Paid Ads

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

Det er 2024 - og afgørende at tilpasse sig den seneste udvikling, hvis man ønsker at maksimere effektiviteten af sine Google Ads-kampagner.

19.1.2024

5 min læsetid

Indhold

Heading 2

Det vigtigste i korte træk

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

2024 er begyndt, og med det nye år følger en række forandringer og muligheder inden for Google Ads. Som virksomhedsejer eller marketingansvarlig er det afgørende at forstå og tilpasse sig den seneste udvikling, hvis man ønsker at maksimere effektiviteten af sine Google Ads-kampagner og sikre en stærk tilstedeværelse på Google.

I dette blogindlæg dykker jeg ned i nogle af de største Google Ads-trends og -forandringer, vi kommer til at se i 2024.

Google consent mode v2

I slutningen af november annoncerede Google den opdaterede Consent Mode v2. Dette er næste skridt i forhold til at imødekomme både de seneste reguleringsændringer og brugernes forventninger til beskyttelse af deres data. Den opdaterede udgave af Consent Mode introducerer to nye parametre: ad_user_data og ad_personalization.

Hvordan påvirker det annonceringen på Google?

Hvis der ikke bliver givet samtykke til disse to parametre, er det ikke muligt at lave remarketing eller oprette specifikke målgrupper. Dette skal derfor implementeres før marts 2024, hvis man fortsat ønsker at benytte disse muligheder i annonceringen.

Hvis ikke brugerne giver samtykke gennem cookiebanneret til alle fire parametre, så får man mindre eller ingen data, som kan bruges til at evaluere kampagnerne. De valgte budstrategier bruger i så fald også begrænset data, og budgettet kan blive brugt ineffektivt.

Hvordan implementerer man Consent Mode v2?

Sørg for at have et lovligt cookiebanner, hvor brugerne kan tage stilling til, hvorvidt de vil spores eller ej. Hvis man bruger en Google-certificeret CMP-partner (f.eks. Cookiebot eller Cookieinformation), er det meget nemmere at implementere Consent Mode v2.

Førstepartsdata

I forlængelse af at Google har rullet Consent Mode v2 ud, og at tredjepartsdata bliver mere og mere upålidelige, bliver førstepartsdata endnu vigtigere i fremtiden. Ved at fokusere på førstepartsdata kan du skabe tillid hos dine brugere og undgå potentielle overtrædelser af privatlivslovgivningen. Ved at bruge data, som kunderne har givet samtykke til, at man må bruge, såsom e-mail eller telefonnummer, kan man f.eks.:

  1. Aktivere kunder, som ikke har interageret med virksomheden længe.
  2. Målrette mod eksisterende kunder med relevante ekstra produkter.
  3. Ekskludere eksisterende kunder for kun at målrette sig nye kunder.

Det bliver i løbet af 2024 nemmere at håndtere og integrere de forskellige datakilder, som indsamler din førstepartsdata. Google lancerer nemlig en Data Manager, der gør det nemmere at lave remarketing med kundematchlister. Derudover kan man forbedre sine resultater via udvidede konverteringer og måle disse endnu bedre.

AI

AI har fyldt meget i 2023 og fortsætter med fylde i 2024. Hos Google betyder det, at maskinlæringen bag Performance Max bliver bedre, end den allerede er, og at du kan give den endnu flere inputs.

Et af de nye tiltag er tilføjelsen af søgetemaer. Performance Max har længe været en kampagnetype med begrænset indsigt og kontrol. Dette bliver bedre, da man med den nye funktion kan tilføje inputs til Googles algoritme. Det hjælper algoritmen til at vide, hvordan og hvornår den skal vise annoncerne, og fungerer i princippet som broad- og phrase match-søgeord. Det tyder altså på, at Google giver lidt kontrol tilbage til brugerne, hvilket har været meget efterspurgt, og hvilket samtidig hjælper algoritmen.

En anden spændende udvikling på Performance Max er generativ AI. Denne funktion gør det nemt at lave nye overskrifter samt visuelle elementer som billeder og andre aktiver, som Google nu kan generere ud fra dine prompts. Det betyder også, at man kan redigere i eksisterende aktiver, hvis man f.eks. ønsker en anden baggrund eller andre versioner af de billeder, man i dag bruger i annonceringen.

Ønsker du en uforpligtende snak med Alexander om Google Ads-trends for 2024?

Jeg tager meget gerne en snak med dig om Google Ads-trends for 2024. Kontakt mig direkte på telefon +45 25 94 06 13 og am@river.dk, eller udfyld en formular på denne side.

Et andet sted, hvor AI spiller en stor rolle i Google Ads i 2024, er den nye funktion Conversational Experience, hvor man via en chat direkte i Google Ads får hjælp af Googles AI til at optimere ens søgekampagner samt til at generere aktiver til denne. Det er et fåtal af konti, der har adgang til denne funktion på nuværende tidspunkt, men den kan blive mere udbredt i 2024.

