grad af misvisende data på både UA men også i Google Ads. Derfor er der brug for nyt værktøj. Det håber jeg, at Google Analytics 4 kan være.

Med henblik på en mere effektiv måde at måle data på – både nu og i fremtiden – har Google opstillet et par punkter, der forklarer hvad og hvorfor. Der indsamles både website- og app-data for at give større indsigt i “kunderejsen”:

  • Der bruges hændelser/events i stedet for sessionsbaserede data.
  • Der er inkluderet privatlivsindstillinger såsom måling uden brug af cookies samt adfærds- og konverteringsmodellering.
  • Prognosefunktioner gør det muligt at få vejledning uden brug af komplekse modeller.
  • Direkte integration af medieplatforme er med til at sikre, at der foretages flere relevante handlinger.

Det lyder jo meget godt, men hvad betyder det rent faktisk?

Hvad er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 er Googles nye skud på stammen, og som jeg sagde tidligere, er det deres forsøg på at komme GDPR-lovgivning og dårlig tracking til livs. Men hvad gør Google Analytics 4 så interessant og anderledes end UA?

En hel del faktisk. Google har samlet deres web- og app-properties i én – og taget elementer fra begge – men et af de vigtigste er en eventbaseret struktur designet til at hente data og informationer uden nødvendigt brug af cookies.

Derudover er der kommet en helt ny interface, som forhåbentlig skulle være mere intuitiv at bruge, og de har udviklet på deres afrapporteringer, så du nu har meget mere kontrol og flere muligheder. Alt dette er gjort muligt gennem machine learning, som ikke er et nyt fænomen.

Machine-learning aflæser og bearbejder data fra flere forskellige kilder – blandt andet Google Ads, YouTube, køb i apps, trafik og interaktioner på hjemmesiden og andet. Alt dette gør, at Google Analytics 4 er i stand til at forudse og koble data sammen, langt mere effektivt end hvad UA kunne gøre.
Dette resulterer i bedre målgrupper, større indsigt i kunderejsen, bedre indblik i dine varer og hvilke produkter, som er interessante – og meget mere.
Det er dog stadig meget nyt, og vi kan endnu ikke vide 100 procent, hvordan det kommer til at virke, men det lyder meget lovende, og det er bestemt noget, vi har brug for med fortsat skærpende lovgivning på området.

Machinelearning, evenbaseret tracking og crossdomain tracking

Et af de store problemer, vi p.t. ser, er som sagt, at den data og de spor, som besøgende på vores hjemmesider efterlader, er blevet sværere at opnå, og mængden er faldet, fordi de får stillet muligheden for at fravælge cookies fra starten af kunderejsen. Dette efterlader store huller i vores data. At få disse huller fyldt op har før været et stort problem, men med Google Analytics 4 håber Google at have fundet en potentiel løsning – hvert fald på den korte bane.

Ligeledes har crossdomain tracking også været en udfordring, hvor en bruger, som kommer ind på ens side fra eksempelvis telefonen og derefter gør det fra computeren, vil tælle som to separate brugere. Dette giver igen et misvisende billede af den kunderejse, som brugerne er på.

Gennem Googles machine learning er håbet, at de gennem prognoser og forudsigelser kan udfylde den manglende mængde data, som kan opstå, hvis en bruger fravælger cookies, og samtidig øge mulighederne for cross domain tracking – og gøre det mere simpelt.

Dette kalder Google for “predictive metrics”. Googles systemer går – helt simpelt fortalt – ind, og gennem prognoser og forudsigelser beregner den en kundes adfærd og udfylder nogle af de datahuller, der kan opstå, som manglende cookies vil give. Den tager udgangspunk i, hvordan tidligere og lignende besøgende har interageret med jeres site, og ud fra dette beregner og udfylder den den manglende data, der er opstået.

Men vil det sige, at man blot skal installere Google Analytics, og så virker det?
Ikke helt – men det er tæt på.

Events

I stedet for de klassiske mål og konverteringer, som man før skulle opsætte gennem UA og i en stor del af tilfældene gennem Google Tag Manager også, har Google lagt fokus på eventbaseret tracking. Med dette er tanken, at vi ikke længere selv skal kode noget for at få en korrekt tracking af forskellige events. Virker det så? Ja og nej. Google Analytics 4 opsamler og registrerer events, som man kan se på dette billede:

Alle disse events er nogle, som Google Analytics 4 selv har registreret på siden. Ud af dem kan man frit vælge dem, man finder relevante, og bruge dem som konverteringer. Man har mulighed for at redigere i disse events, hvis man eksempelvis ledte efter bestemte kliks på en bestemt side.

Her opsættes betingelser som eksemplet her:

Det er noget, som kræver lidt tilvænning og træning, men efterhånden, som man bruger det, bliver det mere simpelt. Men hvad så hvis et ønsket event ikke er på listen? Ja – så skal man selv i gang med lidt kodning, hvilket klart anbefales at gøre gennem Tag Manager. Hertil skal det gøres på nogenlunde samme måde, som hvis man ønskede at gøre det i UA. Der skal oprettes tag og triggers, samtidigt med at det skal sættes korrekt op i GA4.

Så Googles ønske omkring kodningsfrie events/konverteringer er ikke en realitet endnu. Dog er fundamentet lagt for det, og der bliver fortsat optimeret på GA4.

Målgrupper – er det ligetil?