Opdatering af Google Ads-interfacet

Google har i løbet af 2023 testet et nyt design af Google Ads-interfacet, som skulle gøre det nemmere og mere simpelt at navigere rundt i kontrolpanelet. Google har valgt at dele indholdet op i fem overkategorier:

Kampagner: Denne side vil give brugerne overblik over kampagner samt muligheden for at analysere, optimere og administrere kampagner.

Mål: Her kan brugerne opsætte, overvåge og opdatere konverteringsmål.

Værktøjer: Brugere kan her redigere i planlægning, bud og budgetter samt fejlfinde og mere.

Fakturering: Her kan brugerne overvåge deres annonceforbrug og betalinger.

Admin: Her redigeres adgange og sikkerhed samt kontoinstillinger.

Google har allerede rullet det nye interface ud til rigtig mange brugere, men det er endnu ikke blevet standard hos alle annoncører.

Skal vi hjælpe med at sikre, at din Google ads-konto er helt klar til at performe i resten af 2024?

Tag endelig fat i mig på 25 94 06 13 eller via formularen nedenfor, så laver jeg en gratis analyse af dit Google Ads-setup og kommer med et kvalificeret bud på, hvordan du med fordel kan optimere din opsætning.

Tak, fordi du læste med!

Alexander Munk
Senior Google Ads specialist, River Online

Del artikel
Link kopieret!

Weitere Artikel

Zu allen Artikeln

Ydelse SEO

Content marketing

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Linkbuilding

11.02.2025

5 min læsetid

Læs artikel

Ydelse SEO

Søgeordsanalyse

11.02.2025

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Sporing af QR-koder i Google Analytics 4 – En komplet guide

22.01.2025

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Circle to Search

30.08.2024

10 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Hvorfor bør du overveje River Online som din fremtidige samarbejdspartner inden for digital marketing?

18.06.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Fem essentielle Google Ads-funktioner, du måske overser

15.03.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

ChatGPT vs Google BARD/GEMINI til SEO

23.02.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Konkurrencedygtige kampagnestrukturer i Google Ads

13.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

SEO

Hvordan får du succes med SEO i 2024?

02.02.2024

6 min læsetid

Læs artikel

Sociale Medier

SoMe-annoncering i 2024: To kampagnetyper, du bør prøve af

25.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

19.01.2024

5 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Succes på det tyske e-handelsmarked: Hvad skal du have styr på?

11.01.2024

4 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

River Online er Google Premier Partner igen - se, hvilke fordele det giver dig

24.02.2023

4 min læsetid

Læs artikel

SEO

Google Analytics 4: Hvad har det af betydning for dig?

08.07.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Din virksomhed behøver ikke at lide under recessionen - dette kan du gøre

29.06.2022

9 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Responsive Search Ads – er du klar?

15.06.2022

4 min læsetid

Læs artikel

Marketing

Fem år med kontor i Tyskland har givet gode erfaringer

14.06.2022

7 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Derfor skal du prøve Performance Max-kampagner

09.06.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Marketing

River Online deltog på OMR22

24.05.2022

3 min læsetid

Læs artikel

Paid Ads

Webshops er under pres - men det kan lade sig gøre

24.05.2022

6 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

International markedsføring på online kanaler

07.10.2021

3 min læsetid

Læs artikel

SEO

Ofte stillede spørgsmål

16.08.2021

4 min læsetid

Læs artikel

Markedsføring

Lad champagnepropperne poppe, vi har noget at fejre, River Online tager til Düsseldorf!

03.08.2021

5 min læsetid

Læs artikel

SEO

Linkbuilding i Tyskland

09.11.2020

2 min læsetid

Læs artikel

Unsere Google Ads Strategien

Diese Leistungen setzen wir für dich um

Eksempel 1

3-5.000,- / md.

Mindre virksomheder med mindre spend budgetter (mellem 4.000-12.000 kr./md.). Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Eksempel 2

5-8.000,- / md.

Mellemstore B2B virksomheder eller webshops med komplekse setups og behov. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Eksempel 3

8-15.000,- / md.

Virksomheder med et mere komplekst behov til optimering, kommunikation eller setup. Denne mulighed giver også muligheden for in-house arbejde 1 dag om måneden direkte hos jer. Alle priser fastsættes individuelt.

Gratis potentialeanalyse

Det er med i prisen

Opsætning af al tracking

Best-practice opsætning

Løbende optimeringer

Live-dashboard

Månedlig rapport

Grafiske løsninger

Shopping-automatiseringer

Tilpassede scripts

Mulighed for arbejdsdag hos jer

Strategisk sparring på forretningsudvikling

170+ tilfredse kunder i porteføljen

Er du klar til planlagt vækst? Book et gratis indledende møde nu.

Når du klikker på »Accepter«, giver du samtykke til, at der gemmes cookies på din enhed.

Accepter
Konfigurer manuelt

Indstillinger for databeskyttelse

Væsentlige cookies

Nødvendigt

Accepter alle
Gem indstillinger
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.