At oprette målgrupper er blevet meget nemmere og mere overskueligt, end det var tidligere. Ligesom ved events, så opretter GA4 selv nogle klassiske målgrupper som set her:

Der er både alle brugere, brugere der har lagt i kurv – men uden at købe – og brugere, der har købt. Ligeledes er der en nem og overskuelig oversigt over antallet af brugere, som passer i disse målgrupper, og de stigninger eller fald, der har været i en given periode.

Ud over, at Google har forsøgt at gøre oprettelse af målgrupper mere overskueligt og nemt, så har de også forbedret, hvordan den data, der skal bruges til målgrupper, bliver indsamlet. I stedet for, at der før var opdelt data mellem enheder og kilder, er der nu et meget større fokus på data på tværs af kanaler. Derfor er YouTube, køb i apps, Google Ads, den generelle trafik på hjemmesiden og andre datakilder nu samlet i stedet for adskilt.

Dette vil gøre, at dine målgrupper er meget mere detaljerede, og i forhold til brugere, der siger nej til cookies, vil vi også have mere data på, fordi hele kunderejsen er afdækket. Derudover vil der, i forhold til de predictive metrics, jeg omtalte tidligere, være muligheder for at spore, om der eksempelvis er en stigende interesse for bestemte produkter.

Det betyder for forbrugeren, at de har lettere ved at målrette deres annoncering og kan gøre det på et bedre og bredere datagrundlag. Man kan selvfølgelig også oprette sine egne målgrupper, og her har Google også forsøgt sig at gøre det nemmere for brugeren af GA4.

Når du opretter dine egne målgrupper, bliver du præsenteret for denne side:

Hertil er det let at angive betingelser og krav for disse målgrupper – ligeledes er det, når man skal oprette ekskluderinger. På sigt er det dog Googles intentioner, at GA4 er intelligent nok til selv at lave målgrupper. Det er bestemt et spændende projekt, og om det lykkes, må vi vente med at se.

Hvornår skal du så have GA4?

Vores klare forslag, hvis I ikke allerede har implementeret GA4, er at gøre det hurtigst muligt. Grunden til dette er som nævnt i starten, at UA udgår den 1. juli 2023.

Hvis du får implementeret GA4 nu, vil du have mulighed for at indsamle data, oprette events, oprette målgrupper og generelt blive meget mere fortrolig med GA4. Desuden vil du også have mulighed for at (når UA lukker ned) have så meget data som muligt at sammenligne med i din GA4-konto. Så fortsæt med at bruge UA, men få implementeret GA4 hurtigst muligt.

Har du spørgsmål til Google Analytics 4, eller ønsker du hjælp til implementeringen af Google Analytics 4 til din forretning, udfyld da formularen lige her. Så vender Christoffer tilbage til dig.

Del artikel
Link kopieret!

Weitere Artikel

Zu allen Artikeln

Ydelse SEO

Content marketing

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Linkbuilding

11.02.2025

5 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Søgeordsanalyse

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Sporing af QR-koder i Google Analytics 4 – En komplet guide

22.01.2025

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Circle to Search

30.08.2024

10 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Hvorfor bør du overveje River Online som din fremtidige samarbejdspartner inden for digital marketing?

18.06.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Fem essentielle Google Ads-funktioner, du måske overser

15.03.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

ChatGPT vs Google BARD/GEMINI til SEO

23.02.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Konkurrencedygtige kampagnestrukturer i Google Ads

13.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Hvordan får du succes med SEO i 2024?

02.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

Sociale Medier

SoMe-annoncering i 2024: To kampagnetyper, du bør prøve af

25.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

19.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Succes på det tyske e-handelsmarked: Hvad skal du have styr på?

11.01.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

River Online er Google Premier Partner igen - se, hvilke fordele det giver dig

24.02.2023

4 min læsetid

Læs artikel

SEO

Google Analytics 4: Hvad har det af betydning for dig?

08.07.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Din virksomhed behøver ikke at lide under recessionen - dette kan du gøre

29.06.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Responsive Search Ads – er du klar?

15.06.2022

4 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Fem år med kontor i Tyskland har givet gode erfaringer

14.06.2022

7 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Derfor skal du prøve Performance Max-kampagner

09.06.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Marketing

River Online deltog på OMR22

24.05.2022

3 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Webshops er under pres - men det kan lade sig gøre

24.05.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

International markedsføring på online kanaler

07.10.2021

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Ofte stillede spørgsmål

16.08.2021

4 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Lad champagnepropperne poppe, vi har noget at fejre, River Online tager til Düsseldorf!

03.08.2021

5 min læsetid

Læs artikel

SEO

Linkbuilding i Tyskland

09.11.2020

2 min læsetid

Læs artikel

Unsere Google Ads Strategien

Diese Leistungen setzen wir für dich um

Eksempel 1

3-5.000,- / md.

Mindre virksomheder med mindre spend budgetter (mellem 4.000-12.000 kr./md.). Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Eksempel 2

5-8.000,- / md.

Mellemstore B2B virksomheder eller webshops med komplekse setups og behov. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Eksempel 3

8-15.000,- / md.

Virksomheder med et mere komplekst behov til optimering, kommunikation eller setup. Denne mulighed giver også muligheden for in-house arbejde 1 dag om måneden direkte hos jer. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Mulighed for arbejdsdag hos jer

Strategisk sparring på forretningsudvikling

170+ tilfredse kunder i porteføljen

Er du klar til planlagt vækst? Book et gratis indledende møde nu.

Når du klikker på »Accepter«, giver du samtykke til, at der gemmes cookies på din enhed.

Accepter
Konfigurer manuelt

Indstillinger for databeskyttelse

Væsentlige cookies

Nødvendigt

Accepter alle
Gem indstillinger
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.